Ferrari



Pilot #1 Sebastian Vettel
Pilot #2 Charles Leclerc
Motor Ferrari
Vítězství 221
Pole positions 207
První GP GP Monaka 1950
První vítězství GP Velké Británie 1951
Individuální titul 15x (poslední 2007 - Kimi Räikkönen)
Konstruktérský titul 16x (poslední 2008 - K. Räikkönen, F. Massa)
Stránky týmu www.ferrari.com

Ferrari je ve Formuli 1 tým s nejdelší historií, nechyběl totiž v jediné sezóně od roku 1950 až po současnost. Prvního vítězství dosáhla stáj z Maranella v roce 1951 v Silverstone.

Již v letech 1952 a 1953 získal ve Ferrari titul mistra světa Alberto Ascari. V padesátých a šedesátých letech dosahovali v barvách Ferrari pravidelných úspěchů jezdci jako Juan Manuel Fangio, Phil Hill či John Surtees. V letech 1961 a 1964 získalo Ferrari pohár konstruktérů.

Ještě více úspěchů přišlo v sedmdesátých letech, kdy Ferrari získalo čtyřikrát pohár konstruktérů. V letech 1975 a 1977 vyhrál ve Ferrari Niki Lauda titul mistra světa. Posledním úspěchem ve stejném desetiletí byl titul mistra světa v jezdcích s Jodie Scheckterem a pohár konstruktérů v roce 1979.

Poté následovalo delší období bez výrazných úspěchů, tým získal za dvacet následujících let "pouze" poháry konstruktérů v letech 1982, 1983 a 1999. Některé neúspěchy byly zapříčiněny i smůlou, když v roce 1982 tragicky zahynul Gilles Villeneuve a v roce 1990 přišel Alain Prost o titul v Suzuce po souboji s Ayrtonem Sennou.

Od zmíněného závodu v Suzuce nevyhráli Maranellští do roku 1994 jediný závod, Ferrari bylo pomalé a nespolehlivé. Následoval příchod Jeana Todta a designéra Johna Barnarda, což byl pro Ferrari ten správný krok. V roce 1996 začal pro Ferrari závodit Michael Schumacher. Titul mistrů světa v poháru konstruktérů v roce 1999 předznamenal dlouhou éru dominance rudých vozů. Následující rok získal Michael Schumacher titul mistra světa v jezdcích. Sezóna 2002 se odehrála v absolutní režii Ferrari, které vyhrálo 15 z celkových 17 závodů.

Úspěch Ferrari byl však poněkud poznamenán kritikou, která nelibě nesla uplatňování týmové režie. Právě v roce 2002 si jezdci Ferrari Rubens Barrichello a Michael Schumacher záměrně vyměnili pozici na cílové rovince v posledním kole závodů v Rakousku a v USA, což vyvolalo vlnu nesouhlasu.

Rok 2003 přinesl napínavý souboj v poháru jezdců a Michael Schumacher vybojoval titul mistra světa v posledním závodě v Suzuce. Titul v poháru konstruktérů taktéž patřil Ferrari.

V sezóně 2004 mělo Ferrari opět značný náskok nad svými soupeři a ani jeden z titulů Italům neunikl.

Historicky rekordní šňůru vítězství ukončil až v roce 2005 Renault, který pro sebe získal oba poháry. Ferrari v tomto roce skončilo třetí, následující rok však znovu bojovalo o titul s Renaultem. Ovšem i v roce 2006 Ferrari francouzskému rivalovi podlehlo.

Po deseti letech u Ferrari odešel Michael Schumacher do závodnického důchodu a v sezóně 2007 hájili barvy Ferrari Felipe Massa a Kimi Räikkönen. Největším soupeřem byl pro Scuderii McLaren, ten byl ale kvůli špionážní aféře z poháru konstruktérů diskvalifikován, takže Ferrari získalo s přehledem 15. titul.

V duchu tradiční rivality s McLarenem se nesla i sezóna 2008 a v poháru konstruktérů znovu zvítězilo Ferrari, ale jezdecký titul putoval k britským rivalům.

Vyčerpávající boj o titul se negativně projevil v roce 2009. Stejně jako McLaren nezvládlo Ferrari využít potenciál nových pravidel a boje o titul sledovalo s odstupem. V průběhu roku se dokázalo zlepšit a zásluhou Kimiho Räikkönena získalo alespoň vítězství v belgické Grand Prix. Nepříjemnou komplikaci představovalo zranění Felipeho Massy v Maďarsku.

