Ferrari



Pilot #1 Sebastian Vettel
Pilot #2 Charles Leclerc
Motor Ferrari
Vítězství 221
Pole positions 207
První GP GP Monaka 1950
První vítězství GP Velké Británie 1951
Individuální titul 15x (poslední 2007 - Kimi Räikkönen)
Konstruktérský titul 16x (poslední 2008 - K. Räikkönen, F. Massa)
Stránky týmu www.ferrari.com

Ferrari je ve Formuli 1 tým s nejdelší historií, nechyběl totiž v jediné sezóně od roku 1950 až po současnost. Prvního vítězství dosáhla stáj z Maranella v roce 1951 v Silverstone.

Již v letech 1952 a 1953 získal ve Ferrari titul mistra světa Alberto Ascari. V padesátých a šedesátých letech dosahovali v barvách Ferrari pravidelných úspěchů jezdci jako Juan Manuel Fangio, Phil Hill či John Surtees. V letech 1961 a 1964 získalo Ferrari pohár konstruktérů.

Ještě více úspěchů přišlo v sedmdesátých letech, kdy Ferrari získalo čtyřikrát pohár konstruktérů. V letech 1975 a 1977 vyhrál ve Ferrari Niki Lauda titul mistra světa. Posledním úspěchem ve stejném desetiletí byl titul mistra světa v jezdcích s Jodie Scheckterem a pohár konstruktérů v roce 1979.

Poté následovalo delší období bez výrazných úspěchů, tým získal za dvacet následujících let "pouze" poháry konstruktérů v letech 1982, 1983 a 1999. Některé neúspěchy byly zapříčiněny i smůlou, když v roce 1982 tragicky zahynul Gilles Villeneuve a v roce 1990 přišel Alain Prost o titul v Suzuce po souboji s Ayrtonem Sennou.

Od zmíněného závodu v Suzuce nevyhráli Maranellští do roku 1994 jediný závod, Ferrari bylo pomalé a nespolehlivé. Následoval příchod Jeana Todta a designéra Johna Barnarda, což byl pro Ferrari ten správný krok. V roce 1996 začal pro Ferrari závodit Michael Schumacher. Titul mistrů světa v poháru konstruktérů v roce 1999 předznamenal dlouhou éru dominance rudých vozů. Následující rok získal Michael Schumacher titul mistra světa v jezdcích. Sezóna 2002 se odehrála v absolutní režii Ferrari, které vyhrálo 15 z celkových 17 závodů.

Úspěch Ferrari byl však poněkud poznamenán kritikou, která nelibě nesla uplatňování týmové režie. Právě v roce 2002 si jezdci Ferrari Rubens Barrichello a Michael Schumacher záměrně vyměnili pozici na cílové rovince v posledním kole závodů v Rakousku a v USA, což vyvolalo vlnu nesouhlasu.

Rok 2003 přinesl napínavý souboj v poháru jezdců a Michael Schumacher vybojoval titul mistra světa v posledním závodě v Suzuce. Titul v poháru konstruktérů taktéž patřil Ferrari.

V sezóně 2004 mělo Ferrari opět značný náskok nad svými soupeři a ani jeden z titulů Italům neunikl.

Historicky rekordní šňůru vítězství ukončil až v roce 2005 Renault, který pro sebe získal oba poháry. Ferrari v tomto roce skončilo třetí, následující rok však znovu bojovalo o titul s Renaultem. Ovšem i v roce 2006 Ferrari francouzskému rivalovi podlehlo.

Po deseti letech u Ferrari odešel Michael Schumacher do závodnického důchodu a v sezóně 2007 hájili barvy Ferrari Felipe Massa a Kimi Räikkönen. Největším soupeřem byl pro Scuderii McLaren, ten byl ale kvůli špionážní aféře z poháru konstruktérů diskvalifikován, takže Ferrari získalo s přehledem 15. titul.

V duchu tradiční rivality s McLarenem se nesla i sezóna 2008 a v poháru konstruktérů znovu zvítězilo Ferrari, ale jezdecký titul putoval k britským rivalům.

Vyčerpávající boj o titul se negativně projevil v roce 2009. Stejně jako McLaren nezvládlo Ferrari využít potenciál nových pravidel a boje o titul sledovalo s odstupem. V průběhu roku se dokázalo zlepšit a zásluhou Kimiho Räikkönena získalo alespoň vítězství v belgické Grand Prix. Nepříjemnou komplikaci představovalo zranění Felipeho Massy v Maďarsku.

