Felipe Massa

Tým F1 Williams
Startovní číslo 19
Aktivní roky
Národnost brazilská
Datum narození 25. 04. 1981
Rodiště Sao Paulo (Brazílie)
Výška 166
Váha 59
Vítězství 11
Pole positions 15
Stupně vítězů 36
První GP GP Austrálie 2002
První vítězství GP Turecka 2006
Titul mistra světa -

Stejně jako ostatní piloti začal Felipe Massa na motokárách. Závodil od svých devíti let. V roce 1998 testoval v Brazílii Formuli Chervolet a zapůsobil svými výkony tak, že mu bylo nabídnuto místo závodního jezdce. V první sezóně skončil pátý, v druhé pak celou sérii vyhrál.

V roce 2000 se Massa přesunul do Evropy. V roce 2000 vyhrál na první pokus italskou a evropskou sérii Formule Renault. Poté si vybral evropskou sérii Formule 3000 a tým Draco Racing. Vyhrál šest z osmi závodů a zúčastnil se prvních testů Formule 1 s týmem Sauber. Švýcarská stáj s ním podepsala smlouvu a v roce 2002 nahradil v kokpitu Kimiho Räikkönena. V roce 2003 působil jako testovací jezdec u Ferrari. V letech 2005 a 2006 opět závodil za Sauber, aby se poté vrátil zpět do Ferrari, tentokrát však na místo závodního pilota po bok Michaela Schumachera. Ve své první sezóně ve Ferrari vyhrál dva závody.

V roce 2007 přišel do Ferrari Kimi Räikkönen a začala bitva čtyř jezdců o mistrovský titul. Maranellští piloti bojovali s piloty McLarenu, ale Felipe Massa byl první, kdo z tohoto souboje vypadl dva závody před koncem šampionátu, zatímco ostatní tři jezdci pokračovali až do poslední Grand Prix.

V roce 2008 byl Felipe Massa jediný, kdo vzdoroval Lewisi Hamiltonovi až do posledního závodu. Když projel Brazilec cílem domácí GP, byl na pozici, která mu zajišťovala titul mistra světa. Ale Hamilton předjel v poslední zatáčce Glocka a Massa se musel nakonec spokojit s titulem vicemistra. V další sezóně neměl šanci na titul zaútočit znovu. Nejenže Ferrari postavilo slabý vůz, ale Brazilec navíc v maďarské kvalifikaci vážně havaroval poté, co jej trefila do helmy pružina z Barrichellova vozu. Massa měl štěstí v neštěstí, protože vyvázl bez následků, ale musel vynechat všechny závody až do konce sezóny 2009.

V roce 2010 přišel k Ferrari Fernando Alonso a okamžitě začal Massu porážet. Brazilec měl podle svých slov především problémy se zahříváním pneumatik v kvalifikacích a svému španělskému kolegovi nedokázal konkurovat. Ani v roce 2011 se Massovi nedařilo a pro svého španělského týmového kolegu nebyl konkurencí. Ferrari se proto rozhodlo, že mu dá poslední šanci v roce 2012. Bez lepších výsledků měl Massa v Maranellu skončit. Tato hrozba se nakonec málem naplnila, když se Brazilec v úvodu sezóny velmi trápil a bodoval jen velmi málo.

Ferrari mu tentokrát dalo ultimátum na několik závodů a Massovi se podařilo se zvednout, takže si kokpit udržel. V závěru sezóny už dokázal konkurovat týmovému kolegovi Alonso, a tak se Scuderia rozhodla s ním prodloužit smlouvu na další rok. Ale v sezóně 2013 se opakoval stejný scénář nevýrazných výkonů, za týmovým kolegou Alonsem opět hodně zaostával. A protože Ferrari znovu scházely jeho body v šampionátu týmů, rozhodlo se s ním po osmi letech ukončit závodní smlouvu. Massa poté zamířil k Williamsu.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

