Ferrari



Pilot #1 Carlos Sainz
Pilot #2 Charles Leclerc
Motor Ferrari
Vítězství 221
Pole positions 207
První GP GP Monaka 1950
První vítězství GP Velké Británie 1951
Individuální titul 15x (poslední 2007 - Kimi Räikkönen)
Konstruktérský titul 16x (poslední 2008 - K. Räikkönen, F. Massa)
Stránky týmu www.ferrari.com

Ferrari je ve Formuli 1 tým s nejdelší historií, nechyběl totiž v jediné sezóně od roku 1950 až po současnost. Prvního vítězství dosáhla stáj z Maranella v roce 1951 v Silverstone.

Již v letech 1952 a 1953 získal ve Ferrari titul mistra světa Alberto Ascari. V padesátých a šedesátých letech dosahovali v barvách Ferrari pravidelných úspěchů jezdci jako Juan Manuel Fangio, Phil Hill či John Surtees. V letech 1961 a 1964 získalo Ferrari pohár konstruktérů.

Ještě více úspěchů přišlo v sedmdesátých letech, kdy Ferrari získalo čtyřikrát pohár konstruktérů. V letech 1975 a 1977 vyhrál ve Ferrari Niki Lauda titul mistra světa. Posledním úspěchem ve stejném desetiletí byl titul mistra světa v jezdcích s Jodie Scheckterem a pohár konstruktérů v roce 1979.

Poté následovalo delší období bez výrazných úspěchů, tým získal za dvacet následujících let "pouze" poháry konstruktérů v letech 1982, 1983 a 1999. Některé neúspěchy byly zapříčiněny i smůlou, když v roce 1982 tragicky zahynul Gilles Villeneuve a v roce 1990 přišel Alain Prost o titul v Suzuce po souboji s Ayrtonem Sennou.

Od zmíněného závodu v Suzuce nevyhráli Maranellští do roku 1994 jediný závod, Ferrari bylo pomalé a nespolehlivé. Následoval příchod Jeana Todta a designéra Johna Barnarda, což byl pro Ferrari ten správný krok. V roce 1996 začal pro Ferrari závodit Michael Schumacher. Titul mistrů světa v poháru konstruktérů v roce 1999 předznamenal dlouhou éru dominance rudých vozů. Následující rok získal Michael Schumacher titul mistra světa v jezdcích. Sezóna 2002 se odehrála v absolutní režii Ferrari, které vyhrálo 15 z celkových 17 závodů.

Úspěch Ferrari byl však poněkud poznamenán kritikou, která nelibě nesla uplatňování týmové režie. Právě v roce 2002 si jezdci Ferrari Rubens Barrichello a Michael Schumacher záměrně vyměnili pozici na cílové rovince v posledním kole závodů v Rakousku a v USA, což vyvolalo vlnu nesouhlasu.

Rok 2003 přinesl napínavý souboj v poháru jezdců a Michael Schumacher vybojoval titul mistra světa v posledním závodě v Suzuce. Titul v poháru konstruktérů taktéž patřil Ferrari.

V sezóně 2004 mělo Ferrari opět značný náskok nad svými soupeři a ani jeden z titulů Italům neunikl.

Historicky rekordní šňůru vítězství ukončil až v roce 2005 Renault, který pro sebe získal oba poháry. Ferrari v tomto roce skončilo třetí, následující rok však znovu bojovalo o titul s Renaultem. Ovšem i v roce 2006 Ferrari francouzskému rivalovi podlehlo.

Po deseti letech u Ferrari odešel Michael Schumacher do závodnického důchodu a v sezóně 2007 hájili barvy Ferrari Felipe Massa a Kimi Räikkönen. Největším soupeřem byl pro Scuderii McLaren, ten byl ale kvůli špionážní aféře z poháru konstruktérů diskvalifikován, takže Ferrari získalo s přehledem 15. titul.

