Sezóna 2022 se bude nést ve znamení jedné z nejrozsáhlejších změn technických pravidel v historii. Ta byla motivována snahou zlepšit závodění „kolo na kolo“ usnadněním jízdy v závěsu za jiným monopostem.
Pohonná jednotka, převodovka a palivový systém
Hlavní výzvou pro motoráře a petrochemiky bylo přizpůsobení spalování na nový druh benzinu s téměř dvojnásobným podílem biosložky. Zatímco dosud pravidla diktovala, že musí tvořit 5,75 % objemu paliva, nově se koncentrace etanolu zvýší na 10 %. Energetická hustota ethanolu je nižší než energetická hustota benzinu, takže ze 110 kilogramů paliva E10 lze získat méně energie než ze stejného množství paliva E5. Pokud by nic nepodnikly, jejich motory by přechodem na toto palivo ztratily výkon.
Po této úpravě vstupuje v platnost zmrazení vývoje pohonných jednotek na následující čtyři sezóny. Spalovací motor, turbodmychadlo, motorgenerátor MGU-H, výfukový systém, palivo a motorový olej musí být homologovány do 1. března 2022 a po tomto termínu se již nesmí měnit. Motorgenerátor MGU-K, baterie a řídící elektronika hybridního systému se smějí vyvíjet o šest měsíců déle, ale jejich vylepšená verze musí být homologována do 1. září 2022. Pak jsou již přípustné pouze změny za účelem zvýšení spolehlivosti, bezpečnosti, snížení nákladů nebo minimální úpravy kvůli instalaci pohonné jednotky do vozu, které schválí FIA a informuje o nich ostatní výrobce pohonných jednotek.
Značně limitován bude i vývoj převodovek. Do konce sezóny 2025 bude možné provést pouze jedinou modernizaci specifikace převodovky, přičemž taková změna je povolena pouze v přestávce mezi dvěma po sobě následujícími sezónami. Toto omezení vývoje se týká celého mechanismu pro přenos točivého momentu ze vstupního hřídele na hnací hřídele, celého mechanismu pro změnu převodových stupňů, kazety převodovky (což je kryt, který bezprostředně obklopuje zmíněné komponenty hnací soustavy a komponenty řazení) a pomocných komponentů jako jsou například olejová čerpadla, elektronické senzory a aktuátory. Výjimkami, na které se zákaz vývoje nevztahuje, jsou pouze ozubená kola a převodová skříň. Druhá jmenovaná výjimka ponechává týmům volnost potřebnou například pro změnu rozvoru či polohy montážních bodů zadní nápravy.
Mění se i režim výměny převodovek. Dosud platilo, že jezdec musel odjet šest po sobě jdoucích velkých cen s jednou převodovkou. Jinak dostal trest za její předčasnou výměnu. Nově bude interval výměny převodovky zcela libovolný. Důležité bude, aby jezdec za sezónu nepřekročil kvótu tří převodových skříní a kazet převodovky a čtyř mechanismů hnací soustavy a řazení včetně jejich pomocných komponentů.
Potrubí obtokového ventilu (wastegate) nad hlavním výfukovým potrubím ústícím z turbíny; zdroj: Activepictures / Jiří Křenek
Po všech těch novinkách zde máme také jeden menší návrat zpět v čase. Mohou za něj potrubí obtokových ventilů (wastegate), které již nebudou mít v zadní části auta separátní výfukové koncovky. Musí ústit do jedné společné koncovky vycházející z turbíny. Tím se dostáváme do stavu před rokem 2016, kdy po kritice fanoušků na nevýrazný zvukový projev motorů dostaly obtokové ventily samostatné koncovky.
Palivový systém
Od chvíle, kdy je pravidly zastropována okamžitá spotřeba paliva a FIA ji hlídá pomocí ultrazvukového průtokoměru, hledají týmy cesty jak tento limit obejít a uniknout při tom i pozornosti regulátorů. Ti na tyto pokusy reagovali celou řadou upřesnění a změn pravidel.
Známé je například omezení množství paliva vyskytujícího se mimo palivovou nádrž, které vzniklo jako reakce na podezření, že týmy akumulují palivo za průtokoměrem, aby mohli později dodat motoru více než maximálně povolených 27,8 gramu za sekundu.
V roce 2019 zase vyvolalo velký rozruch podezření, že Ferrari manipuluje se signálem naměřeným průtokoměrem. FIA tato podezření svým vyšetřováním sice nepotvrdila, ale následně donutila týmy nasadit druhý průtokoměr, k jehož měřením již nemají přístup, jeho signál je šifrován a odolný vůči manipulacím.
Tentokrát jde ještě o krok dál a nutí týmy prakticky celý palivový systém sestavit ze standardizovaných součástek a „open source“ součástek.
Mezi standardizované části palivového systému patří hlavní čerpadlo, vysokotlaké čerpadlo, měřiče průtoku paliva, snímače tlaku a teploty paliva a všechna ohebná potrubí mezi hlavním čerpadlem a vysokotlakým čerpadlem a jejich spojky.
Sběrač paliva a celý zbytek nízkotlaké části palivového systému je klasifikován jako „open source“.
Celý palivový systém se musí funkčně shodovat s následujícím schématem:
Předepsané schéma palivového systému; zdroj: FIA