HISTORIE

1998 Brazilská formule Chevrolet
1999 Brazilské formule Chevrolet: 1. místo
2000 Evropská a italská Formule Renault: 1. místo
2001 Evropská Formule 3000: 1. místo

 

Formule 1
2001 Sauber: testovací jezdec
2002 Sauber: 12. místo, 4 body
2003 Ferrari: testovací jezdec 
2004 Sauber: 12. místo , 12 bodů
2005 Sauber: 13. místo, 11 bodů 
2006 Ferrari: 3. místo, 80 bodů
2007 Ferrari: 4. místo, 94 bodů
2008 Ferrari: 2. místo, 97 bodů
2009 Ferrari: 11. místo, 22 bodů (od Maďarska nezávodil kvůli zranění)
2010 Ferrari: 6. místo, 144 bodů
2011 Ferrari: 6. místo, 118 bodů
2012 Ferrari: 7. místo, 122 bodů
2013 Ferrari: 8. místo, 112 bodů
2014 Williams

Související články

Ferrari
Změna plánu: Massa první dva dny, až potom Alonso

Změna plánu: Massa první dva dny, až potom Alonso

Ferrari na poslední chvíli mění harmonogram svých testovacích jízd pro Valencii: Massa bude jezdit o prvních dvou dnech, potom Alonso.

31.  1.  2010
S nadhledem
Italští Tifosi se nejvíce bojí Hamiltona a Schumachera

Italští Tifosi se nejvíce bojí Hamiltona a Schumachera

Italští fandové Ferrari, takzvaní Tifosi, se nejvíce obávají Lewise Hamiltona a Michaela Schumachera. Až na třetím místě skončil Sebastian Vettel.

28.  1.  2010
Ferrari
Massa dnes v Barceloně objel téměř devadesát kol

Massa dnes v Barceloně objel téměř devadesát kol

Felipe Massa si poprvé od svého návratu po zranění hlavy vyzkoušel trať, která je součástí kalendáře F1. Řídil Ferrari F2008 s pneumatikami pro GP2.

22.  1.  2010
Ferrari
Massa převezme vůz od Rossiho a bude testovat v Barceloně

Massa převezme vůz od Rossiho a bude testovat v Barceloně

Felipe Massa se rozhodl využít přítomnost Ferrari na katalánském okruhu v Barceloně a jako první začne letos testovat s vozem formule 1. Bude to však předloňské F2008.

21.  1.  2010
S nadhledemVideaFerrari
Alonsův závodní debut pro Ferrari nebyl zrovna ideální

Alonsův závodní debut pro Ferrari nebyl zrovna ideální

V závěru dvacátého ročníku Wrooom akce v italských Dolomitech uspořádalo Ferrari tradiční závod na povrchu zamrzlého jezera. Utkali se spolu jezdci Ferrari (F1) a Ducati (MotoGP).

16.  1.  2010
Piqueta podezíral Massa z úmyslné nehody dlouho, přiznání se ale nedočkal

Piqueta podezíral Massa z úmyslné nehody dlouho, přiznání se ale nedočkal

Felipe Massa přiznal, že svého krajana Nelsona Piqueta podezíral z úmyslné havárie v Singapuru dávno před tím, než se tato aféra objevila na veřejnosti. Piquetova reakce na otázky pochybnosti jen posílila.

15.  1.  2010
Účelový výjezd safery caru a zkratky

Účelový výjezd safery caru a zkratky

"Pro Massu se misky vah neustále houpaly kolem neutrální polohy a je fér říci, že do druhé mističky Hamiltonovi občas nějakým valounkem přispěl."

15.  1.  2010
Videa
Massa: S Alonsem jsem už mluvil více než s Räikkönenem za tři roky

Massa: S Alonsem jsem už mluvil více než s Räikkönenem za tři roky

Pilot Ferrari Felipe Massa si zatím nemůže vynachválit nového týmového kolegu Fernanda Alonsa, komunikace s ním je mnohem lepší než s Kimim Räikkönenem.