V duchu tradiční rivality s McLarenem se nesla i sezóna 2008 a v poháru konstruktérů znovu zvítězilo Ferrari, ale jezdecký titul putoval k britským rivalům.

Vyčerpávající boj o titul se negativně projevil v roce 2009. Stejně jako McLaren nezvládlo Ferrari využít potenciál nových pravidel a boje o titul sledovalo s odstupem. V průběhu roku se dokázalo zlepšit a zásluhou Kimiho Räikkönena získalo alespoň vítězství v belgické Grand Prix. Nepříjemnou komplikaci představovalo zranění Felipeho Massy v Maďarsku.

Před sezónou 2010 se Ferrari rozhodlo urychlit příchod Fernanda Alonsa do Maranella, místo mu musel uvolnit Räikkönen. Ačkoliv Ferrari vyhrálo hned první závod, v prostřední části roku ztrácelo a v poháru konstruktérů na špičku nestačilo. V šampionátu jezdců se Alonsovi dařilo lépe, do posledního závodu vstupoval jako vedoucí jezdec klasifikace, ale nakonec se musel sklonit před Sebastianem Vettelem a Ferrari zůstalo bez titulu. V následující sezóně Ferrari nedokázalo konkurovat Red Bullu a často ani McLarenu, takže zůstalo další rok bez vítězství v šampionátu. Fernando Alonso sice získal více bodů než v předchozí sezóně, ale na Vettela to ani zdaleka nestačilo.

Po potížích z úvodu roku bojovalo Ferrari v sezóně 2012 znovu na předních pozicích a Fernando Alonso měl šanci na zisk titulu až do posledního závodu, ale nakonec opět podlehl Vettelovi. V konstruktérech se Scuderii podařil posun na druhou pozici za Red Bull Racing. V roce 2013 se týmu sice podařilo vstoupit do sezóny v dobré formě, ale neudržel ji. Navíc musel čelit dominantnímu Red Bullu a lepšímu Mercedesu, což znamenalo nejen ztrátu ambicí na titul, ale také propad na 3. místo v konstruktérech.

Související články

FotografieHistorieFerrari
Foto: Mick Schumacher se v Mugellu projel ve Ferrari F2004 | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Foto: Mick Schumacher se v Mugellu projel ve Ferrari F2004

Mick Schumacher usedl v Mugellu v rámci oslav 1000. závodu Ferrari do vozu svého otce.

13.  9.  2020
Ferrari
Leclerc poprvé po třech závodech bodoval

Leclerc poprvé po třech závodech bodoval

Víkend Velké ceny Toskánska na okruhu v Mugellu se nesl v duchu oslav 1000. závodu Ferrari ve formuli 1. Trápící se Scuderia si k výročí dala pět bodů za osmé místo Charlese Leclerca a desáté Sebastiana Vettela.

13.  9.  2020
VideaFotografieFerrari
Florencie se zbarvila do rudé. Ferrari oslavovalo 1000. závodů [foto a video] | Zdroj:  Ferrari

Florencie se zbarvila do rudé. Ferrari oslavovalo 1000. závodů [foto a video]

Ferrari včera ve Florencii oslavovalo 1000. závodů ve formuli 1.

13.  9.  2020
Ferrari
Leclerca páté místo v jubilejní kvalifikaci Ferrari překvapilo

Leclerca páté místo v jubilejní kvalifikaci Ferrari překvapilo

Charles Leclerc má „velkou radost“ z pátého místa v kvalifikaci na jubilejní 1000. velkou cenu Ferrari ve formuli 1. Rychlost Ferrari v kvalifikaci na Velkou cenu Toskánska podle něj předčila všechna očekávání týmu z Maranella.

12.  9.  2020
Ferrari
Záznam: Ferrari oslavilo 1000. závod ve formuli 1 | Zdroj:  Ferrari

Záznam: Ferrari oslavilo 1000. závod ve formuli 1

Ferrari ve Florencii oslavuje 1000. závod ve formuli 1.

