Ferrari



Pilot #1 Sebastian Vettel
Pilot #2 Charles Leclerc
Motor Ferrari
Vítězství 221
Pole positions 207
První GP GP Monaka 1950
První vítězství GP Velké Británie 1951
Individuální titul 15x (poslední 2007 - Kimi Räikkönen)
Konstruktérský titul 16x (poslední 2008 - K. Räikkönen, F. Massa)
Stránky týmu www.ferrari.com

Ferrari je ve Formuli 1 tým s nejdelší historií, nechyběl totiž v jediné sezóně od roku 1950 až po současnost. Prvního vítězství dosáhla stáj z Maranella v roce 1951 v Silverstone.

Již v letech 1952 a 1953 získal ve Ferrari titul mistra světa Alberto Ascari. V padesátých a šedesátých letech dosahovali v barvách Ferrari pravidelných úspěchů jezdci jako Juan Manuel Fangio, Phil Hill či John Surtees. V letech 1961 a 1964 získalo Ferrari pohár konstruktérů.

Ještě více úspěchů přišlo v sedmdesátých letech, kdy Ferrari získalo čtyřikrát pohár konstruktérů. V letech 1975 a 1977 vyhrál ve Ferrari Niki Lauda titul mistra světa. Posledním úspěchem ve stejném desetiletí byl titul mistra světa v jezdcích s Jodie Scheckterem a pohár konstruktérů v roce 1979.

Poté následovalo delší období bez výrazných úspěchů, tým získal za dvacet následujících let "pouze" poháry konstruktérů v letech 1982, 1983 a 1999. Některé neúspěchy byly zapříčiněny i smůlou, když v roce 1982 tragicky zahynul Gilles Villeneuve a v roce 1990 přišel Alain Prost o titul v Suzuce po souboji s Ayrtonem Sennou.

Od zmíněného závodu v Suzuce nevyhráli Maranellští do roku 1994 jediný závod, Ferrari bylo pomalé a nespolehlivé. Následoval příchod Jeana Todta a designéra Johna Barnarda, což byl pro Ferrari ten správný krok. V roce 1996 začal pro Ferrari závodit Michael Schumacher. Titul mistrů světa v poháru konstruktérů v roce 1999 předznamenal dlouhou éru dominance rudých vozů. Následující rok získal Michael Schumacher titul mistra světa v jezdcích. Sezóna 2002 se odehrála v absolutní režii Ferrari, které vyhrálo 15 z celkových 17 závodů.

Úspěch Ferrari byl však poněkud poznamenán kritikou, která nelibě nesla uplatňování týmové režie. Právě v roce 2002 si jezdci Ferrari Rubens Barrichello a Michael Schumacher záměrně vyměnili pozici na cílové rovince v posledním kole závodů v Rakousku a v USA, což vyvolalo vlnu nesouhlasu.

Rok 2003 přinesl napínavý souboj v poháru jezdců a Michael Schumacher vybojoval titul mistra světa v posledním závodě v Suzuce. Titul v poháru konstruktérů taktéž patřil Ferrari.

V sezóně 2004 mělo Ferrari opět značný náskok nad svými soupeři a ani jeden z titulů Italům neunikl.

Historicky rekordní šňůru vítězství ukončil až v roce 2005 Renault, který pro sebe získal oba poháry. Ferrari v tomto roce skončilo třetí, následující rok však znovu bojovalo o titul s Renaultem. Ovšem i v roce 2006 Ferrari francouzskému rivalovi podlehlo.

Po deseti letech u Ferrari odešel Michael Schumacher do závodnického důchodu a v sezóně 2007 hájili barvy Ferrari Felipe Massa a Kimi Räikkönen. Největším soupeřem byl pro Scuderii McLaren, ten byl ale kvůli špionážní aféře z poháru konstruktérů diskvalifikován, takže Ferrari získalo s přehledem 15. titul.

V duchu tradiční rivality s McLarenem se nesla i sezóna 2008 a v poháru konstruktérů znovu zvítězilo Ferrari, ale jezdecký titul putoval k britským rivalům.

Vyčerpávající boj o titul se negativně projevil v roce 2009. Stejně jako McLaren nezvládlo Ferrari využít potenciál nových pravidel a boje o titul sledovalo s odstupem. V průběhu roku se dokázalo zlepšit a zásluhou Kimiho Räikkönena získalo alespoň vítězství v belgické Grand Prix. Nepříjemnou komplikaci představovalo zranění Felipeho Massy v Maďarsku.