15.  1.  2010
VideaFerrari
Jezdci Ferrari relaxovali na lyžích, pracovat začnou dnes

Jezdci Ferrari relaxovali na lyžích, pracovat začnou dnes

Druhý den Wrooomu 2010 patřil sportu, piloti Ferrari lyžovali na svazích Madonny di Campiglio. První rozhovory s médii přijdou na řadu až dnes.

13.  1.  2010
VideaFerrari
Začal tradiční Wrooom, Alonso se ukázal v barvách Ferrari

Začal tradiční Wrooom, Alonso se ukázal v barvách Ferrari

V italském horském středisku Madonna di Campiglio začala tradiční společná akce Ferrari a Ducati s názvem Wrooom. Poprvé v červených barvách se světu ukázal Fernando Alonso.

12.  1.  2010
Ferrari
Nové ferrari se poprvé projede 1. února ve Španělsku

Nové ferrari se poprvé projede 1. února ve Španělsku

Ferrari potvrdilo, že nový monopost pro letošní sezonu absolvuje svůj debut první únorový den na španělském okruhu Ricarda Torma. Půjde současně o první letošní hromadné testy týmů F1.

9.  1.  2010
Ferrari
Musíš být týmový hráč, upozornilo Ferrari Alonsa

Musíš být týmový hráč, upozornilo Ferrari Alonsa

Fernando Alonso se ve své kariéře většinou těšil pozici týmové jedničky a nemusel čelit velké konkurenci stájových kolegů. Zřejmě nejtěžší byla pro něj v tomto ohledu sezóna 2007 u McLarenu, která vyústila v předčasné ukončení smlouvy.

28.  12.  2009
Massa ukončil dvoudenní test v předloňském voze

Massa ukončil dvoudenní test v předloňském voze

Trochu ho bolel krk.

16.  12.  2009
Massovi kazí vánoční dárek počasí

Massovi kazí vánoční dárek počasí

V Mugellu jezdil jen odpoledne.

15.  12.  2009
Massa před Vánocemi znovu usedne do formule 1

Massa před Vánocemi znovu usedne do formule 1

Jedná se o dárek od Ferrari.

13.  12.  2009
Felipe Massa znovu vítězí

Felipe Massa znovu vítězí

Tentokrát ve vytrvalostním závodě Granja Viana na 500 mil.

6.  12.  2009
Videa
Massa a Schumacher vítězi v motokárovém závodě

Massa a Schumacher vítězi v motokárovém závodě

V nabitém poli ukázali konkurenci záda - VIDEO

29.  11.  2009
Massa se poprvé od GP Maďarska svezl v letošním monopostu F1

Massa se poprvé od GP Maďarska svezl v letošním monopostu F1

Považuje to za menší vítězství.

16.  11.  2009
Alonso o podvodu v Singapuru musel vědět, tvrdí Massa

Alonso o podvodu v Singapuru musel vědět, tvrdí Massa

I když pro to nejsou důkazy.

15.  10.  2009
Jako bych tu nehodu nikdy neměl, říká po prvním testu Massa

Jako bych tu nehodu nikdy neměl, říká po prvním testu Massa

Brazilec se vrátil do vozu formule 1.

12.  10.  2009
Massa nemůže nastoupit do závodu ještě minimálně dva měsíce

Massa nemůže nastoupit do závodu ještě minimálně dva měsíce

Možný návrat ještě letos Ferrari definitivně vyloučilo.

11.  10.  2009
Šance na letošní návrat do závodů jsou velmi malé, přiznává Massa

Šance na letošní návrat do závodů jsou velmi malé, přiznává Massa

Brazilce čeká lékařské vyšetření FIA, pak bude testovat s F2007.