12.  9.  2020
FotografieFerrari
Foto: Speciální zbarvení Ferrari SF1000 v Mugellu  | Zdroj:  Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Speciální zbarvení Ferrari SF1000 v Mugellu

Ferrari slaví 1000 závodů ve formuli 1 i speciálním zbarvením. Bungurdská barva je stejná, jako měl vůz z Maranella ve Velké ceně Monaka 1950.

11.  9.  2020
Ferrari
Leclerc: Za zlepšení vděčíme filmovacímu dni | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Leclerc: Za zlepšení vděčíme filmovacímu dni

Podle Monačana se Ferrari na začátku pátečních jízd jevilo silnější díky tomu, že v červnu v Mugellu absolvovalo natáčecí den.

11.  9.  2020
FotografieHistorieFerrari
Žádné reklamy a černý nos. Podívejte se, jak Ferrari reagovalo na 11. září | Zdroj:  Getty Images / Clive Mason

Žádné reklamy a černý nos. Podívejte se, jak Ferrari reagovalo na 11. září

11. září 2001 došlo v USA k teroristickým útokům. Svět formule 1 se o pár dní později (14. až 16. září) sešel v Monze. Zvažovalo se, zda vůbec závodit, nebo závod zrušit.

11.  9.  2020
FotografieFerrari
Fotogalerie: Zbarvení Ferrari, červený safety car a procházka po okruhu | Zdroj:  Getty Images / Bryn Lennon

Fotogalerie: Zbarvení Ferrari, červený safety car a procházka po okruhu

Výběr fotografií z příprav na Velkou cenu Toskánska, která bude 1000. závodem Ferrari.

10.  9.  2020
Ferrari
Miluji Ferrari, ale teď je lepší mlčet, říká Montezemolo  | Zdroj:  Getty Images / Clive Mason

Miluji Ferrari, ale teď je lepší mlčet, říká Montezemolo

Luca Cordero di Montezemolo před časem kritizoval Ferrari a zejména její personální politiku. Před oslavou tisícovky závodů ve F1 ale nechtěl přilévat olej do ohně.

10.  9.  2020
FotografieFerrari
Foto: Helma Leclerca pro 1000. závod Ferrari v Mugellu | Zdroj:  @charles_lecler

Foto: Helma Leclerca pro 1000. závod Ferrari v Mugellu

Charles Leclerc bude mít ve Velké ceně Toskánska, která je 1000. závodem Ferrari, speciální design helmy.

9.  9.  2020
Ferrari
Ferrari ukázalo zbarvení pro 1000. závod ve F1 | Zdroj:  Ferrari

Ferrari ukázalo zbarvení pro 1000. závod ve F1

Ferrari tento víkend absolvuje 1000. závod ve formuli 1. Do závodu nastoupí rudé vozy z Maranella v trochu odlišném zbarvení.

9.  9.  2020
Ferrari
Nehoda Leclerca nebyla podle Rosberga jen jezdecká chyba  | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Nehoda Leclerca nebyla podle Rosberga jen jezdecká chyba

Ani jedno z ferrari Velkou cenu Itálie nedokončilo. Vettelovi selhaly brzdy a Leclerc boural v Parabolice. Podle Rosberga to nebyla jednoznačně chyba monackého jezdce.

9.  9.  2020
Ferrari
Ferrari nebodovalo ve druhém závodě v řadě | Zdroj:  Getty Images / Rudy Carezzevoli

Ferrari nebodovalo ve druhém závodě v řadě

Druhý závod formule 1 v řadě vyšlo Ferrari bodově naprázdno. Cíl domácí Velké ceny Itálie neviděl po selhání brzd Sebastian Vettel a po havárii ani Charles Leclerc.

6.  9.  2020
Ferrari
Binotto cítí podporu vedení, ale přiznává i chybu | Zdroj:  Getty Images / Rudy Carezzevoli

Binotto cítí podporu vedení, ale přiznává i chybu

Pokud se Ferrari nedaří (nebo se spíše situace zhorší), tak obvykle padají hlavy. Vypadá to, že v současné době nic takového není na stole.

