Ferrari



Pilot #1 Sebastian Vettel
Pilot #2 Kimi Räikkönen
Motor Ferrari
Vítězství 221
Pole positions 207
První GP GP Monaka 1950
První vítězství GP Velké Británie 1951
Individuální titul 15x (poslední 2007 - Kimi Räikkönen)
Konstruktérský titul 16x (poslední 2008 - K. Räikkönen, F. Massa)
Stránky týmu www.ferrari.com

Ferrari je ve Formuli 1 tým s nejdelší historií, nechyběl totiž v jediné sezóně od roku 1950 až po současnost. Prvního vítězství dosáhla stáj z Maranella v roce 1951 v Silverstone.

Již v letech 1952 a 1953 získal ve Ferrari titul mistra světa Alberto Ascari. V padesátých a šedesátých letech dosahovali v barvách Ferrari pravidelných úspěchů jezdci jako Juan Manuel Fangio, Phil Hill či John Surtees. V letech 1961 a 1964 získalo Ferrari pohár konstruktérů.

Ještě více úspěchů přišlo v sedmdesátých letech, kdy Ferrari získalo čtyřikrát pohár konstruktérů. V letech 1975 a 1977 vyhrál ve Ferrari Niki Lauda titul mistra světa. Posledním úspěchem ve stejném desetiletí byl titul mistra světa v jezdcích s Jodie Scheckterem a pohár konstruktérů v roce 1979.

Poté následovalo delší období bez výrazných úspěchů, tým získal za dvacet následujících let "pouze" poháry konstruktérů v letech 1982, 1983 a 1999. Některé neúspěchy byly zapříčiněny i smůlou, když v roce 1982 tragicky zahynul Gilles Villeneuve a v roce 1990 přišel Alain Prost o titul v Suzuce po souboji s Ayrtonem Sennou.

Od zmíněného závodu v Suzuce nevyhráli Maranellští do roku 1994 jediný závod, Ferrari bylo pomalé a nespolehlivé. Následoval příchod Jeana Todta a designéra Johna Barnarda, což byl pro Ferrari ten správný krok. V roce 1996 začal pro Ferrari závodit Michael Schumacher. Titul mistrů světa v poháru konstruktérů v roce 1999 předznamenal dlouhou éru dominance rudých vozů. Následující rok získal Michael Schumacher titul mistra světa v jezdcích. Sezóna 2002 se odehrála v absolutní režii Ferrari, které vyhrálo 15 z celkových 17 závodů.

Úspěch Ferrari byl však poněkud poznamenán kritikou, která nelibě nesla uplatňování týmové režie. Právě v roce 2002 si jezdci Ferrari Rubens Barrichello a Michael Schumacher záměrně vyměnili pozici na cílové rovince v posledním kole závodů v Rakousku a v USA, což vyvolalo vlnu nesouhlasu.

Rok 2003 přinesl napínavý souboj v poháru jezdců a Michael Schumacher vybojoval titul mistra světa v posledním závodě v Suzuce. Titul v poháru konstruktérů taktéž patřil Ferrari.

V sezóně 2004 mělo Ferrari opět značný náskok nad svými soupeři a ani jeden z titulů Italům neunikl.

Historicky rekordní šňůru vítězství ukončil až v roce 2005 Renault, který pro sebe získal oba poháry. Ferrari v tomto roce skončilo třetí, následující rok však znovu bojovalo o titul s Renaultem. Ovšem i v roce 2006 Ferrari francouzskému rivalovi podlehlo.

Po deseti letech u Ferrari odešel Michael Schumacher do závodnického důchodu a v sezóně 2007 hájili barvy Ferrari Felipe Massa a Kimi Räikkönen. Největším soupeřem byl pro Scuderii McLaren, ten byl ale kvůli špionážní aféře z poháru konstruktérů diskvalifikován, takže Ferrari získalo s přehledem 15. titul.

V duchu tradiční rivality s McLarenem se nesla i sezóna 2008 a v poháru konstruktérů znovu zvítězilo Ferrari, ale jezdecký titul putoval k britským rivalům.

Vyčerpávající boj o titul se negativně projevil v roce 2009. Stejně jako McLaren nezvládlo Ferrari využít potenciál nových pravidel a boje o titul sledovalo s odstupem. V průběhu roku se dokázalo zlepšit a zásluhou Kimiho Räikkönena získalo alespoň vítězství v belgické Grand Prix. Nepříjemnou komplikaci představovalo zranění Felipeho Massy v Maďarsku.