9.  10.  2009
Felipe Massa pracoval šest hodin v simulátoru

Felipe Massa pracoval šest hodin v simulátoru

Přípravy na návrat probíhají bez problémů.

7.  10.  2009
Test s Ferrari F2007 ukáže, zda se Massa vrátí už v Abú Zabí

Test s Ferrari F2007 ukáže, zda se Massa vrátí už v Abú Zabí

Brazilec v každém případě doufá, že bude porážet Fernanda Alonsa.

6.  10.  2009
Felipe Massa je zpět v Maranellu a připravuje se na návrat do F1

Felipe Massa je zpět v Maranellu a připravuje se na návrat do F1

O testu v F2007 tým zatím nerozhodl.

6.  10.  2009
Felipe Massa přiletí zítra do Evropy

Felipe Massa přiletí zítra do Evropy

Jeho osobním cílem je start v Abú Zabí, nebude to ale snadné.

4.  10.  2009
Massa: Podvod Renaultu mě připravil o titul

Massa: Podvod Renaultu mě připravil o titul

Svého krajana Piqueta by v týmu nezaměstnal.

2.  10.  2009
Bernie Ecclestone
Ecclestone: Massa zvládl Räikkönena, zvládne i Alonsa

Ecclestone: Massa zvládl Räikkönena, zvládne i Alonsa

Finovi by mělo být lépe v anglickém týmu.

1.  10.  2009
Alonso a Massa jsou pro nás tou nejlepší dvojící, říká Domenicali

Alonso a Massa jsou pro nás tou nejlepší dvojící, říká Domenicali

Na Räikkönena bude Ferrari vzpomínat jen v dobrém.

30.  9.  2009
Massa jezdil na motokáře, do F1 chce zpět ještě letos

Massa jezdil na motokáře, do F1 chce zpět ještě letos

Brazilec by se mohl vrátit v Abú Zabí.

29.  9.  2009
Massa potvrdil návrat za volant motokáry na konci listopadu

Massa potvrdil návrat za volant motokáry na konci listopadu

Závodit bude ve Florianopolisu.

25.  9.  2009
Massa si chce v listopadu zazávodit na motokárách

Massa si chce v listopadu zazávodit na motokárách

Sám už se ale cítí i na svezení se ve formulích.

18.  9.  2009
Po návratu by Massa rád znovu bojoval o titul mistra světa

Po návratu by Massa rád znovu bojoval o titul mistra světa

Brazilec úspěšně podstoupil poslední operaci.

8.  9.  2009
Fisichellu v druhém ferrari schvaluje i Massa

Fisichellu v druhém ferrari schvaluje i Massa

Ital chce být tak dobrý, jak by byl Brazilec.

7.  9.  2009
Felipe Massa v Brně nepojede, zastoupí ho Marc Gené

Felipe Massa v Brně nepojede, zastoupí ho Marc Gené

Brazilec se kvůli svému zranění Ferrari Racing Days nezúčastní.

24.  8.  2009
Badoera vystřídá znovu až Massa, ne Schumacher

Badoera vystřídá znovu až Massa, ne Schumacher

Ital má jistou účast v několika závodech.

21.  8.  2009
Felipe Massa by se rád vrátil do formule 1 v GP Brazílie

Felipe Massa by se rád vrátil do formule 1 v GP Brazílie

Rozhodovat ale budou lékaři.

18.  8.  2009
Massa by mohl nastoupit již na Monze

Massa by mohl nastoupit již na Monze

Tam se také očekávají velké zprávy od Ferrari.

15.  8.  2009
Felipe Massa si podle Barrichella vede skvěle

Felipe Massa si podle Barrichella vede skvěle

Brazilec už se těší zpátky za volant.

13.  8.  2009
Felipe Massa byl propuštěn do domácího léčení

Felipe Massa byl propuštěn do domácího léčení

Všechna vyšetření dopadla dobře.

5.  8.  2009
1...17181920212223

16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)