6.  9.  2020
Ferrari
Když zajedete dobré kolo a jste třináctý, není to dobrý pocit, přiznává Leclerc

Když zajedete dobré kolo a jste třináctý, není to dobrý pocit, přiznává Leclerc

Ferrari zažilo na domácí půdě v Monze nejhorší kvalifikaci na Velkou cenu Itálie formule 1 od roku 1984, kdy také ani jeden z pilotů stáje z Maranella nestál na roštu v nejlepší desítce. Charles Leclerc v sobotu obsadil třinácté místo, Sebastian Vettel ani nepostoupil z Q1 a skončil sedmnáctý.

5.  9.  2020
FIAPravidla formule 1Ferrari
FIA zakáže kopírování vozů. Ferrari možná stáhne odvolání proti rozhodnutí ve věci Racing Pointu | Zdroj:  Getty Images

FIA zakáže kopírování vozů. Ferrari možná stáhne odvolání proti rozhodnutí ve věci Racing Pointu

FIA už má postup, jakým zakáže kopírování celých vozů nebo velkých částí vozu.

5.  9.  2020
Ferrari
Vettel obdaroval Ferrari. Na tribuně jsou papíroví zaměstnanci  | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Vettel obdaroval Ferrari. Na tribuně jsou papíroví zaměstnanci

V Monze se jede bez fanoušků. Na tribunách ale bude 250 lékařů a sester, kterým chtějí pořadatelé poděkovat za boj s koronavirem a také papíroví fanoušci. A nejen fanoušci...

4.  9.  2020
Ferrari
Mizérie Ferrari pokračuje i na domácí půdě | Zdroj:  Getty Images / Pool

Mizérie Ferrari pokračuje i na domácí půdě

Tifosi mají na začátku víkendu důvody ke starostem. Nic nenasvědčuje tomu, že by se Scuderii na Monze podařilo vystoupit ze svého stínu. Problémy dělal tlak v pneumatikách.

4.  9.  2020
Ferrari
Formule 1 má před sebou horu, na kterou musí vystoupat, říká Vettel  | Zdroj:  Getty Images

Formule 1 má před sebou horu, na kterou musí vystoupat, říká Vettel

Podle Sebastiana Vettela má formule 1 před sebou horu, která bude existovat i za 10 let a na kterou musí vystoupat. Pokud má formule 1 fungovat, musí podle čtyřnásobného mistra světa udělat více než jen změnit pravidla.

3.  9.  2020
Ferrari
Podle Montezemola jsou současné problémy Ferrari způsobené personální politikou  | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Podle Montezemola jsou současné problémy Ferrari způsobené personální politikou

Luca Cordero di Montezemolo popsal důvody, proč se Ferrari v současné době nedaří.

3.  9.  2020
Sainz musí být kvůli Ferrari nervózní, říká Brawn

Sainz musí být kvůli Ferrari nervózní, říká Brawn

Carlos Sainz sleduje situaci u Ferrari. Už za půl roku bude sedět za volantem rudého monopostu.

2.  9.  2020
Ferrari
Buďte trpěliví, vzkazuje Binotto a připouští, že návrat může trvat dlouho  | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Buďte trpěliví, vzkazuje Binotto a připouští, že návrat může trvat dlouho

Ferrari letos opět nebojuje o titul, ale co je horší, má problém bojovat o pódia a v některých závodech dokonce o body.

2.  9.  2020
Soustředím se na formuli 1 a jiné alternativy nezvažuji, prohlásil Vettel | Zdroj:  Getty Images / Pool

Soustředím se na formuli 1 a jiné alternativy nezvažuji, prohlásil Vettel

Po sezoně 2020 Sebastian Vettel opustí Ferrari a jeho další budoucnost je zatím nejasná. O jeho služby směrem k Le Mans a WEC nedávno vyjádřil zájem americký miliardář a zakladatel značky sportovních vozů James Glickenhaus, Němec však formuli 1 prozatím opustit nechce.

