Felipe Massa

Felipe Massa
Tým F1 Williams
Startovní číslo 19
Aktivní roky
Národnost brazilská
Datum narození 25. 04. 1981
Rodiště Sao Paulo (Brazílie)
První GP GP Austrálie 2002
První vítězství GP Turecka 2006
Titul mistra světa -

Stejně jako ostatní piloti začal Felipe Massa na motokárách. Závodil od svých devíti let. V roce 1998 testoval v Brazílii Formuli Chervolet a zapůsobil svými výkony tak, že mu bylo nabídnuto místo závodního jezdce. V první sezóně skončil pátý, v druhé pak celou sérii vyhrál.

V roce 2000 se Massa přesunul do Evropy. V roce 2000 vyhrál na první pokus italskou a evropskou sérii Formule Renault. Poté si vybral evropskou sérii Formule 3000 a tým Draco Racing. Vyhrál šest z osmi závodů a zúčastnil se prvních testů Formule 1 s týmem Sauber. Švýcarská stáj s ním podepsala smlouvu a v roce 2002 nahradil v kokpitu Kimiho Räikkönena. V roce 2003 působil jako testovací jezdec u Ferrari. V letech 2005 a 2006 opět závodil za Sauber, aby se poté vrátil zpět do Ferrari, tentokrát však na místo závodního pilota po bok Michaela Schumachera. Ve své první sezóně ve Ferrari vyhrál dva závody.

V roce 2007 přišel do Ferrari Kimi Räikkönen a začala bitva čtyř jezdců o mistrovský titul. Maranellští piloti bojovali s piloty McLarenu, ale Felipe Massa byl první, kdo z tohoto souboje vypadl dva závody před koncem šampionátu, zatímco ostatní tři jezdci pokračovali až do poslední Grand Prix.

V roce 2008 byl Felipe Massa jediný, kdo vzdoroval Lewisi Hamiltonovi až do posledního závodu. Když projel Brazilec cílem domácí GP, byl na pozici, která mu zajišťovala titul mistra světa. Ale Hamilton předjel v poslední zatáčce Glocka a Massa se musel nakonec spokojit s titulem vicemistra. V další sezóně neměl šanci na titul zaútočit znovu. Nejenže Ferrari postavilo slabý vůz, ale Brazilec navíc v maďarské kvalifikaci vážně havaroval poté, co jej trefila do helmy pružina z Barrichellova vozu. Massa měl štěstí v neštěstí, protože vyvázl bez následků, ale musel vynechat všechny závody až do konce sezóny 2009.

V roce 2010 přišel k Ferrari Fernando Alonso a okamžitě začal Massu porážet. Brazilec měl podle svých slov především problémy se zahříváním pneumatik v kvalifikacích a svému španělskému kolegovi nedokázal konkurovat. Ani v roce 2011 se Massovi nedařilo a pro svého španělského týmového kolegu nebyl konkurencí. Ferrari se proto rozhodlo, že mu dá poslední šanci v roce 2012. Bez lepších výsledků měl Massa v Maranellu skončit. Tato hrozba se nakonec málem naplnila, když se Brazilec v úvodu sezóny velmi trápil a bodoval jen velmi málo.

Ferrari mu tentokrát dalo ultimátum na několik závodů a Massovi se podařilo se zvednout, takže si kokpit udržel. V závěru sezóny už dokázal konkurovat týmovému kolegovi Alonso, a tak se Scuderia rozhodla s ním prodloužit smlouvu na další rok. Ale v sezóně 2013 se opakoval stejný scénář nevýrazných výkonů, za týmovým kolegou Alonsem opět hodně zaostával. A protože Ferrari znovu scházely jeho body v šampionátu týmů, rozhodlo se s ním po osmi letech ukončit závodní smlouvu. Massa poté zamířil k Williamsu.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Články o jezdci

Články odjinud