Před sezónou 2010 se Ferrari rozhodlo urychlit příchod Fernanda Alonsa do Maranella, místo mu musel uvolnit Räikkönen. Ačkoliv Ferrari vyhrálo hned první závod, v prostřední části roku ztrácelo a v poháru konstruktérů na špičku nestačilo. V šampionátu jezdců se Alonsovi dařilo lépe, do posledního závodu vstupoval jako vedoucí jezdec klasifikace, ale nakonec se musel sklonit před Sebastianem Vettelem a Ferrari zůstalo bez titulu. V následující sezóně Ferrari nedokázalo konkurovat Red Bullu a často ani McLarenu, takže zůstalo další rok bez vítězství v šampionátu. Fernando Alonso sice získal více bodů než v předchozí sezóně, ale na Vettela to ani zdaleka nestačilo.

Po potížích z úvodu roku bojovalo Ferrari v sezóně 2012 znovu na předních pozicích a Fernando Alonso měl šanci na zisk titulu až do posledního závodu, ale nakonec opět podlehl Vettelovi. V konstruktérech se Scuderii podařil posun na druhou pozici za Red Bull Racing. V roce 2013 se týmu sice podařilo vstoupit do sezóny v dobré formě, ale neudržel ji. Navíc musel čelit dominantnímu Red Bullu a lepšímu Mercedesu, což znamenalo nejen ztrátu ambicí na titul, ale také propad na 3. místo v konstruktérech.

Související články

Ferrari
Právo Ferrari vetovat návrhy bude předmětem diskuze, říká Todt

Právo Ferrari vetovat návrhy bude předmětem diskuze, říká Todt

Mezinárodní automobilovou federaci FIA v čele s Jeanem Todtem čekají rozhovory s Ferrari týkající se setrvání italské automobilky ve formuli 1. Probírat se bude i právo veta, která má Ferrari od osmdesátých let.

20.  1.  2018 | 158
VideaFerrari
Iceman na sněhu! Räikkönen si zazávodil ve švýcarských Alpách [videa]

Iceman na sněhu! Räikkönen si zazávodil ve švýcarských Alpách [videa]

Kimi Räikkönen si zazávodil na motokárách ve švýcarských Alpách v rámci akce Shellu.

19.  1.  2018 | 56
Ferrari
Kvjatovi může polovina paddocku závidět, říká bývalý jezdec

Kvjatovi může polovina paddocku závidět, říká bývalý jezdec

Rusko o svého zástupce ve F1 nepřijde. Sergej Sirotkin bude závodit za Williams. Z královny motorsportu ale zcela neodešel ani Daniil Kvjat.

18.  1.  2018 | 20
Ferrari
Postavili jsme křáp nebo bestii, říká Marchionne

Postavili jsme křáp nebo bestii, říká Marchionne

Ferrari představí svůj letošní monopost 22. února. Měsíc před prezentací vládne v Maranellu dobrá nálada.

18.  1.  2018 | 109
Giovinazziho čeká práce na simulátoru. Zda bude i závodit, zatím neví

Giovinazziho čeká práce na simulátoru. Zda bude i závodit, zatím neví

Antonio Giovinazzi pro letošní rok nesehnal závodní sedačku. Bude působit jako rezervní a testovací jezdec.

17.  1.  2018 | 4
Ferrari
Nového závodního inženýra pro Räikkönena hledá Ferrari ve vlastních řadách

Nového závodního inženýra pro Räikkönena hledá Ferrari ve vlastních řadách

Závodní inženýr Kimiho Räikkönena Dave Greenwood odešel z Ferrari, aby se připojil k Manoru ve WEC. Kdo ho nahradí?

17.  1.  2018 | 9
Mohl by Lauda působit u Ferrari? Proroky nechceme, říká Marchionne

Mohl by Lauda působit u Ferrari? Proroky nechceme, říká Marchionne

Niki Lauda kdysi jezdil za Ferrari a poté působil i jako poradce. Pravděpodobnost, že se jeden ze současných šéfů Mercedesu někdy vrátí do Maranella, je ale minimální.

16.  1.  2018 | 28
Vasseur: Sauber nechce být B-tým Ferrari, ale A-tým Alfy Romeo

Vasseur: Sauber nechce být B-tým Ferrari, ale A-tým Alfy Romeo

Šéf Sauberu Frédéric Vasseur vyloučil, že by Sauber byl jen juniorským týmem Ferrari.