Před sezónou 2010 se Ferrari rozhodlo urychlit příchod Fernanda Alonsa do Maranella, místo mu musel uvolnit Räikkönen. Ačkoliv Ferrari vyhrálo hned první závod, v prostřední části roku ztrácelo a v poháru konstruktérů na špičku nestačilo. V šampionátu jezdců se Alonsovi dařilo lépe, do posledního závodu vstupoval jako vedoucí jezdec klasifikace, ale nakonec se musel sklonit před Sebastianem Vettelem a Ferrari zůstalo bez titulu. V následující sezóně Ferrari nedokázalo konkurovat Red Bullu a často ani McLarenu, takže zůstalo další rok bez vítězství v šampionátu. Fernando Alonso sice získal více bodů než v předchozí sezóně, ale na Vettela to ani zdaleka nestačilo.

Po potížích z úvodu roku bojovalo Ferrari v sezóně 2012 znovu na předních pozicích a Fernando Alonso měl šanci na zisk titulu až do posledního závodu, ale nakonec opět podlehl Vettelovi. V konstruktérech se Scuderii podařil posun na druhou pozici za Red Bull Racing. V roce 2013 se týmu sice podařilo vstoupit do sezóny v dobré formě, ale neudržel ji. Navíc musel čelit dominantnímu Red Bullu a lepšímu Mercedesu, což znamenalo nejen ztrátu ambicí na titul, ale také propad na 3. místo v konstruktérech.

Související články

Ferrari
Leclerc může skončit v šampionátu třetí. Je to šílené, říká  | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Leclerc může skončit v šampionátu třetí. Je to šílené, říká

O prvních dvou místech v šampionátu jezdců je už rozhodnuto. O třetí pozici, a tedy mimo jiné lístek na galavečer FIA, se však stále bojuje.

8.  11.  2019
FIA
Obcházet limit průtoku paliva by byla špinavá hra, říká Wolff

Obcházet limit průtoku paliva by byla špinavá hra, říká Wolff

FIA vydala technickou směrnici, která potvrzuje, že obcházení limitu průtoku paliva je nelegální.

7.  11.  2019
Ferrari
V Maranellu krčí rameny. Neví, proč jim to v neděli v Austinu nejelo  | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

V Maranellu krčí rameny. Neví, proč jim to v neděli v Austinu nejelo

V sobotu ztratil Sebastian Vettel na Bottasovo pole position 0,012 sekundy. V neděli to ale jezdcům Ferrari nejelo. V Maranellu zatím důvody neznají.

6.  11.  2019
Ferrari
Šéf Ferrari chce rozpočtový strop také na motory

Šéf Ferrari chce rozpočtový strop také na motory

Ferrari dalo novým pravidlům opatrně zelenou. Podle CEO Ferrari je ale současný stav jen začátkem.

6.  11.  2019
Podle italského tisku Ferrari zvažuje, zda podnikne kroky proti Verstappenovi

Podle italského tisku Ferrari zvažuje, zda podnikne kroky proti Verstappenovi

Max Verstappen má hodně divoký konec sezóny. V Mexiku zlehčoval nezpomalení pod žlutou vlajkou, v Austinu reagoval ostře na kritická slova Hamiltona a Vettela a po závodě naznačil, že Ferrari podvádělo.

5.  11.  2019
Jak aktuálně vypadá složení týmů pro rok 2020?

Jak aktuálně vypadá složení týmů pro rok 2020?

Teoreticky máme obsazené už všechny sedačky, ačkoliv v případě Red Bullu, Toro Rosso a Williamsu čekáme na potvrzení.

5.  11.  2019
Jezdci Ferrari gratulovali Hamiltonovi k šestému titulu

Jezdci Ferrari gratulovali Hamiltonovi k šestému titulu

Sebastian Vettel si Hamiltona našel hned po skončení závodu a pogratuloval mu k zisku dalšího titulu.

4.  11.  2019
Pohonné jednotkyFerrari
Binotto vysvětlil, proč bylo Ferrari v USA pomalejší na rovinkách

Binotto vysvětlil, proč bylo Ferrari v USA pomalejší na rovinkách

Ferrari podle Red Bullu přišlo v Austinu o svou výhodu. Mattia Binotto vysvětlil příčiny.

4.  11.  2019
Ferrari
Přestalo Ferrari „podvádět“ a přišlo o výhodu? Data jsou zatím nejasná | Zdroj:  Getty Images / Charles Coates

Přestalo Ferrari „podvádět“ a přišlo o výhodu? Data jsou zatím nejasná

Red Bull si dopisoval s FIA a ta vydala technickou směrnici. Přišlo Ferrari o svou výhodu na rovinkách?

