Co všechno přinesou nová pravidla v roce 2014

Podívejte se na přehled hlavních změn, kterým bude formule 1 čelit v příští sezóně. Netýkají se jen motorů, ale třeba také převodovek.
Co všechno přinesou nová pravidla v roce 2014

Jádrem nových pravidel jsou nové pohonné jednotky, ale změny se dotknou i několika dalších oblastí.

Motor
Přeplňované šestiválce o objemu 1,6 litru omezené na 15 tisíc otáček za minutu, nahradí současné atmosferické osmiválce o objemu 2,4 litru omezené na 18 tisíc otáček za minutu.

"Pohonná jednotka je v zásadě významně jiná, ne jako kdybychom přešli z V8 3,0 l na V8 3,2 l," komentoval technický ředitel Caterhamu Mark Smith pro oficiální stránky soutěže. "Je to podstatně jiná architektura, co se fyzické velikosti spalovacího motoru týče, také k tomu patří relativně velké turbo. Také konfigurace výfuku je v důsledku turba o dost jiná, než máme teď."

Výfuk
V roce 2014 bude mít každý vůz jen jeden výfuk místo dosavadních dvou. Bude muset být nasměrován nahoru a za ním nesmí být žádné části karoserie, které by ovlivňovaly tok výfukových plynů.

Převodovka
Převodovky budou mít osm rychlostních stupňů pro jízdu vpřed, místo dosavadních sedmi. Navíc jejich poměry musí tým zvolit před začátkem sezóny a do konce roku je neměnit.

"Musíte určit osm převodových poměrů, se kterými si vystačíte na všech okruzích, to je dost těžké, když máte jiný motor a jinou aerodynamiku," upozornil technický šéf týmu Toro Rosso James Key. "Jak to přesně předpovíte? Musíte si to projít a zjistit, jestli je třeba si dávat pozor na nějaké citlivé věci."

Systémy na rekuperaci energií (ERS)
Kromě rekuperace kinetické energie při brzdění, kterou zajišťuje už teď KERS, se přidá rekuperace tepla z turba. Jezdci tak získají dodatečných 160 koní na 33 sekund v každém kole, zatímco KERS jim letos dodává jen 80 koní navíc na šest sekund v každém kole. Zadní brzdy bude moci řídit elektronika, aby se kompenzovaly dopady výkonnějšího ERS.

"Úplně jiné budou nároky na chlazení," vysvětloval Key. "Máte turbo s chlazením, máte mnohem větší systém na rekuperaci energií, který bude přirozeně generovat více tepla, a pořád máte svoji převodovku, hydrauliku, olej a chladicí kapalinu na chlazení, takže jste v úplně jiné situaci, než na kterou jsme zvyklí."

Palivo
Spotřeba bude omezena na 100 kilogramů za závod, což je zhruba o třetinu méně než teď.

Minimální hmotnost
Aby měli inženýři snazší práci při instalaci všech nových systémů, povinná minimální hmotnost monopostu se zvýší ze současných 642 na 690 kilogramů.

"Hmotnostní limit je vyšší než teď, ale je to těsné. Zní to trochu triviálně, ale vůbec to triviální není, je to velká výzva, ve voze je hodně věcí," upozornil Key.

Nos vozu
Z bezpečnostních důvodů dojde ke snížení maximální výšky nosu z 550 na 185 milimetrů.

Přední křídlo
Přední křídla budou užší o 15 centimetrů, pravidla sníží maximální šířku z 1800 na 1650 milimetrů.

Zadní křídlo
Zadní křídla budou mít méně dílů (zákaz beam wingu - elementu ve spodní části) a hlavní plát bude o trochu méně prohnutý.

A budou se nové vozy vizuálně lišit od těch současných? "Všechno je to relativní," odpovídal Smith. "Budou vypadat významně jinak pro lidi, kteří nesledují všechny detaily tohoto sportu? Asi ne. Ale upřímně, těžko říct. Snažíme se ubránit tomu, abychom museli udělat významné změny, které by změnily vnější vzhled vozu, a to kvůli tomu, o co se snažíme v aerodynamice, ale ten boj je předem tak trochu prohraný."

"Nebyl bych překvapený, kdybychom skončili s několika řešeními, která budou trochu jiná, protože už jen výzva sesadit všechny chladicí systémy dohromady je dost extrémní."

Diskuze (111) Další článek: Je to všestranný vůdce, chválí Williamsová Bottase
20:16 | Renault už prý vyřešil problém s mechanismem DRS.
12:35 | Také helmy Arai už prošly crash testy a mohou se používat.
8:15 | Sestřih druhého dne testů odkaz
19. února | Nikolov sedačka jako taková. Magnussen měl dnes problém s opěrkou hlavy. Byla příliš vysunutá dopředu. Tým věří, že to do čtvrtku vyřeší.