Letošní Velká cena Německa bude mít ve světovém šampionátě pořadové číslo 57. A jejím svědkem bude po roční přestávce opět badensko-württenbergský Hockenheim, vzdálený z Prahy půl tisícovky kilometrů.
Tenhle okruh spatřil světlo světa v
lesích nedaleko města, vyhlášeného množstvím tabákových továren, v roce 1932.
Nejprve byl ryze motocyklovou tratí s dlouhými rovinkami, která však později
začala sloužit i jako testovací dráha závodních GP týmů Mercedes-Benz a Auto
Union. Její nová verze, na níž se ve velkém rozjely i automobilové závody, se
představila v roce 1965, ovšem po smrtelných nehodách Jima Clarka (v roce 1968
v závodě F2) a Patricka Depaillera (v roce 1981 při testech F1) byla pomocí tří
šikan zpomalena.
GP Německa F1, jezdící se do té doby na
Nürburgringu a jednou i na berlínském Avusu (1959), měla na tomhle okruhu
premiéru před 40 lety a tehdy jí vyhrál Rakušan Jochen Rindt. Ovšem pravidelnou
scénou německé GP se Hockenheimring stal – s výjimkou let 1985 a 2009 - až od sezony
1977, kdy po známé Laudově havárii z kalendáře F1 vypadla trať pod Nürburgským
hradem. Mezitím ale prodělal několik úprav, z nichž ta nejdramatičtější přišla
před sezonou 2002. V době, kdy byl okruh přestavěn podle návrhu Hermanna
Tilkeho a o celou třetinu (2 251 m) zároveň i zkrácen.
Dnes je dlouhý 4 574 m, disponuje 17
zatáčkami (10 vpravo, sedm vlevo) a poslední německou GP – tedy tu předloňskou
- na něm s vozem McLaren vyhrál Hamilton (patřilo mu i pole position), před
Piquetem (Renault) a Massou (Ferrari). Přičemž nejrychlejší kolo na něm tehdy s
vozem BMW Sauber zajel Nick Heidfeld.
Nejrychlejším místem Hockenheimringu,
na němž rekordní kolo zajel s McLarenem Kimi Räikkönen (v roce 2004, průměrem
223,181 km/h), je rovinka před zatáčkou číslo šest: tam totiž vozy, jezdící na
sedmičku, předloni dosahovaly
rychlosti 319,1 km/h. Vracečka, která
po ní následuje, je naopak místem nejpomalejším, v němž jezdci jezdí na
jedničku či dvojku, nějakých 60 km/h, zatímco Severní zatáčka (následuje po
startovní rovince) je zase místem, kde jezdce čeká největší přetížení (4,2 g).
A trať, na které v posledních třech letech GP Německa (v roce 2007 se nejela
vůbec) vyhrál pokaždé někdo jiný (Hamilton, Schumacher a Alonso), přestože pole position pokaždé patřila vždycky
pilotovi McLarenu (dvakrát Räikkonen a Hamilton), se dá projet z 62 procent pod
plným plynem.
Na domácích tratích vládne Schumacher
Loni, kdy se po 24 letech Velká cena
Německa konala opět na Nürburgringu, v ní sice triumf slavily monoposty Red
Bull (1. Webber, 2. Vettel), ovšem vládcem historie tohoto závodu je stále
místní modla: Michael Schumacher. Ten v ní totiž získal jak nejvíc výher
(čtyři), tak pódií (sedm), nejrychlejších kol (čtyři) i bodů (67). Pozoruhodné
však je, že o největší počet německých pole position se dělí jezdci poměrně
dávné a pro mnohé téměř zapomenuté historie (Jim Clark a Jacky Ickx po čtyřech)
a největší počet kilometrů má na svědomí v Německu pětinásobný argentinský
mistr světa Juan Manuel Fangio (1 391), který německou GP naposledy absolvoval
před 53 lety!
Co se týče konstruktérů, mezi těmi má
na německých tratích světového šampionátu bezkonkurenčně navrch Ferrari.
Maranellským totiž patří největší počet dosavadních výher (19), pole position
(18), pódií (47), bodů (370), nejrychlejších kol (16) i kilometrů, které
strávily závodní monoposty v čele závodu (6 289). A stejnou převahu mají v
těchto statistikách v Německu i pohonné jednotky Ferrari.
GP Německa prozatím přinesla výhru 38
různým jezdcům, ale z těch domácích v ní triumfovali pouze bratři
Schumacherové. Příliš německých jezdců ale nebylo k vidění ani na pódiu: vedle
již zmíněných sourozenců se tam jednou objevili také von Trips, Mass, Stuck,
Frentzen a samozřejmě Vettel. A z německých vozů domácí GP vyhrál jen v roce 1954
Mercedes (Fangio). Zato německých
pohonných jednotek participovalo na domácích výhrách relativně dost: třikrát
Mercedes, dvakrát BMW a v roce 1984 dokonce i přeplňovaný šestiválec TAG
Porsche. Takže domácí statistiky mají letos jezdci našich západních sousedů
šance pozměnit. Podaří se jim to?