4.  11.  2019
Je to vtip, reaguje Leclerc na Verstappenova slova o motoru Ferrari

Je to vtip, reaguje Leclerc na Verstappenova slova o motoru Ferrari

Max Verstappen se po skončení grand prix v Austinu pustil do Ferrari a jeho pohonných jednotek. Podle pilota stáje Red Bull Ferrari v USA ztrácelo kvůli direktivní směrnici FIA pro všechny týmy, která byla vydána na základě protestu zpochybňujícího legálnost pohonných jednotek italské stáje. Verstappenovo tvrzení však odmítá Charles Leclerc i další představitelé Ferrari.

4.  11.  2019
Ferrari
Vettel si před odstoupením dával pozor na hrboly

Vettel si před odstoupením dával pozor na hrboly

Sebastian Vettel neprožil v Austinu dobrou neděli. Po startu závodu se s nízkou úrovní přilnavosti propadl až na sedmé místo a následně musel odstoupit po selhání zavěšení. Německý pilot Ferrari si však podle svých slov dával na hrboly Okruhu Amerik po celý víkend pozor.

4.  11.  2019
Pohonné jednotky
Verstappena nepřekvapilo špatné závodní tempo Ferrari

Verstappena nepřekvapilo špatné závodní tempo Ferrari

Po sobotní kvalifikaci v Austinu bylo Ferrari v boji o stupně vítězů, závod se však pro tým z Maranella nevyvíjel dobře. Pomalé závodní tempo rudých vozů mohl někdo považovat za překvapivé, Max Verstappen však takovýmto průběhem GP USA ze strany Ferrari překvapen nebyl.

4.  11.  2019
Pohonné jednotky
Red Bull vyrazil do boje proti motoru Ferrari. FIA vydala směrnici

Red Bull vyrazil do boje proti motoru Ferrari. FIA vydala směrnici

Soupeřům nedá spát síla motoru Ferrari. Korespondence s FIA vyústila ve vydání technické směrnice.

3.  11.  2019
Vettel lituje svého přístupu, Bottasovi pomohlo nastavení

Vettel lituje svého přístupu, Bottasovi pomohlo nastavení

Sebastiana Vettela čeká start z druhého místa do nedělního závodu na Okruhu Amerik nedaleko texaského Austinu. Německý pilot Ferrari s vítězem kvalifikace Bottasem prohrál o pouhých dvanáct tisícin sekundy a posléze litoval svého konzervativního přístupu k prvnímu pokusu ve třetí části session.

3.  11.  2019
Ferrari
Leclercovi v rozletu bránily technické potíže

Leclercovi v rozletu bránily technické potíže

Piloti Ferrari si všimli nezvykle hrbolatého povrchu trati. Leclerca problémy technického rázu trápily v obou trénincích.

2.  11.  2019
Ferrari
Není to tak špatné, jak to vypadá, říká Leclerc

Není to tak špatné, jak to vypadá, říká Leclerc

Ferrari vyhrálo všechny kvalifikace po letní přestávce. V posledních třech závodech ale vyhrál Mercedes.

31.  10.  2019
Ferrari
Na papíře to vždy vypadá dobře, říká Vettel o nových pravidlech. Trápí ho nižší rychlost vozů | Zdroj:  Getty Images / Clive Mason

Na papíře to vždy vypadá dobře, říká Vettel o nových pravidlech. Trápí ho nižší rychlost vozů

Pravidla pro rok 2021 jsou na světě. Mezi důsledky bude vyšší hmotnost a také nižší rychlost.

31.  10.  2019
Ferrari
Micku Schumacherovi radí Vettel. Je pro mě tím, čím byl můj otec pro něj, říká

Micku Schumacherovi radí Vettel. Je pro mě tím, čím byl můj otec pro něj, říká

Mick Schumacher letos závodí ve F2 a je také členem Jezdecké akademie Ferrari. Zamířit mohl teoreticky také k Mercedesu, ale rozhodl se pro Maranello.

31.  10.  2019
Pohonné jednotkyFerrari
Je to hanba, říká Binotto ohledně diskusí o legálnosti motoru Ferrari | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Je to hanba, říká Binotto ohledně diskusí o legálnosti motoru Ferrari

Motor Ferrari se letos dostal do hledáčku konkurentů a to zejména po letní přestávce, kdy Ferrari vyhrálo všechny kvalifikace kromě Mexika. Týmy si korespondují s FIA a snaží se zjistit, v čem tkví náskok Ferrari.

