Sezóna 2022 se bude nést ve znamení jedné z nejrozsáhlejších změn technických pravidel v historii. Ta byla motivována snahou zlepšit závodění „kolo na kolo“ usnadněním jízdy v závěsu za jiným monopostem.
Celkové rozměry a hmotnost
Pokud jste se dočetli až sem, na samý závěr pro vás máme ještě dvě zprávy. Jednu dobrou a jednu špatnou. Tou dobrou je, že auta už více nebudou růst na délku.
Zatímco dosud nebyl rozvor monopostů nijak omezen, nově už nesmí přesáhnout 3600 milimetrů. Není to však dramatická změna. Některé týmy kvůli ní musely zkrátit svá auta o jednotky, nanejvýš desítku centimetrů a lze předpokládat, že všichni se budou blížit k maximální hranici, protože větší rozvor umožňuje lepší rozložení komponent uvnitř vozu, a také umožňuje získat z podlahy více přítlaku.
Špatnou zprávou je, že monoposty nadále přibírají na hmotnosti. A poslední meziroční nárůst je obzvlášť obrovský. Celková minimální hmotnost auta bez paliva narostla o 43 kilogramů ze 752 na 795 kilogramů.
Auto samotné musí vážit nejméně 715 kilogramů. Zbývajících osmdesát je minimální hmotnost jezdce s kompletním vybavením, sedačkou a se závažími (pokud má jezdec méně než 80 kg, rozdíl se musí dorovnat přidáním závaží do kokpitu).
Velký podíl na tomto nárůstu má zvýšení neodpružené hmotnosti kol – větší ráfky a pneumatiky, kryty kol a větší brzdové kotouče. Každý roh vozu tak může vážit i o čtyři kilogramy navíc. Zbytek připadá na vrub zavedení nových bezpečnostních prvků a standardizovaných komponentů.