Před sezónou 2010 se Ferrari rozhodlo urychlit příchod Fernanda Alonsa do Maranella, místo mu musel uvolnit Räikkönen. Ačkoliv Ferrari vyhrálo hned první závod, v prostřední části roku ztrácelo a v poháru konstruktérů na špičku nestačilo. V šampionátu jezdců se Alonsovi dařilo lépe, do posledního závodu vstupoval jako vedoucí jezdec klasifikace, ale nakonec se musel sklonit před Sebastianem Vettelem a Ferrari zůstalo bez titulu. V následující sezóně Ferrari nedokázalo konkurovat Red Bullu a často ani McLarenu, takže zůstalo další rok bez vítězství v šampionátu. Fernando Alonso sice získal více bodů než v předchozí sezóně, ale na Vettela to ani zdaleka nestačilo.

Po potížích z úvodu roku bojovalo Ferrari v sezóně 2012 znovu na předních pozicích a Fernando Alonso měl šanci na zisk titulu až do posledního závodu, ale nakonec opět podlehl Vettelovi. V konstruktérech se Scuderii podařil posun na druhou pozici za Red Bull Racing. V roce 2013 se týmu sice podařilo vstoupit do sezóny v dobré formě, ale neudržel ji. Navíc musel čelit dominantnímu Red Bullu a lepšímu Mercedesu, což znamenalo nejen ztrátu ambicí na titul, ale také propad na 3. místo v konstruktérech.

Související články

Ferrari
Vettel naznačil, čemu by se mohl věnovat po konci kariéry ve F1

Vettel naznačil, čemu by se mohl věnovat po konci kariéry ve F1

Sebastian Vettel přiznal, že až přestane závodit ve formuli 1, mohly by jeho další kroky směřovat do oblasti strojírenství.

30.  3.  2020
Ferrari
Podle Massy by bylo skvělé vidět Hamiltona a Leclerca u Ferrari

Podle Massy by bylo skvělé vidět Hamiltona a Leclerca u Ferrari

Jezdecké sestavy prvních tří týmů zůstanou v příštím roce zřejmě bez zásadních změn. Svět formule 1 ale může občas překvapit...

27.  3.  2020
Bernie EcclestoneFerrari
FIA neměla vydávat tiskovou zprávu, že se dohodla s Ferrari, říká Ecclestone

FIA neměla vydávat tiskovou zprávu, že se dohodla s Ferrari, říká Ecclestone

Bernie Ecclestone si myslí, že FIA neměla uveřejňovat tiskovou zprávu, že uzavřela neveřejnou dohodu s Ferrari ohledně její pohonné jednotky.

27.  3.  2020
Ferrari
Končící kontrakt Vettela nerozhází, myslí si Leclerc

Končící kontrakt Vettela nerozhází, myslí si Leclerc

Monačan očekává, že německý pilot letos bude velice silný. Čtyřnásobný mistr světa se po letošní sezoně může stěhovat jinam.

26.  3.  2020
McLaren by si měl dávat pozor, aby Sainz neskončil u Ferrari, myslí si Brundle

McLaren by si měl dávat pozor, aby Sainz neskončil u Ferrari, myslí si Brundle

Sebastian Vettel nejspíše prodlouží smlouvu s Ferrari. Pokud by se tak nestalo, mohlo by mít Ferrari zájem o Carlose Sainze.

24.  3.  2020
Ferrari
Je to v jeho rukou, říká Binotto o setrvání Vettela u týmu

Je to v jeho rukou, říká Binotto o setrvání Vettela u týmu

Sebastianu Vettelovi na konci letošního roku končí smlouva s Ferrari. Očekává se, že s týmem prodlouží.

20.  3.  2020
Bernie EcclestoneFerrari
Chtěl bych, aby Ferrari řídil Flavio Briatore, říká Ecclestone

Chtěl bych, aby Ferrari řídil Flavio Briatore, říká Ecclestone

Bernie Ecclestone si myslí, že Mattia Binotto je inženýr, ale není to vůdce.

17.  3.  2020
Vycouval Mercedes z boje proti pohonné jednotce Ferrari?

Vycouval Mercedes z boje proti pohonné jednotce Ferrari?

Situace okolo loňské pohonné jednotky Ferrari se bude vyvíjet i nadále. Mercedes měl ale z boje vycouvat.

17.  3.  2020
Ferrari
Ferrari na dva týdny kvůli koronaviru zavře své dvě továrny | Zdroj:  Auto.cz a Svět motorů

Ferrari na dva týdny kvůli koronaviru zavře své dvě továrny

Italská automobilka Ferrari v reakci na globální pandemii koronavirusu zavřela své továrny v Maranellu a Modeně. Rozhodnutí se týká také týmu formule 1.