15.  1.  2018 | 22
Ferrari
Měl Räikkönen smůlu? Na tohle já nevěřím, říká Arrivabene

Měl Räikkönen smůlu? Na tohle já nevěřím, říká Arrivabene

Ferrari je spokojeno s výkony Kimiho Räikkönena. Zůstane u týmu i po tomto roce?

11.  1.  2018 | 117
Ferrari
Kvjat se stal vývojovým jezdcem Ferrari

Kvjat se stal vývojovým jezdcem Ferrari

Daniil Kvjat byl oficiálně potvrzen jako vývojový jezdec Ferrari. Program Red Bullu opustil Kvjat vloni po vyhazovu z Toro Rosso.

10.  1.  2018 | 59
Po nabídce od Ferrari jsem nemohl ani spát, vzpomíná Newey

Po nabídce od Ferrari jsem nemohl ani spát, vzpomíná Newey

Adrian Newey byl několikrát spojován s Ferrari. V roce 2014 k tomu byl blízko, ale nakonec odmítl.

9.  1.  2018 | 35
Ferrari
Změny u Ferrari? Räikkönenův inženýr odchází z Maranella

Změny u Ferrari? Räikkönenův inženýr odchází z Maranella

U Ferrari dochází podle italské mutace Motorsport.com k několika změnám.

8.  1.  2018 | 44
Ferrari
Ferrari chce konečně titul. Poslední krok bude nejtěžší, tuší Vettel

Ferrari chce konečně titul. Poslední krok bude nejtěžší, tuší Vettel

Ferrari vloni udělalo velké zlepšení a bylo příjemným překvapením první poloviny sezóny. Pak ale přišly kolize a technické problémy a Scuderia z boje o titul vypadla.

4.  1.  2018 | 71
Bernie EcclestoneFerrari
Marchionne není Montezemolo, z F1 klidně odejde, říká Ecclestone

Marchionne není Montezemolo, z F1 klidně odejde, říká Ecclestone

Sergio Marchionen hrozí odchodem Ferrari z F1. Bernie Ecclestone varuje před tím, aby slova šéfa Ferrari byla brána na lehkou váhu.

4.  1.  2018 | 76
Ferrari
Důležitý inženýr Ferrari odchází k Mercedesu. Marchionne to bagatelizuje

Důležitý inženýr Ferrari odchází k Mercedesu. Marchionne to bagatelizuje

Bývalý šéfinženýr motorářů Ferrari Lorenzo Sassi odchází k Mercedesu.

3.  1.  2018 | 47
Wolffa zaujala Alfa Romeo. Možná půjdeme podobnou cestou, říká

Wolffa zaujala Alfa Romeo. Možná půjdeme podobnou cestou, říká

Toto Wolff přiznal, že ho zaujalo nové partnerství mezi Ferrari a Sauberem prostřednictvím Alfy Romeo.

1.  1.  2018 | 54
Ferrari
Irvine na Vettela názor nezměnil, chová se jako blbec, říká

Irvine na Vettela názor nezměnil, chová se jako blbec, říká

Eddie Irvine na začátku loňského roku ostře kritizoval Sebastiana Vettela. Svůj názor na čtyřnásobného mistra světa nezměnil.

1.  1.  2018 | 99
Ferrari
Peklo zamrzlo! Kimi Räikkönen je na Instagramu

Peklo zamrzlo! Kimi Räikkönen je na Instagramu

Neuvěřitelné se stalo skutečností. Kimi Räikkönen je na sociální síti Instagram.

28.  12.  2017 | 20
Ferrari
Maurizio Arrivabene nemá Vánoce rád

Maurizio Arrivabene nemá Vánoce rád

Pokud jste se zrovna chystali poslat šéfovi Ferrari přání k Vánocům, tak to nedělejte. Maurizio Arrivabene nemá Vánoce zrovna rád.

24.  12.  2017 | 39
SpeciálVideaFotografie
Formule 1 na sněhu a ledu

Formule 1 na sněhu a ledu

Bílé Vánoce většinu z nás sice nečekají ani letos, ale určitě je to ten pravý čas ukázat si okamžiky, kdy se potkala formule 1 s ledovým královstvím.

22.  12.  2017 | 5
FIAPravidla formule 1
Nejvíce penalizací dostali v roce 2017 jezdci McLarenu

Nejvíce penalizací dostali v roce 2017 jezdci McLarenu

Penalizace za překročení limitního počtu komponent pohonné jednotky jsou trnem v oku fanoušků i některých šéfů týmů. Kolik se jich letos rozdalo?

