Zůstane Pirelli ve formuli 1? Zatím mu schází posvěcení od FIA.

Zůstane Pirelli ve formuli 1? Zatím mu schází posvěcení od FIA.

Pirelli je zatím jen krůček od prodloužení své spolupráce s formulí 1 na dalších pět let. Dohodu má italský dodavatel s týmy a s FOM, zelená mu však chybí od FIA. AKTUALIZOVÁNO

Pirelli začalo dodávat pneumatiky do královny motorsportu na začátku sezony 2011, kdy nahradilo dosavadního dodavatele Bridgestone. Italská společnost se na rozdíl od svých japonských konkurentů nebála zariskovat a přispět tak k atraktivitě závodů. Už třetí sezonu se tak jezdci formule 1 potýkají se záměrně nekvalitními pneumatikami s krátkou životností. V letošní sezoně se Pirelli odhodlalo k ještě agresivnějšímu přístupu a vytvořilo pneumatiky takové, se kterými se nejeden tým formule 1 zatím nedokázal pořádně poprat.

Z týmů se tak už několik závodů ozývají nespokojené hlasy požadující snížení počtu zastávek v boxech na dvě až tři za závod. Pirelli se proto rozhodlo pustit se na tenký led a změnit specifikaci pneumatik v průběhu sezony. Některé týmy jeho rozhodnutí kvitují, jiné řvou, že jde o umělý zásah do šampionátu. Slovo Pirelli tak na mnohé návštěvníky paddocku formule 1 působí jako rudá barva na býka.

I když si na italského dodavatele všichni stěžují, podařilo se mu už získat souhlas většiny týmů formule 1 a FOM k prodloužení spolupráce na dalších pět let. Aby bylo oficiálně ošetřeno úplně vše, chybí Pirelli především souhlas Mezinárodní automobilové federace FIA.

Během závodního víkendu v Monaku však vyplula na povrch další aféra, do které je Pirelli přímo zapojené. Po závodě v Barceloně totiž oslovilo Mercedes, tým, který má s letošními pneumatikami asi největší problémy, aby na barcelonském okruhu zůstal ještě další tři dny a otestoval nejen pneumatiky pro příští rok, ale i upravenou specifikaci pro Kanadu. Tím Stříbrné šípy získaly nejen další data pro analýzu práce s pneumatikami, ale i dostaly příležitost znovu otestovat aerodynamické díly vozu. Testů se zúčastnili oba piloti stáje – Lewis Hamilton i Nico Rosberg.

Toto počínání se hrubě nelíbí ostatním stájím, které se cítí podvedené. Testovat během sezony je zakázané a Mercedes tak podle nich porušil pravidla. Oficiální protest podal jako první Red Bull, po chvíli ho následovalo i Ferrari. Pirelli se však hájí, že má vše smluvně ošetřené.

Expert na formuli 1 Pavel Turek si myslí, že o tajné testování nešlo. Kdyby prý chtěl Mercedes spolu s Pirelli tajně testovat, nedělali by to na tak sledovaném okruhu, jakým Barcelona je. Výhodu však podle něj tým určitě získal.

K prodloužení smlouvy mezi Pirelli a formulí 1 řekl následující: "Tak ta situace je taková, že nejdřív tady vrcholila debata o tom, zda vůbec Pirelli může změnit pneumatiky pro Kanadu, či ne. O tom jsme se bavili s Berniem Ecclestonem dnes ráno a ten řekl, že se domluvil s Pirelli i s týmy, že ty změny proběhnou přesně tak, jak to Pirelli chce. To znamená, že sám Ecclestone hasí požár. Stoprocentně víme, že jednotlivé týmy, až na nějaké výjimky, mají podepsanou smlouvu na dalších pět let s Pirelli, plus FOM je taktéž domluvená s Pirelli, takže jediná domluva, která je ve vzduchu, je s Mezinárodní automobilovou federací. Ta, jak víme, může do konce června vyhlásit výběrové řízení a čekali bychom, že Jean Todt jako Francouz dost možná nabídne tuto příležitost i francouzskému výrobci Michelinu. Ten ale nechci jít do formule 1 bez soutěže. A myslím si, že je taky hodně konzervativní a pneumatiky, které vydrží jen deset kol, tak do takového angažmá by Michelin nikdy nešel."

Doporučujeme

Články odjinud