15.  3.  2020
Australské šachy. Závod v Melbourne zrušil telefonát mezi šéfem Daimleru a Wolffem

Australské šachy. Závod v Melbourne zrušil telefonát mezi šéfem Daimleru a Wolffem

Uznávaný novinář Jonathan Noble, který se pro web motorsport.com detailně věnuje zákulisnímu dění formule 1, ve svém sobotním článku informoval o tom, co přesně stálo za konečným zrušením letošní australské grand prix. Dění v Melbourne nemálo ovlivnil noční telefonát mezi výkonným ředitelem Daimleru Olou Kalleniusem a šéfem stáje Mercedes Toto Wolffem.

14.  3.  2020
Ferrari
Leclerc věří, že má rychlost na boj o titul

Leclerc věří, že má rychlost na boj o titul

Charles Leclerc věří, že je připravenější než vloni a může bojovat o titul. Samozřejmě je otázkou, zda k tomu bude mít potřebný vůz.

12.  3.  2020
Ferrari
Jak Sebastian Vettel pojmenoval vůz SF1000?

Jak Sebastian Vettel pojmenoval vůz SF1000?

Sebastian Vettel patrně jako jediný z jezdců dává svým vozům jména. Jaké zvolil tentokrát?

12.  3.  2020
Ferrari
Josef Král byl s týmem Scuderia Praha oceněn v Maranellu

Josef Král byl s týmem Scuderia Praha oceněn v Maranellu

Začátkem února proběhl v Maranellu slavností galavečer značky Ferrari, na kterém byly oceněny ty nejlepší týmy působící na scéně vozů GT a vytrvalostních závodů. Mezi oceněnými nechyběl ani český tým Scuderia Praha, který loni ovládl evropskou část šampionátu 24H Series.

11.  3.  2020
Ferrari
Chceme vykouzlit úsměv na tváři lidí, říká Binotto  | Zdroj:  Getty Images / Charles Coates

Chceme vykouzlit úsměv na tváři lidí, říká Binotto

Už dlouho nebylo Ferrari v tak složité situaci, jako nyní. Celá Itálie je kvůli koronaviru v karanténě, vůz zřejmě není tak dobrý, jak si stáj představovala a navíc je zde kauza okolo legálnosti motoru.

10.  3.  2020
10 klíčových otázek před startem sezóny 2020 | Zdroj:  Getty Images / Rudy Carezzevoli

10 klíčových otázek před startem sezóny 2020

V sobotu nad ránem nás čeká první letošní kvalifikace. Týmy poprvé musí vyložit karty na stůl. Přesnější rozložení sil se ale dozvíme až později. Melbourne je přece jen specifickým okruhem. Na které věci ale budeme letos zvědaví z dlouhodobého hlediska?

9.  3.  2020
Glock překvapil. Vettel by podle něj mohl zamířit k McLarenu

Glock překvapil. Vettel by podle něj mohl zamířit k McLarenu

Na konci letošní sezóny měly končit smlouvy mnoha špičkových jezdců. Nakonec ale očekávané zemětřesení možná nebude tak silné.

9.  3.  2020
FIAFerrari
Týmy si i nadále dopisují s FIA. Zdůvodnění federace je neuspokojilo  | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Týmy si i nadále dopisují s FIA. Zdůvodnění federace je neuspokojilo

Kauza okolo loňského motoru Ferrari ani zdaleka nekončí. Sedm týmů (všichni kromě Ferrari a zákazníků Ferrari) žádají po FIA odpovědi na konkrétní otázky.

6.  3.  2020
Ferrari
V Austrálii úspěch nečekejte, vzkazuje Binotto zaměstnancům

V Austrálii úspěch nečekejte, vzkazuje Binotto zaměstnancům

Šéf Ferrari Mattia Binotto měl údajně písemně upozornit zaměstnance Scuderie na to, že rudé monoposty SF1000 v Austrálii nebudou dostatečně rychlé pro účast v boji o vítězství. Informaci přinesla italská mutace webu motorsport.com.

6.  3.  2020
Pohonné jednotky
Marko okomentoval aféru okolo Ferrari. Jde o velké peníze

Marko okomentoval aféru okolo Ferrari. Jde o velké peníze

Formule 1 žije v těchto hodinách vyšetřováním pohonné jednotky Ferrari. Situaci už okomentoval Helmut Marko.