Před sezónou 2010 se Ferrari rozhodlo urychlit příchod Fernanda Alonsa do Maranella, místo mu musel uvolnit Räikkönen. Ačkoliv Ferrari vyhrálo hned první závod, v prostřední části roku ztrácelo a v poháru konstruktérů na špičku nestačilo. V šampionátu jezdců se Alonsovi dařilo lépe, do posledního závodu vstupoval jako vedoucí jezdec klasifikace, ale nakonec se musel sklonit před Sebastianem Vettelem a Ferrari zůstalo bez titulu. V následující sezóně Ferrari nedokázalo konkurovat Red Bullu a často ani McLarenu, takže zůstalo další rok bez vítězství v šampionátu. Fernando Alonso sice získal více bodů než v předchozí sezóně, ale na Vettela to ani zdaleka nestačilo.

Po potížích z úvodu roku bojovalo Ferrari v sezóně 2012 znovu na předních pozicích a Fernando Alonso měl šanci na zisk titulu až do posledního závodu, ale nakonec opět podlehl Vettelovi. V konstruktérech se Scuderii podařil posun na druhou pozici za Red Bull Racing. V roce 2013 se týmu sice podařilo vstoupit do sezóny v dobré formě, ale neudržel ji. Navíc musel čelit dominantnímu Red Bullu a lepšímu Mercedesu, což znamenalo nejen ztrátu ambicí na titul, ale také propad na 3. místo v konstruktérech.

Související články

Ferrari
Až budeme mít nejrychlejší auto, týmové příkazy zmizí, říká Binotto

Až budeme mít nejrychlejší auto, týmové příkazy zmizí, říká Binotto

Ferrari uplatnilo v prvních třech závodech třikrát týmovou režii. Podle šéfa Scuderie to nebude potřeba poté, co bude vůz rychlejší.

25.  4.  2019
Ferrari
Vettel je pod tlakem a Ferrari mu nepomáhá. Leclerc má čas, říká Villeneuve

Vettel je pod tlakem a Ferrari mu nepomáhá. Leclerc má čas, říká Villeneuve

Podle Villeneuva Vettelovi nepomohl ani nedávný test, ve kterém Ferrari posadilo do vozu Micka Schumachera.

24.  4.  2019
Formule EFerrari
Ferrari a formule E? Nulový zájem, ani mi neodpověděli, říká Agag

Ferrari a formule E? Nulový zájem, ani mi neodpověděli, říká Agag

Ve formuli E vstoupila, nebo se k tomu chystá, řada automobilek. Ferrari mezi nimi zatím není.

23.  4.  2019
Ferrari
Ferrari přiveze do Baku první významnější aktualizace

Ferrari přiveze do Baku první významnější aktualizace

Ferrari zatím nemá ideální vstup do sezóny. Má velmi dobrou pohonnou jednotku, získává desetiny na rovinkách, ale ztrácí v zatáčkách. Zlepšit aerodynamiku mají první vylepšení, které tým přiveze do Baku.

23.  4.  2019
Pohonné jednotky
Ferrari doufá, že i Alfa Romeo brzy přejde na novou verzi řídící elektroniky

Ferrari doufá, že i Alfa Romeo brzy přejde na novou verzi řídící elektroniky

Po technických problémech, které v posledních dvou závodech formule 1 měli Charles Leclerc a Antonio Giovinazzi Ferrari doufá, že Alfa Romeo brzy přejde na novou řídící elektroniku pohonné jednotky.

21.  4.  2019
Ferrari
Scuderia Praha vyhrála dvanáctihodinový závod ve Spa

Scuderia Praha vyhrála dvanáctihodinový závod ve Spa

Josef Král, Jiří Písařík a Matteo Malucelli z týmu Scuderia Praha opět triumfovali v šampionátu 24H Series. Posádka Ferrari 488 GT3 tentokráte ovládla dvanáctihodinový závod ve Spa.

19.  4.  2019
Ferrari
Podle Bergera je chybou, že Ferrari využilo týmovou režii tak brzy

Podle Bergera je chybou, že Ferrari využilo týmovou režii tak brzy

Letošní sezóna formule 1 má za sebou tři závody a ve všech třech ovlivnilo Ferrari (nebo se o to alespoň pokusilo) interní souboj Charlese Leclerca a Sebastiana Vettela týmovou režií. Podle bývalého rakouského pilota italské stáje Gerharda Bergera se Ferrari k udělování příkazů uchýlilo příliš brzy.