2.  9.  2020
Ferrari
Festival katastrof, píše po Spa italský tisk  | Zdroj:  Getty Images

Festival katastrof, píše po Spa italský tisk

Italský tisk se věnuje závodu ve Spa, ve kterém Ferrari nezískalo ani bod.

1.  9.  2020
Ferrari
Je to bouře, není to krize, říká Binotto | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Je to bouře, není to krize, říká Binotto

Ferrari má za sebou jeden z nejhorších závodů ve své historii. Ani jeden z jezdců nezískal ve Spa body a nemohla za to kolize ani technické problémy. Vše souvisí s výkonem.

31.  8.  2020
Horner se po Spa pustil do Ferrari. Kdyby měli legální motor, vyhrál by toho Red Bull vloni více

Horner se po Spa pustil do Ferrari. Kdyby měli legální motor, vyhrál by toho Red Bull vloni více

V roce 2019 Ferrari ve Spa vyhrálo. Letos nezískalo ani bod.

31.  8.  2020
Ferrari
Ferrari odjíždí z Belgie s prázdnou, Vettel uklidňuje tým | Zdroj:  Getty Images / Rudy Carezzevoli

Ferrari odjíždí z Belgie s prázdnou, Vettel uklidňuje tým

Ferrari zažilo ve Velké ceně Belgie formule 1 nejhorší víkend za dlouhou dobu. Sebastian Vettel a Charles Leclerc dokončili závod ve Spa-Francorchamps daleko za body na třináctém a čtrnáctém místě.

30.  8.  2020
Ferrari
Soucítím se všemi tifosi a zaměstnanci Ferrari, říká Wolff. Podle něj mohou za situaci konkrétní lidé | Zdroj:  Getty Images /  Charles Coates

Soucítím se všemi tifosi a zaměstnanci Ferrari, říká Wolff. Podle něj mohou za situaci konkrétní lidé

Toto Wolff okomentoval situaci u Ferrari. Ve Spa se žádný z jezdců italské stáje nedostal do třetí části kvalifikace.

30.  8.  2020
Ferrari jako jediné ve Spa meziročně zpomalilo  | Zdroj:  Getty Images

Ferrari jako jediné ve Spa meziročně zpomalilo

O desetiny sekundy až celé sekundy zrychlily týmy meziročně ve Spa. Jen Ferrari zpomalilo a to dokonce o téměř půl sekundy.

30.  8.  2020
Ferrari
Ferrari letos poprvé nepostoupilo ani s jedním vozem do Q3 | Zdroj:  Getty Images

Ferrari letos poprvé nepostoupilo ani s jedním vozem do Q3

Kvalifikace na Velkou cenu Belgie formule 1 potvrdila černý scénář pro Ferrari. Charles Leclerc ani Sebastian Vettel letos poprvé nepostoupili z prostředního kvalifikačního segmentu mezi deset nejrychlejších.

29.  8.  2020
Ferrari
Dostane se Ferrari vůbec z Q1? Není to jen o rychlosti na rovinkách, říká Binotto | Zdroj:  Getty Images / Charles Coates

Dostane se Ferrari vůbec z Q1? Není to jen o rychlosti na rovinkách, říká Binotto

Ferrari zažilo hrůzostrašný pátek. Pokud se během soboty nezlepší, nebude mít jen problém dostat oba vozy do třetí části kvalifikace, ale bude mít problém dostat je do té druhé.

29.  8.  2020
Ferrari
Leclerc: Je smutné Ferrari vidět tak nízko

Leclerc: Je smutné Ferrari vidět tak nízko

Forma Ferrari patří k největším zklamáním úvodního dne závodního víkendu ve Spa. Charles Leclerc s tak velkým mankem nepočítal.