5.  3.  2020
Pohonné jednotkyFIAFerrari
Ferrari zřejmě porušilo pravidla, ale nemohli jsme jim to dokázat, potvrdila FIA

Ferrari zřejmě porušilo pravidla, ale nemohli jsme jim to dokázat, potvrdila FIA

Včera vydalo sedm týmů formule 1 společné prohlášení, ve kterém se ostře ohrazuje vůči postupu FIA proti Ferrari.

5.  3.  2020
Pokud bude ztráta velká, Ferrari se možná soustředí na další sezónu

Pokud bude ztráta velká, Ferrari se možná soustředí na další sezónu

Má smysl vyvíjet vůz po delší dobu, pokud bude tým ztrácet? V kontextu velkých změn v příštím roce je to podle Binotta důležitá otázka.

4.  3.  2020
FIAFerrari
7 týmů vyrazilo do boje. Vydaly prohlášení k Ferrarigate

7 týmů vyrazilo do boje. Vydaly prohlášení k Ferrarigate

Sedm týmů formule 1 vydalo prohlášení ke kauze Ferrarigate. FIA minulý týden oznámila, že učinila dohodu ve věci vyšetřování pohonné jednotky Ferrari.

4.  3.  2020
Pohonné jednotkyFerrari
Ferrarigate: Soupeři jsou naštváni. Je teď podvádění legální?  | Zdroj:  Getty Images / Rudy Carezzevoli

Ferrarigate: Soupeři jsou naštváni. Je teď podvádění legální?

S pohonnou jednotkou Ferrari nebylo vloni vše v pořádku. Místo trestu ale přišla neobvyklá dohoda.

3.  3.  2020
F1 nadále sleduje situaci okolo koronaviru. Nejde jen o počet nakažených v místě grand prix | Zdroj:  f1vietnamgp.com

F1 nadále sleduje situaci okolo koronaviru. Nejde jen o počet nakažených v místě grand prix

Formule 1 každý den monitoruje situaci okolo epidemie koronaviru.

3.  3.  2020
Pohonné jednotkyFerrari
Náš motor není tak silný jako vloni, přiznává Ferrari

Náš motor není tak silný jako vloni, přiznává Ferrari

Ferrari připouští, že jeho letošní motor formule 1 „není tak silný“, jak byl ten loňský. Scuderia se proto snaží stáhnout svou rychlostní ztrátu na rovinkách.

1.  3.  2020
FIAFerrari
Italové a koronavirus? Ferrari žádá ujištění od FIA

Italové a koronavirus? Ferrari žádá ujištění od FIA

Podle informací agentury Reuters bylo v pátek v Itálii 888 lidí nakažených koronavirem, ke stejnému dni hlásila Itálie také 21 obětí. Členům týmu Ferrari by po příletu do Melbourne před prvním závodem nové sezóny formule 1 mohlo hrozit umístění do karantény, italská stáj tak požaduje ujištění od FIA, že zaměstnanci Ferrari nebudou mít v Austrálii potíže. Do podobné situace by se mohli dostat také zaměstnanci AlphaTauri.

29.  2.  2020
FIAPohonné jednotkyFerrari
FIA ukončila vyšetřování motoru Ferrari. S Maranellem se „dohodla“ | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

FIA ukončila vyšetřování motoru Ferrari. S Maranellem se „dohodla“

FIA vydala pár minut před koncem testů prohlášení, ve kterém se vrací k vyšetřování pohonné jednotky Ferrari.

28.  2.  2020
U Racing Pointu nevylučují souboj s Ferrari  | Zdroj:  Getty Images /Mark Thompson

U Racing Pointu nevylučují souboj s Ferrari

Mattia Binotto označil Racing Point za hrozbu. U budoucího továrního týmu Astonu panuje zatím spokojenost.

28.  2.  2020
Ferrari: Nepatříme mezi nejrychlejší, Racing Point by na začátku mohl představovat hrozbu

Ferrari: Nepatříme mezi nejrychlejší, Racing Point by na začátku mohl představovat hrozbu

Šéf týmu Ferrari Mattia Binotto přiznává, že italská stáj není před nadcházející sezónou formule 1 nejrychlejší, ačkoliv v předposledním dni předsezónních testů Sebastian Vettel o sekundu vylepšil nejrychlejší čas.

27.  2.  2020
Ferrari
Ferrari zvažovalo DAS už dříve. Nakonec zůstalo jen u nápadu | Zdroj:  Getty Images / Rudy Carezzevoli

Ferrari zvažovalo DAS už dříve. Nakonec zůstalo jen u nápadu

Sebastian Vettel předal volant od SF1000 odpoledne Leclercovi a zúčastnil se tiskové konference, na které byl i šéf týmu Mattia Binotto.