29.  10.  2019
Bernie EcclestoneFerrari
Ferrari má nejlepší jezdce. Leclerc ale dělá chyby jako na začátku Verstappen, říká Ecclestone | Zdroj:  Getty Images / Dan Istitene

Ferrari má nejlepší jezdce. Leclerc ale dělá chyby jako na začátku Verstappen, říká Ecclestone

Bernie Ecclestone, který před pár dny oslavil 89. narozeniny, si myslí, že Ferrari má nyní nejsilnější jezdeckou sestavu na startovním roštu. Je to dar i prokletí.

30.  10.  2019
Ferrari
Auto na pódiu bylo super, ale jinak na hov** trofej a otravný chlap, říká Vettel | Zdroj:  Getty Images / Clive Mason

Auto na pódiu bylo super, ale jinak na hov** trofej a otravný chlap, říká Vettel

Sebastian Vettel měl z mexického pódia smíšené pocity. Vítězné auto na pódiu mu připadalo jako dobrý nápad. Ale to bylo tak asi všechno.

28.  10.  2019
Ferrari
Strategie dvou zastávek nebyla tak špatná. Pneumatiky nás překvapily, říká Binotto | Zdroj:  Getty Images / Clive Mason

Strategie dvou zastávek nebyla tak špatná. Pneumatiky nás překvapily, říká Binotto

Ferrari odjíždí z Mexika zklamané. Vítězství v závodě opět přenechalo Mercedesu. Po startu z první řady dojeli jezdci Ferrari na druhém a čtvrtém místě.

28.  10.  2019
Ferrari
Mercedes dnes zkusil velký risk, který mu vyšel, hodnotí Vettel

Mercedes dnes zkusil velký risk, který mu vyšel, hodnotí Vettel

Ačkoliv startovali piloti Ferrari do Velké ceny Mexika formule 1 z první řady, do cíle dojeli Sebastian Vettel a Charles Leclerc na druhé a čtvrté pozici.

27.  10.  2019
HistorieFerrari
6 pole position v řadě. Pro Ferrari poprvé od éry Nikiho Laudy  | Zdroj:  Getty Images /

6 pole position v řadě. Pro Ferrari poprvé od éry Nikiho Laudy

Ferrari poprvé od začátku letní přestávky prohrálo souboj o nejrychlejší kolo sobotní kvalifikace. Max Verstappen ale dostal penalizaci a z prvního místa odstartuje Charles Leclerc.

27.  10.  2019
Ferrari
Leclerc ztratil ve třetím sektoru, Vettelovi nevyšla celá Q3

Leclerc ztratil ve třetím sektoru, Vettelovi nevyšla celá Q3

Poprvé od letní přestávky nezískalo Ferrari pole position, když se v kvalifikaci na Velkou cenu Mexika vozů formule 1 museli Charles Leclerc a Sebastian Vettel sklonit před Maxem Verstappenem z Red Bullu.

26.  10.  2019
Ferrari
Ferrari bude sázet na vítězství v kvalifikaci

Ferrari bude sázet na vítězství v kvalifikaci

Získat pole position a po startu v nájezdu do první zatáčky udržet vedení, to je recept Ferrari na vítězství v závodě.

26.  10.  2019
Pohonné jednotkyFerrari
Dotazy na legálnost motoru podle Leclerca Ferrari nevzrušují

Dotazy na legálnost motoru podle Leclerca Ferrari nevzrušují

Soupeři Ferrari si dopisují s FIA ohledně motoru Scuderie. Nezdá se jim neobvyklý nárůst výkonu po letní přestávce.

24.  10.  2019
Soupeři favorizují v Mexiku Ferrari. Vettel je opatrnější

Soupeři favorizují v Mexiku Ferrari. Vettel je opatrnější

Ferrari vyhrálo v Mexiku naposledy zásluhou Alaina Prosta v roce 1990. Od návratu Mexika do kalendáře vyhrávali jen jezdci Mercedesu a Red Bullu. Vloni byli ale jezdci Ferrari na druhém a třetím místě. Co letos?

24.  10.  2019
Mercedes je stále naštvaný na Ferrari kvůli Japonsku. Hamiltona mohly trosky těžce zranit | Zdroj:  Getty Images /  Mark Thompson

Mercedes je stále naštvaný na Ferrari kvůli Japonsku. Hamiltona mohly trosky těžce zranit

Charles Leclerc si v Japonsku v prvním kole po kontaktu s Maxem Verstappenem poškodil přední křídlo. Jeho trosky ve druhém kole narazily do vozu Lewise Hamiltona.

24.  10.  2019
Ferrari
Binotto dokáže být tvrdý, když je potřeba, říká Leclerc

Binotto dokáže být tvrdý, když je potřeba, říká Leclerc

Mattia Binotto působil u Ferrari dříve jako šéf motorářů a později technický šéf týmu. Technice rozumí, ale někteří lidé měli a mají obavy, zda dokáže ukočírovat celý tým. Podle Leclerca je to ideální šéf.