28.  8.  2020
Ferrari
Vettel do WEC? Americký miliardář mu nabízí sedačku pro Le Mans

Vettel do WEC? Americký miliardář mu nabízí sedačku pro Le Mans

Kolem budoucnosti Sebastiana Vettela je stále hodně živo. Mimo možnost Němcova setrvání ve formuli 1 se objevila ještě jedna varianta. Američan James Glickenhaus nabízí čtyřnásobnému mistrovi světa „královny motorsportu“ závodění pro jeho tým Scuderia Cameron Glickenhaus ve světovém vytrvalostním šampionátu FIA WEC.

26.  8.  2020
Pohonné jednotkyFerrari
Ferrari identifikovalo problém, který ve Španělsku vyřadil Leclerca  | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Ferrari identifikovalo problém, který ve Španělsku vyřadil Leclerca

Charles Leclerc minulý závod nedokončil. Kvůli problému na pohonné jednotce se roztočil. Později se mu sice podařilo rozjet a vrátit do boxů, ale jeho ztráta už byla velká a navíc si rozepnul pásy.

26.  8.  2020
Ferrari
Vettel zažívá nejhorší začátek sezóny od dob v Toro Rosso. Frustrovaný nejsem, říká | Zdroj:  Getty Images / Peter Fox

Vettel zažívá nejhorší začátek sezóny od dob v Toro Rosso. Frustrovaný nejsem, říká

Sebastian Vettel zažívá nejhorší start do sezóny od roku 2008, kdy jezdil za Toro Rosso.

25.  8.  2020
Ferrari
Ještě Vettela neodepisujte, shodují se Räikkönen a Ricciardo | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Ještě Vettela neodepisujte, shodují se Räikkönen a Ricciardo

Dva bývalí týmoví kolegové Sebastiana Vettela Kimi Räikkönen a Daniel Ricciardo se pro Autosport rozpovídali o svém bývalém parťákovi. Ani jeden z nich si nemyslí, že by Vettel svoji poslední sezonu u Ferrari jen dojížděl.

22.  8.  2020
Ferrari
Ferrari v boji o triumf v Le Mans? Všechny možnosti jsou otevřené, říká Coletta | Zdroj:  Ferrari Races

Ferrari v boji o triumf v Le Mans? Všechny možnosti jsou otevřené, říká Coletta

Poslední sportovní prototyp Ferrari s označením 333 SP debutoval v závodě na americkém okruhu Road Atlanta v roce 1994. Od přelomu devadesátých let a nového milénia však italská značka na scéně sportovních vozů působí jen s vozy gran turismo, které třeba v Le Mans nemohou bojovat o celkové vítězství. Tato situace by se nicméně mohla změnit.

21.  8.  2020
Ferrari
Leclerc by ve Španělsku získal čtvrté místo, věří Ferrari | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Leclerc by ve Španělsku získal čtvrté místo, věří Ferrari

Pro Charlese Leclerca skončil závod předčasně. Podle stratéga Ferrari ale mohl zajet další skvělý výsledek.

19.  8.  2020
Ferrari
Vettel a Binotto popírají napětí v týmu

Vettel a Binotto popírají napětí v týmu

Sebastian Vettel i Mattia Binotto popírají existenci napětí v týmu. Otázky vyvolaly některé poslední rádiové komunikace.

17.  8.  2020
1...45678...26...

16:34 | Smazané časy v kvalifikaci. Devátá zatáčka (6krát): Gio, Per, Msc, Gas, Nor, Str. Patnáctá zatáčka (4krát): Lat, Gas, Vet, Str.
13:18 | Déšť, který neměl přijít, přišel. #Imola
13:03 | Cunoda zaplatí 300 euro. Nikoliv za ostřejší jazyk v týmovém rádiu, ale za překročení rychlosti v boxech o 2,4 km/h.
12:55 | V posledním tréninku bylo smazáno 18 časů v deváté a 3 časy v patnácté zatáčce.

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink Bottas (1:16.564)
2. trénink Bottas (1:15:551)
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink Verstappen (1:14.958)
Kvalifikace Hamilton (1:14.411)
Neděle 18. dubna 2021
Závod 15.00