Zvláštní forma McLarenu ve Spa. V čem byl problém?  | Foto: Getty Images / Peter Fox

Foto: Getty Images / Peter Fox

Zvláštní forma McLarenu ve Spa. V čem byl problém?

Výkony jednotlivých týmů jsou letos jako na houpačce. V případě McLarenu se ale výkon vozu měnil ze dne na den a dokonce i v průběhu závodu.

Oscar Piastri dojel ve sprintu na druhém místě a v rozstřelu ztratil na Verstappena jen 0,011 sekundy. 

V závodě Piastri boural se Sainzem a Norris zažil hodně zvláštní závod. Výrazně ztrácel na rovinkách. Dokonce si stěžoval, že ho soupeři předjeli už před DRS zónou, jak byl pomalý. V cíli ale z toho bylo sedmé místo. 

Mohlo to vypadat, že McLaren netrefil nastavení, ale problém byl někde trochu jinde. Tým přivezl na okruh velké zadní křídlo. Okruh ve Spa vyžaduje ve třetím a zejména v prvním sektoru nízký odpor vzduchu, aby mohl vůz jet po rovince co nejrychleji. V prostředním dlouhém sektoru se naopak hodí vyšší přítlak, který samozřejmě přináší i větší odpor. 

McLaren tak exceloval v prostředním sektoru, ale ztrácel ve zbývajících dvou. Dobře je to vidět na rozstřelu. V prvním sektoru ztratil Piastri na Verstappena 0,5 sekundy. Ve třetím pak dalších 0,25 sekundy. V prostředním sektoru byl ale naopak o 0,7 sekundy rychlejší než Verstappen. 

McLarenu v obou kvalifikacích pomohlo počasí. Ve finále sice přišly ke slovu slicky, ale trať byla stále vlhká a výrazně pomalejší ve srovnání se zcela suchým okruhem. 

Závod se ale odjel převážně na suchu a Norris se trápil. Po úvodním krátkém sintu přezul na tvrdé pneumatiky, které nasadil jako jediný. Po šesti kolech závodu byl na chvostu startovního pole a vypadalo to, že McLaren v neděli nebude bodovat.

Po 17 kolech ale Norris přezul na měkké pneumatiky. O tři kola později přišel lehký déšť, který na zhruba 3 kola navodil podmínky podobné těm z obou kvalifikací a sprintu. Norris v těchto kolech snížil ztrátu na Verstappena o osm sekund, i když jezdec Red Bullu měl střední směs a trochu starší pneumatiky.

Kolo Norris Verstappen Rozdíl
20 1:51.745 1:55.733 -3,988
21 1:53.769 1:54.915 -1,146
22 1:53.725 1:55.325 -1,600
23 1:52.578 1:52.905 -0,327

S Verstappenem ale Norris nebojoval. Cílem byly spíše body. V 19. kole před deštěm byl Norris na předposledním 18. místě. Po dešti ve 24. kole byl na devátém místě. O dvě kola později už byl na svém konečném sedmém místě. Norrisovi samozřejmě pomohlo také to, že ostatní zajeli do boxů. 

McLaren nejel ve Spa poprvé a jeho inženýři nejsou hloupí. Velké zadní křídlo nebylo chybou ale spíše výsledkem kompromisu. 

McLaren nedávno nasadil velké balíky vylepšení, které hrály důležitou roli při výsledcích v posledních závodech. Bohužel týmu nezbyla kapacita na výrobu specifického křídla pro nízký přítlak. Podle webu F1 sice existovalo menší křídlo, ale nebylo tak účinné v prostředním sektoru. McLaren by tam ztratil více času, než by získal na rovinkách.

McLaren nyní čeká hodně práce. Týmy mají letní přestávku, během které musí na dva týdny zavřít továrnu. Poté nás čeká závod v Zandvoortu a následně Monza. V Itálii, která bude pro šéfa McLarenu domácím závodem, bude křídlo s nízkým odporem neméně důležité.

Doporučujeme

Články odjinud