23.  10.  2019
Náš nejhorší závod. Porazit Ferrari v Mexiku bude těžké, předpovídá Hamilton

Náš nejhorší závod. Porazit Ferrari v Mexiku bude těžké, předpovídá Hamilton

Lewis Hamilton se už v Mexiku může stát šestinásobným mistrem světa. O titul už nyní bojuje jen se svým týmovým kolegou.

22.  10.  2019
Ferrari
Ve F1 je po letech spousta talentu, říká Domenicali a očekává od Ferrari velké věci

Ve F1 je po letech spousta talentu, říká Domenicali a očekává od Ferrari velké věci

Podle bývalého šéfa Ferrari Stefana Domenicaliho nebyla formule 1 už dlouho tolik plná talentu.

22.  10.  2019
Ferrari
Leclerc jako nejtěžší týmový kolega? Na hodnocení je zatím brzy, říká Vettel | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Leclerc jako nejtěžší týmový kolega? Na hodnocení je zatím brzy, říká Vettel

Charles Leclerc má více bodů v šampionátu a také kvalifikační skóre mluví pro něj. Je to nejtěžší týmový kolega, kterého kdy Sebastian Vettel měl?

21.  10.  2019
Vettel chválí Mercedes za perfekcionismus

Vettel chválí Mercedes za perfekcionismus

Sebastian Vettel chválí Mercedes za průběh sezóny 2019. Podle německého pilota je obdivuhodná konzistence a vysoká výkonnost, kterou si „stříbrné šípy“ udržují v průběhu celého roku. Zároveň však Vettel věří, že i Ferrari má balíček dostatečně dobrý pro závodění na čele startovního pole.

19.  10.  2019
Ferrari
Leclerc je lepší než Verstappen, říká Irvine  | Zdroj:  Getty Images / Will Taylor-Medhurst

Leclerc je lepší než Verstappen, říká Irvine

Eddie Irvine je velkým fanouškem Charlese Leclerca. Podle něj je mnohem lepší než Max Verstappen.

18.  10.  2019
Pohonné jednotkyFerrari
Soupeřům nedá spát motor Ferrari. Situaci zhoršuje i přístup FIA | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Soupeřům nedá spát motor Ferrari. Situaci zhoršuje i přístup FIA

Soupeřům Ferrari se stále nezdá pohonná jednotka z Maranella. Čile si dopisují s FIA.

17.  10.  2019
Ferrari
Z Leclerca bych udělal jedničku. Vettel je dobrá dvojka, říká Briatore

Z Leclerca bych udělal jedničku. Vettel je dobrá dvojka, říká Briatore

Pokud by byl Flavio Briatore šéfem Ferrari, rozdělil by role jasně. Z Charlese Leclerca by udělal týmovou jedničku.

16.  10.  2019
Ferrari
Přepis komunikace: Proč Leclerc zajel do boxů až na konci třetího kola? | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Přepis komunikace: Proč Leclerc zajel do boxů až na konci třetího kola?

Charles Leclerc měl v úvodním kole ve druhé zatáčce kontakt s Verstappenem, při kterém si poškodil vůz. Do boxů ale zajel až na konci třetího kola. Hodně se spekulovalo, zda neuposlechl výzev týmu a zůstával dál na trati. Šlo ale spíše o důsledek hektické a špatně načasované komunikace.

15.  10.  2019
Ferrari
Jako studenti, co podpálili třídu, píše italský tisk o jezdcích Ferrari | Zdroj:  Getty Images / Clive Mason

Jako studenti, co podpálili třídu, píše italský tisk o jezdcích Ferrari

Není asi žádným překvapením, že italský tisk jezdce Scuderie pro Japonsku nechválí.

14.  10.  2019
VideaFerrari
Video: (Ne)ulitý start Sebastiana Vettela v Japonsku

Video: (Ne)ulitý start Sebastiana Vettela v Japonsku

Sebastianu Vettelovi se start z pole position v Japonsku nepovedl. Přišel o první místo, ale nakonec měl i štěstí. Vyhnul se penalizaci za ulitý start.

14.  10.  2019
1234567...23...

17:17 | Mercedes už nastartoval motor ve svém voze..
15:40 | Haas představí nový vůz v den testů v 8:00.
27. ledna | Eric Boullier na Paul Ricardu povýšil. Nyní je už výkonným ředitelem francouzské GP.
27. ledna | Pat Fry nastoupí k Renaultu 5. února, potvrdil tým. Fry přichází z McLarenu.