20.  4.  2019
Ferrari
Vettel si pořídil smartphone teprve nedávno. Dokážu bez něj žít, říká

Vettel si pořídil smartphone teprve nedávno. Dokážu bez něj žít, říká

Sebastian Vettel poskytl rozhovor pro Bild am Sonntag. Tématem tentokrát nebyla forma Ferrari nebo týmová režie, ale spíše život mimo trať.

18.  4.  2019
V roce 2014 jsem mohl jezdit za Ferrari, říká Pérez

V roce 2014 jsem mohl jezdit za Ferrari, říká Pérez

Sergio Pérez mohl pět pěti lety jezdit za Ferrari. Dal však přednost McLarenu a dnes toho lituje.

18.  4.  2019
Wolff stále mluví o rychlosti Ferrari na rovinkách. Jen chce, aby si to všichni mysleli, zní z Maranellla

Wolff stále mluví o rychlosti Ferrari na rovinkách. Jen chce, aby si to všichni mysleli, zní z Maranellla

Ferrari je velmi silné na rovinkách, ale v Šanghaji mu to nebylo moc platné. Stříbrné šípy získaly první řadu a v závodě oběma rudým vozům odjely. Nepomohlo ani prohození pozic mezi Leclercem a Vettelem.

17.  4.  2019
Ferrari
Ferrari je v nové situaci a Matttia to zvládá dobře, říká Brawn

Ferrari je v nové situaci a Matttia to zvládá dobře, říká Brawn

Ross Brawn působil u Ferrari, zná Maranello, Binotta a také týmovou režii, která za dob Schumachera nebyla neobvyklá.

17.  4.  2019
Ferrari
Ferrari je zase pomalé, ale to není nic nového, říká Briatore

Ferrari je zase pomalé, ale to není nic nového, říká Briatore

Flavio Briatore si myslí, že nejvyšší představitelé Ferrari udělali chybu, když šéfem Scuderie jmenovali Binotta.

17.  4.  2019
Ferrari
Chtít to po Leclercovi bylo téměř skandální, píše italský tisk o týmové režii

Chtít to po Leclercovi bylo téměř skandální, píše italský tisk o týmové režii

Italská média rozebírají nejen formu Ferrari v Číně, ale zejména týmovou režii, ke které tým přistoupil v 11. kole.

16.  4.  2019
Video: Jak Leclerc odolával útokům Bottase

Video: Jak Leclerc odolával útokům Bottase

Pěkné video souboje mezi Bottasem a Leclercem z Velké ceny Číny 2019.

16.  4.  2019
Ferrari
Týmová režie Ferrari: Vettel se při dotazech pustil do novinářů i Hamiltona

Týmová režie Ferrari: Vettel se při dotazech pustil do novinářů i Hamiltona

Média samozřejmě zajímal názor Sebastiana Vettela na týmovou režii, kterou v 11. kole aplikovalo Ferrari.

15.  4.  2019
Ferrari
Týmová režie Ferrari v Číně v řeči čísel a grafů  | Zdroj:  Getty Images /

Týmová režie Ferrari v Číně v řeči čísel a grafů

Ferrari uplatnilo také ve třetím závodě sezóny týmovou režii. Leclerc musel pustit Vettela.

15.  4.  2019
Podle Rosberga je na tom Ferrari aerodynamicky špatně

Podle Rosberga je na tom Ferrari aerodynamicky špatně

Silný motor, bídná aerodynamika. Tak by se dala shrnout aktuální situace Ferrari.

15.  4.  2019
Ferrari
Musíme odemknout potenciál auta. A to platí i pro mě, říká Vettel

Musíme odemknout potenciál auta. A to platí i pro mě, říká Vettel

Podle Sebastiana Vettela má Ferrari velmi silné auto, ale musí vše poskládat dohromady a odemknout jeho potenciál.

15.  4.  2019
Je to riskantní precedent, říká o týmové režii Ferrari Wolff

Je to riskantní precedent, říká o týmové režii Ferrari Wolff

Toto Wolff okomentoval týmovou režii Ferrari. Charles Leclerc musel před sebe pustit Sebastiana Vettela.