26.  2.  2020
Ferrari
Podle Surera Ferrari blafuje  | Zdroj:  Getty Images / Rudy Carezzevoli

Podle Surera Ferrari blafuje

Marc Surer si nemyslí, že Ferrari výrazně ztrácí na Mercedes.

26.  2.  2020
Ferrari
Koronavir už ovlivňuje i Maranello  | Zdroj:  Auto.cz a Svět motorů

Koronavir už ovlivňuje i Maranello

Itálii zasáhla epidemie koronaviru. Ovlivněn je i provoz Maranella.

25.  2.  2020
My nic, my outsideři. Jak moc Ferrari ztrácí na soupeře?  | Zdroj:  Getty Images / Rudy Carezzevoli

My nic, my outsideři. Jak moc Ferrari ztrácí na soupeře?

Je další sezóna pro Ferrari ztracená, nebo je vše trochu jinak?

24.  2.  2020
Ferrari
Ferrari je připraveno letos použít týmovou režii  | Zdroj:  Getty Images / Peter Fox

Ferrari je připraveno letos použít týmovou režii

Ferrari bude i letos zasahovat do závodů, pokud to bude z pohledu týmu nutné.

24.  2.  2020
Ferrari
Ztrácíme, hodnotí Binotto, který není tak optimistický jako vloni

Ztrácíme, hodnotí Binotto, který není tak optimistický jako vloni

Ferrari zatím podle Mattia Binotta na hlavní soupeře ztrácí. Přesné rozložení sil je ale podle něj obtížné nyní určit.

21.  2.  2020
Systém DAS budí pozornost. Máme štěstí, že jsou k dispozici onboard záběry, říká Vettel | Zdroj:  Getty Images / Peter Fox

Systém DAS budí pozornost. Máme štěstí, že jsou k dispozici onboard záběry, říká Vettel

Mercedes dnes při druhém dni předsezónních testů formule 1 v Barceloně zaujal na svém monopostu řešením Dual-Axis Steering (DAS). Jak přiznal pilot konkurenčního Ferrari Sebastian Vettel, tento systém se stal tématem rozhovoru členů Scuderie v zázemí italské stáje během úterního obědu.

20.  2.  2020
Mercedes a Ferrari si prohodili role. Nyní „ztrácí“ rudí  | Zdroj:  Getty Images / Charles Coates

Mercedes a Ferrari si prohodili role. Nyní „ztrácí“ rudí

Testy nejsou o nejrychlejších časech. Týmy mají své programy, jezdí s různým množstvím paliva a některé také skrývají svou formu. Přesto se na základě testů dělají závěry.

19.  2.  2020
Ferrari
Můj druhý rok u Ferrari bude jednodušší, domnívá se Leclerc

Můj druhý rok u Ferrari bude jednodušší, domnívá se Leclerc

Charles Leclerc věří, že se u Ferrari po jednom roce dostatečně zabydlel a letošní sezóna formule 1 pro něj bude „trochu jednodušší“.

15.  2.  2020
Ferrari
Button věří, že vztah mezi jezdci Ferrari bude letos lepší

Button věří, že vztah mezi jezdci Ferrari bude letos lepší

Mezi jezdci Ferrari bylo vloni napětí. Docházelo k neuposlechnutí příkazů týmů a vše vygradovalo v Brazílii vzájemnou kolizí.

14.  2.  2020
Ferrari
Nezisková organizace chce Ferrari zabavit vůz SF1000 | Zdroj:  Scuderia Ferrari

Nezisková organizace chce Ferrari zabavit vůz SF1000

Neziskové organizaci jsou trnem v oku loga Mission Winnow na novém voze, který Ferrari ukázalo v úterý Reggio Emilia.

13.  2.  2020
1234567...25...

9. srpna | Leonardo da Vinci Jára da Cimrman Antonio Felix da Costa Ten posledně jmenovaný se stal šampiónem formule E.
9. srpna | Mattia Binotto nesouhlasí s Vettelem, že by byla strategie špatná. Podle Binotta ovlivnily Vettelův závod hodiny po startu.
9. srpna | Zajímavé: Racing Point musí před sportovní komisaře. Podle technického delegáta FIA jsou brzdové kanálky stejné jako ty v předešlých závodech a porušují sportovní pravidla.

GP Španělska 2020

Pátek 14. srpna 2020
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 15. srpna 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 16. srpna 2020
Závod 15.10