21.  12.  2017 | 31
Ferrari
Kimi dokáže jezdit jako Bůh, a pokud nebude, končí, říká Marchionne

Kimi dokáže jezdit jako Bůh, a pokud nebude, končí, říká Marchionne

Vedení Ferrari mělo v pondělí tradiční předvánoční oběd se zástupci médií. Sergio Marchionne během oběda zhodnotil i své současné jezdce.

19.  12.  2017 | 75
Ferrari
Rozhodně neblafujeme, můžeme vytvořit vlastní F1, říká Marchionne

Rozhodně neblafujeme, můžeme vytvořit vlastní F1, říká Marchionne

Sergio Marchionne řekl v pondělí v Maranellu, že Ferrari rozhodně neblafuje, když hrozí odchodem z F1.

19.  12.  2017 | 164
Ferrari
Ferrari sází na stabilitu a nový vůz ukáže 22. února

Ferrari sází na stabilitu a nový vůz ukáže 22. února

Ferrari ani letos nezískalo titul. K velkým změnám ale v Maranellu nedojde. Scuderia sází na stabilitu.

18.  12.  2017 | 62
Ferrari
Räikkönen má stále chuť závodit ve formuli 1

Räikkönen má stále chuť závodit ve formuli 1

Kimi Räikkönen má hlad po dalším vítězství, příští rok jej přitom čeká už jeho šestnáctá sezóna ve formuli 1.

17.  12.  2017 | 33
Giovinazzi zůstává pozitivní, i když závodní sedačku nezískal

Giovinazzi zůstává pozitivní, i když závodní sedačku nezískal

Člen juniorského programu Ferrari Antonio Giovinazzi absolvoval v této sezóně dva závody za tým Sauber, trvalé místo ve formuli 1 ale nezískal.

16.  12.  2017 | 3
Peníze a byznysFerrari
Kdo nahradí Santander u Ferrari? Spekuluje se o výrobci cigaret

Kdo nahradí Santander u Ferrari? Spekuluje se o výrobci cigaret

Santander nedávno oficiálně potvrdil ukončení svého působení u Ferrari. Scuderia proto hledá nového sponzora.

11.  12.  2017 | 12
Formule EFerrari
Pro mě to není budoucnost, říká o formuli E Vettel

Pro mě to není budoucnost, říká o formuli E Vettel

Ve formuli E už je několik automobilek a další se tam chystají. Podle Sebastiana Vettela ale nemají závody elektrických aut budoucnost.

8.  12.  2017 | 15
Ferrari
Vettel si souboj s Hamiltonem užil. Příští rok chce být ale moudřejší

Vettel si souboj s Hamiltonem užil. Příští rok chce být ale moudřejší

Daniel Ricciardo nedávno řekl, že Hamilton letos vyhrál i proto, že dokázal udržet chladnou hlavu lépe než Vettel.

8.  12.  2017 | 17
S odchodem Ferrari z F1 to myslíme vážně, zopakoval Sergio Marchionne

S odchodem Ferrari z F1 to myslíme vážně, zopakoval Sergio Marchionne

Sergio Marchionne nedávno pohrozil, že by Ferrari mohlo na konci roku 2020 odejít z formule 1. Před pár dny ale byl oznámen návrat Alfy Romeo do F1, což tato slova staví do jiného světla. Sergio Marchionne si to však nemyslí.

4.  12.  2017 | 85
Návrat Alfy Romeo ukazuje, že Ferrari z F1 neodejde, říká Horner

Návrat Alfy Romeo ukazuje, že Ferrari z F1 neodejde, říká Horner

Christian Horner si myslí, že návrat Alfy Romeo do formule 1 poměrně jasně ukazuje, že to Ferrari s odchodem z F1 nemyslí vážně.

4.  12.  2017 | 14
Smedley: Massa skončil na vrcholu

Smedley: Massa skončil na vrcholu

Felipe Massa se rozloučil s kariérou ve formuli 1 dvěma bodovanými umístěními v Brazílii a v Abu Dhabi. Podle šéfinženýra Williamsu Roba Smedleyho odešel šestatřicetiletý Brazilec z „královny motorsportu“ ve vrcholné formě.

2.  12.  2017 | 10
1234567...21...

20. ledna | Carlos Sainz (starší) vyhrál podruhé v životě Dakar.
20. ledna | Claire Williamsová se vdala...
19. ledna | Podle Auto Motor und Sport Strategická skupina nepřijala žádná zásadní rozhodnutí. Red Bull se opět neúspěšně pokou… odkaz
19. ledna | Sirotkin má víceletý kontrakt.
19. ledna | Sergej Sirotkin by měl jezdit s číslem 35.