14.  4.  2019
Ferrari
Binotto: Leclerc má právo být naštvaný za týmovou režii

Binotto: Leclerc má právo být naštvaný za týmovou režii

Šéf týmu Ferrari Mattia Binotto chápe rozhořčení Charlese Leclerca z aplikování týmové režie v nedělní Velké ceně Číny vozů formule 1, když dostal v úvodu závodu Monačan pokyn pustit před sebe Sebastiana Vettela.

14.  4.  2019
Ferrari
Leclerc chce nejprve pochopit důvody týmové režie Ferrari

Leclerc chce nejprve pochopit důvody týmové režie Ferrari

Ferrari ve třetím závodě letošní sezóny formule 1, Velké ceně Číny, přistoupilo k týmové režii, když Charles Leclerc musel v úvodu závodu před sebe pustit Sebastiana Vettela. Monačan chce hlavně pochopit, co italskou stáj k tomuto rozhodnutí vedlo.

14.  4.  2019
Ferrari
Video: Leclerca museli po kvalifikaci vypípat

Video: Leclerca museli po kvalifikaci vypípat

Hned šestkrát v průběhu 30 sekund museli vypípat rádio Charlese Leclerca.

13.  4.  2019
Ferrari v kvalifikaci vládlo rovinkám. V sektorech ale nejrychlejší Hamilton

Ferrari v kvalifikaci vládlo rovinkám. V sektorech ale nejrychlejší Hamilton

Lewis Hamilton by s přehledem získal pole position, pokud by všechny své nejlepší sektory poskládal do jednoho kola,

13.  4.  2019
Ferrari
Ztráta je příliš velká, přiznává po kvalifikaci Vettel

Ztráta je příliš velká, přiznává po kvalifikaci Vettel

Musel jsem tlačit a obával jsem se, že bych nestihl najet do dalšího kola, zdůvodňuje Sebastian Vettel z Ferrari své počínání v závěru kvalifikace na Velkou cenu Číny vozů formule 1, když v přípravě na poslední měřený pokus předjel Maxe Verstappena.

13.  4.  2019
Video: Vettel zachraňoval vůz Toro Rosso

Video: Vettel zachraňoval vůz Toro Rosso

Sebastian Vettel po skončení tréninku upozornil svůj tým, že brzdy na toro rosso Alexandera Albona hoří. Mechanici Ferrari pak svým kolegům pomohli. Oba vozy byly po tréninku povolány na převážení.

12.  4.  2019
Ferrari
Pokud se budeme muset rozhodnout, dáme přednost Vettelovi, říká Binotto

Pokud se budeme muset rozhodnout, dáme přednost Vettelovi, říká Binotto

Charles Leclerc v úvodu Velké ceny Bahrajnu ignoroval týmové příkazy. Mattia Binotto tak musel reagovat na dotazy, zda se i s ohledem na Leclercův výkon něco změnilo.

12.  4.  2019
Ferrari
Leclerc si pochvaluje vyrovnanost tří nejlepších týmů

Leclerc si pochvaluje vyrovnanost tří nejlepších týmů

Pilota Ferrari příjemně překvapila rychlost Red Bullu. Sám však ve druhém tréninku přišel o drahocenný čas na trati, takže do kvalifikace vstoupí s menším handicapem.

12.  4.  2019
Pohonné jednotky
Jezdci Renaultu, McLarenu, Haasu a Ferrari nasadili nové komponenty

Jezdci Renaultu, McLarenu, Haasu a Ferrari nasadili nové komponenty

Ve třetím závodě sezóny nasadilo větší množství jezdců nové komponenty pohonné jednotky.

12.  4.  2019
Ferrari
Prostě jsem byl rychlejší, říká Leclerc o tom, proč nedodržel týmové příkazy

Prostě jsem byl rychlejší, říká Leclerc o tom, proč nedodržel týmové příkazy

Charles Leclerc přišel v Bahrajnu na startu o vedení. V dalších kolech byl však rychlejší a Vettela předjel. Z boxové zdi přitom dostal příkaz, aby dvě kola počkal.

11.  4.  2019
Ferrari
Ferrari si chce v Číně spravit chuť po nevydařeném začátku sezóny

Ferrari si chce v Číně spravit chuť po nevydařeném začátku sezóny

V Melbourne Ferrari na Mercedes ztrácelo. V Bahrajnu sice mělo nejrychlejší vůz, ale přišly chyby a problémy se spolehlivostí.

