Změny v pravidlech nestačily, předjíždění je stále obtížné

Felipe Massa viní FIA a dvojité difuzory.
Hlavním cílem letošních změn v technických pravidlech bylo usnadnit jezdcům předjíždění a vylepšit tak podívanou na trati. V polovině sezóny se však formulová veřejnost shoduje na tom, že skutečnost zaostala za očekáváními.

Na velmi obtížné předjíždění si jezdci stěžovali zejména v posledním závodě ve Velké Británii, kde s rychlejšími vozy často nedokázali překonat soupeře před sebou. Příkladem může být Nico Rosberg, který podle Williamsu mohl bojovat o stupně vítězů, nebýt pomalejších vozů, kterého ho zdržely.

"Nico byl v některých chvílích o půl sekundy rychlejší než auta před ním, ale nemohl předjet. A to byly vozy bez KERS, takže nás ještě čeká práce. Možná je to trochu lepší, ale musíme se dál snažit o zlepšení, protože to není jednoduchý problém," uvedl technický ředitel Williamsu Sam Michael.

Do podobné situace se v Silverstonu dostal Jenson Button, když jezdil na měkčí směsi pneumatik, kterou se mu dařilo zahřát na provozní teplotu.

"Byl jsem o 1,5 sekundy rychlejší než ty dva vozy přede mnou. Rosberg a Ferrari (Felipeho Massy), což se dalo očekávat. Dotáhl jsem se na ně, ale neměl jsem šanci je předjet. Ale během těch kol jsem stáhnul 22 sekund na Trulliho. Jen to dokazuje, že když jste za někým, nemůžete s tím nic udělat," řekl Button.

Rozhodující v závodech proto bývají strategie, díky kterým může pomalejší vůz postupovat pořadím vpřed, pokud má volnou trať pro využití svého potenciálu. To byl v Británii podle Michaela případ Felipeho Massy, který skončil v cíli před Rosbergem, i když Williams údajně disponoval celkově rychlejším vozem.

Letošní pravidla významně snížila aerodynamický přítlak vozů a díky hladkým pneumatikám zvýšila důležitost mechanické přilnavosti. Tato kombinace měla spolu s nastavitelným předním křídlem a KERS usnadnit předjíždění.

A kde se tedy stala chyba? KERS postupně týmy opouštějí, v Británii ho použilo už jen Ferrari, a nastavitelné přední křídlo jezdci využívají jen minimálně. Podle Felipeho Massy situaci nepomohla ani FIA, která povolila dvojité difuzory.

"Abych byl upřímný, tak když se na to podíváte, nápad FIA byl snížit přítlak vozu. A to také udělala. Ale pak povolila ten difuzor, takže všichni mají zpět vysoký přítlak. Nedává to vůbec žádný smysl," konstatoval Brazilec.

S tím ovšem nesouhlasí Sam Michael. "Nemyslím, že to s tím má něco společného. Dvojitý difuzor je jen zařízení, které zvyšuje přítlak. Vozy budou mít vždy přítlak, protože se rychle pohybují vzduchem. Tedy pokud by se nezávodilo ve vakuu," řekl.

Podle Michaela je jen třeba pokračovat v práci, která vyústila v letošní pravidla a snažit se o další zlepšení. K tomu však dodává, že cílem by neměl být maximální počet předjížděcích manévrů na trati.

"Diváci jsou tu také proto, že chtějí vidět nejrychlejší vozy, technologie a jezdce, kteří s nimi jezdí. Nejsou tu jen kvůli předjíždění. Všechny průzkumy FIA a FOTA to ukazují. Chtějí vědět, že se dívají na nejrychlejší vozy na světě. Protože pokud by chtěli vidět pouze předjíždění, šli by na motokárovou trať do Shenningtonu."

"Tam uvidíte mnohem více předjíždění než na Grand Prix nebo jakémkoliv jiném automobilovém závodě. Ale důvod, proč se na motokáry nechodí dívat 100 tisíc lidí, je ten, že tam nejsou technologie. Předjíždí se tam, ale nemají nic z toho, co má formule 1," dodal Michael.
Další článek: Nejistota ohledně pravidel odradila od F1 skupinu RML

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.