Změny v sezóně 2014

Co je v sezóně 2014 nového ve sportovních a technických pravidlech.
Změny v sezóně 2014

Trestné body

Kromě obvyklých trestů můžou stewardi jezdcům udělovat za prohřešky také trestné body, každý z nich bude mít platnost 12 měsíců. Pokud jezdec nasbírá 12 a více bodů, FIA mu na jeden závod pozastaví superlicenci, což v praxi znamená zákaz startu.

Bodový systém

Body udělované v cíli závodu se drží dosavadního klíče 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Jediný rozdíl nastává v tom, že v posledním závodě sezóny v Abú Zabí dostanou jezdci a týmy dvojnásobek.

Kvalifikační trofej

Novinkou sezóny 2014 je speciální pohár pro jezdce, který získá nejvíce pole position.

Stálá startovní čísla

Každý jezdec dostal nebo dostane permanentní startovní číslo, které mu zůstane po zbytek kariéry. Jen mistr světa může použít jedničku. Sebastian Vettel letos pojede s č. 1 a jako stálé číslo má 5. Čísla jezdců musí být viditelná na helmách.

Volné tréninky

Týmy smějí nově nasadit do tréninku až čtyři jezdce, kteří se budou střídat ve dvou vozech. To umožňuje nasazení nováčka jen na část tréninku, což doposud nebylo možné, když už vůz dostal, musel odjet celý trénink.

Pneumatiky

Každý vůz dostane sadu pneumatik navíc pro použití jen v prvních 30 minutách prvního tréninku. Má to týmy povzbudit k okamžitému jezdění. Každý vůz dostane celkem 13 sad suchých pneumatik na závodní víkend, 7 hlavní (tvrdší) a 6 vedlejší (měkčí) směsi.

Jezdci, kteří postoupí do poslední části kvalifikace (Q3), smějí jednu sadu měkčí směsi použít jen v této třetí části a poté ji musí vrátit. Na start závodu se postaví na směsi, na které zajeli svůj nejlepší čas v Q2 (pokud budou závod i kvalifikace suché).

Jezdcům, kteří do třetí části kvalifikace nepostoupí, zůstává tato měkčí sada navíc pro závod. Ale jen pro závod, jindy ji použít nesmějí.

Získání výhody na trati

Pokud jezdec získá nelegální výhodu vyjetím mimo trať, je čistě na vedení závodu, jestli mu dá příležitost ji beztrestně vrátit zpět.

Testování

Vrací se testy v sezóně, budou čtyři dvoudenní po vybraných závodech. Každý tým musí věnovat jeden z těchto dnů práci pro Pirelli.

Týmy dále mají nárok na dvě 100kilometrové jízdy se současným vozem (monoposty stavěné podle pravidel 2013, 2014 a 2015) pro marketingové účely. Musí při tom použít speciální pneumatiky a informovat FIA.

Pravidla dále rozlišují testování se starými vozy (2012, 2011 a 2010) a s historickými vozy (2009 a starší).

Vážení

Jezdec, který nezastaví na výzvu FIA k vážení, dostane jen napomenutí, pokud své pochybení rychle napraví a FIA uzná, že vůz dovezl v nezměněném stavu. Pokud jezdec pochybení nenapraví a vůz na vážení nepřiveze vůbec, nebo když tým na něm bude před vážením pracovat, trestem bude start z boxové uličky.

Motory

Každý jezdec smí použít za celou sezónu jen pět pohonných jednotek. Ovšem na pohonné jednotky se nepohlíží jako na celek, ale jako na spojení šesti částí: spalovacího motoru, motorgenerátoru u rekuperace kinetické energie, motorgenerátoru u rekuperace tepelné energie, úložiště energie a řídící elektroniky.

Každý jezdec smí za celou sezónu použít maximálně pět různých jednotek každé z těchto šesti komponent, týmy je můžou libovolně kombinovat, nemusí tedy vždy být spojen stejný motor se stejným motorgenerátorem atd.

Od tohoto rozdělení se odvíjejí také penalizace za překročení maximálního počtu pěti jednotek za sezónu.

Pokud jezdec použije šestou kompletní pohonnou jednotku (všechny díly nové), musí do závodu odstartovat z boxové uličky.

Pokud jezdec vymění jen jeden díl a bude to poprvé, co použil šestý kus některého z dílů, ztratí 10 míst na startovním roštu.

Pokud jezdec vymění jen jeden díl, a nebude to poprvé, co použil šestý kus některého z dílů, ztratí 5 míst na startovním roštu.

Stejně se postupuje u sedmého, osmého a dalšího kusu, když dochází k výměně jen jednoho dílu.

Pravidla také pamatují na týmy z konce roštu. Pokud se totiž udělená ztráta míst neprojeví na roštu naplno, přenese se její zbytek do dalšího závodu. To znamená, že pokud jezdec dostane penalizaci ztráty 10 míst, ale kvalifikoval se třeba až na 15. místě, může ztratit jen 7 pozic. Ty 3 zbývající mu stewardi odečtou v dalším závodě. V případě, že ani dva závody nestačily na uplatnění ztráty všech míst, do třetího závodu se už nic nepřenáší.

Pohonné jednotky musí být homologované u FIA do konce února 2014. Upravovat je pak bude možné jen z důvodu úspor nebo zlepšení spolehlivosti a na povolení od FIA.

Převodovky

Převodové poměry jsou zafixované na celý rok. Jen jedna možná změna za celou sezónu. Osm převodových stupňů vpřed (doposud bylo sedm).

Každý jezdec smí za celou sezónou použít jen 6 převodovek. Jen v tomto případě se ale do závodních tréninků nepočítají páteční tréninky, v nich můžou týmy střídat převodovky libovolně.

Zastávky v boxech

V rámci boje proti špatně uchyceným kolům zavádí FIA přísné tresty. Pokud tým vypustí vůz na trať v nebezpečnémm stavu v tréninku nebo kvalifikaci, stewardi můžou jezdce potrestat ztrátou míst na startovním roštu. Pokud se tak stane v závodě, jezdec automaticky ztratí 10 míst na startu příštího závodu. Pokud dokáže auto pokračovat v jízdě, dostane ještě další trest, jako například průjezd boxy.

Spotřeba paliva

Každý vůz smí mít na startu závodu maximálně 100 kilogramů paliva a tankování zůstává zakázané. Spotřeba tedy musí klesnout ve srovnání s rokem 2013 asi o třetinu. Také platí omezení maximální průtoku paliva 100 kg za hodinu, což bude omezující v kvalifikacích.

15:33 | Takhle si McLaren představuje F1 budoucnosti odkaz
22. ledna | Zdá se, že Ticktum má smůlu. Účastní se zimní asijské F3, ale body za super licenci podle Autosportu nedostane. FIA totiž požaduje, aby měla série alespoň 5 závodů a tato má jen 3.
22. ledna | Kuan-jü Čou bude vedle závodění ve F2 pracovat jako vývojový jezdec Renaultu. Čínský závodním prošel Jezdeckou akademií Ferrari.
21. ledna | HWA bude spolupracovat ve F2 s týmem Arden. Šance pro juniory Mercedesu...