11.  4.  2019
Pohonné jednotkyFerrari
Čichači z Red Bullu: Marko se neshodne s Hornerem. Palivo Ferrari voní jako jahody

Čichači z Red Bullu: Marko se neshodne s Hornerem. Palivo Ferrari voní jako jahody

Ferrari v Bahrajnu překvapilo svou velkou silou na rovinkách. Soupeři se snaží zjistit, jaké tajemství ukrývá pohonná jednotka Ferrari.

11.  4.  2019
Ferrari stojí před morálním problémem, říká Wolff

Ferrari stojí před morálním problémem, říká Wolff

Na jedné straně mladý talent, na druhé čtyřnásobný mistr světa, který je u Ferrari pátou sezónu a stále čeká na titul. Tak to vidí Toto Wolff.

10.  4.  2019
Ferrari
Nenávidím DRS, říká slavný inženýr Ferrari Mauro Forghieri

Nenávidím DRS, říká slavný inženýr Ferrari Mauro Forghieri

Mauro Forghieri pracoval u Ferrari v letech 1962 až 1981 a podílel se na řadě úspěchů vzpínajícího se koně.

10.  4.  2019
Pohonné jednotky
Ferrari už možná překročilo hranici 1000 koní. Soupeře drtí s grapefruitovou vůní

Ferrari už možná překročilo hranici 1000 koní. Soupeře drtí s grapefruitovou vůní

Forma Ferrari je zatím jako na houpačce. Soupeře to ale moc neuklidňuje. Vrásky na čele jim dělá pohonná jednotka Ferrari.

8.  4.  2019
FIAFerrari
Ferrari: Stále je spousta věcí, na kterých se musíme ohledně nových pravidel dohodnout

Ferrari: Stále je spousta věcí, na kterých se musíme ohledně nových pravidel dohodnout

Podle Ferrari existuje ohledně pravidel formule 1 pro rok 2021 ještě dlouhý seznam témat, na kterých se musí s vlastníkem F1, společností Liberty Media, dohodnout. Zástupci italské stáje však zůstávají optimističtí a věří, že mohou dosáhnout dohody.

7.  4.  2019
Ferrari bude mít v Číně a v Baku rychlostní výhodu, obává se Bottas

Ferrari bude mít v Číně a v Baku rychlostní výhodu, obává se Bottas

Příští dva závody vozů formule 1 budou hostit okruhy v Šanghaji a v ázerbájdžánském Baku, které jsou známé pro své dlouhé rovinky. Valtteri Bottas se obává, že Mercedes bude v těchto dlouhých rovných pasážích rychlostně ztrácet na Ferrari.

6.  4.  2019
Ferrari
Ferrari už ví, co způsobilo problém v Leclercově motoru

Ferrari už ví, co způsobilo problém v Leclercově motoru

Leclerca připravil o vítězství problém s motorem. Podle Ferrari ale nedošlo k jeho poškození.

5.  4.  2019
VideaFerrari
Sebastian Vettel se v posledních deseti závodech čtyřikrát roztočil

Sebastian Vettel se v posledních deseti závodech čtyřikrát roztočil

Smůla, tlak nebo problémy se přizpůsobit vozu? Sebastian Vettel se v posledních deseti závodech čtyřikrát roztočil. Třikrát to bylo po kontaktu s vozem soupeře.

5.  4.  2019
Vettel i Alfa Romeo chválí po testech Micka Schumachera

Vettel i Alfa Romeo chválí po testech Micka Schumachera

Mick Schumacher si poprvé vyzkoušel aktuální vozy formule 1.

4.  4.  2019
Ferrari
Wolffa zaujalo, jak Leclerc přijal výsledek závodu a že ignoroval týmové příkazy

Wolffa zaujalo, jak Leclerc přijal výsledek závodu a že ignoroval týmové příkazy

Podle šéfa Mercedesu Toto Wolffa je Leclerc budoucí šampion formule 1.

4.  4.  2019
1234567...25...

11:41 | Bývalý poradce Ricciarda od něj chce 10 milionů liber jako podíl ze mzdy a dalších smluvních prvků. Australan se bude u soudu bránit. odkaz
20. července | Závod W Series v Assenu vyhrála Emma Kimiläinen.
18. července | Haas se nám přejmenuje na Lighting Volt Haas F1 Team.... Lighting Volt je nový název Rich Energy.
18. července | Austrálie prodloužila smlouvu s F1 do roku 2025 (původní smlouva končila v roce 2023).

GP Německa 2019

Pátek 26. července 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 27. července 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 28. července 2019
Závod 15.10