Změny technických pravidel pro sezónu 2022

Sezóna 2022 se bude nést ve znamení jedné z nejrozsáhlejších změn technických pravidel v historii. Ta byla motivována snahou zlepšit závodění „kolo na kolo“ usnadněním jízdy v závěsu za jiným monopostem.
Změny technických pravidel pro sezónu 2022
Seznam kapitol
  1. Úvod a obsah
  2. Konec ploché podlahy
  3. Přední křídlo a nosový kužel
  4. Kola, pneumatiky a karoserie kolem kol
  5. Šasi, karoserie bočnic a kryt motoru
  6. Zadní křídlo a návrat spodního křídla
  7. Brzdový systém
  8. Pohonná jednotka, převodovka a palivový systém
  9. Bezpečnost
  10. Celkové rozměry a hmotnost

Konec ploché podlahy

Hlavní a nejdiskutovanější změnou je „staronová“ filozofie podlahy.
„Staronová“ proto, že poprvé od roku 1983, odkdy bylo pravidly předepsáno, že podlaha musí být plochá, v ní mohou být nyní vytvarovány takzvané Venturiho tunely.

Klepněte pro větší obrázekPohled zespodu na podlahy monopostů z roku 2022 (vlevo) a 2021 (vpravo)
1: Venturiho tunely
2: difuzor
3: referenční rovina
4: schodová rovina
5: kluzná deska
6: generátory víření

Často se nesprávně mluví o jakémsi „návratu ground efektu“. O návratu ale nemůže být ani řeč, protože ground efekt nebo po našem přízemní efekt nikdy nevymizel.

Přízemní efekt

Přízemní efekt (z angl. ground effect) u vozů vyjadřuje jev, při kterém, když se křídlo nebo podlaha pohybuje blízko u země, vzduch tekoucí úzkou mezerou mezi jejich spodní stranou a zemí proudí rychleji, statický tlak na spodní straně karoserie se snižuje a tím pádem narůstá celková přítlačná síla. Čím je vzdálenost od země nižší, tím více přítlaku vzniká. Samozřejmě vzdálenost od země nesmí být příliš nízká – tehdy se už proudění vzduchu naopak zpomalí až zastaví a generovaný přítlak rapidně klesne.

Takto produkovaný přítlak je efektivnější než přítlak tvořený křídlem ve volném proudu vzduchu. Při stejné úrovni přítlaku totiž vzniká méně aerodynamického odporu.

Konec ploché podlahy také svádí k hledání paralely s kultovními „wing cars“ z přelomu 70. a 80. let minulého století, avšak na rozdíl od nich nebudou povoleny těsnící prahy klouzající po povrchu tratě.

Klepněte pro větší obrázekŽlutá barva zvýrazňuje prostor pro proudění vzduchu pod podlahou u monopostu z roku 2022 (nahoře) a 2021 (dole)

Pravidla velmi přesně předepisují prostor, do kterého se musí podlaha vtěsnat, čímž jsou dány hranice pro minimální i maximální rozměry tunelů.

V nejnižším místě smějí mít tunely výšku 50 milimetrů. Ve stejné výšce se dosud nacházela schodová rovina podlahy a lze očekávat, že týmy budou mít nadále snahu držet prostřední část tunelů co nejblíže u země pro maximalizaci přízemního efektu.

Venturiho tunely budou rozhodujícím prvkem pro získání výhody nad soupeři, protože i drobné nuance geometrie podlahy mohou dělat výrazný rozdíl ve výkonnosti a ještě navíc většinu času budou dobře skryty před jejich i našimi zraky.

Klepněte pro větší obrázekRozměry difuzoru monopostu z roku 2022 (nahoře) a 2021 (dole)

Výstup Venturiho tunelů, nebo chcete-li, difuzor, bude výrazně užší. Od okraje po okraj nesmí měřit více než 750 milimetrů namísto předchozích 1050 milimetrů. Zároveň ale značně vzrostl na výšku – ze 200 až na 310 milimetrů. Cílem je omezit expanzi proudění do stran a expandovat spíše vzhůru, aby, jak již bylo v úvodu zmíněno a ještě bude zmíněno znovu, byl úplav za auty co nejužší a vymrštěný co nejvýše.

Klepněte pro větší obrázekPohled zespodu na podlahu monopostu z roku 2022

Středem podlahy mezi tunely se táhne sekce připomínající kánoe, ve kterém bude sedět pilot, palivová nádrž a pohonná jednotka s převodovou skříní.

Na vstupu tunelů pod náběhovou hranou podlahy smějí být na každé straně nejvýše čtyři lopatky, které budou fungovat jako generátory víření a budou částečně suplovat úlohu deflektorů – tedy odklánět úplav za koly do stran mimo podlahu, vytvářet oblast nízkého tlaku v přední části podlahy a generovat víření, které sníží tlak po celé délce podlahy.

Klepněte pro větší obrázekKřídlo na okraji podlahy; zdroj: Getty Images

Na vnějších okrajích podlahy, kterým týmy v posledních letech věnovaly obzvlášť velkou pozornost, je prostor pro podlouhlé křídlové prvky. Tyto jsou velmi účinným nástrojem pro tvorbu přítlaku za cenu nepříliš vysokého nárůstu odporu. Využívají toho, že vzduch pod podlahou v tomto regionu expanduje do stran a vhodným tvarováním spodku bočnic lze k tomuto křídlu nasměrovat i vzduch proudící vrchní stranou podlahy.

Na obrázku výše vidíme jedno z možných provedení takového křídla. Pravidla nedávají velký prostor pro podobné kreace, jaké jsme v těchto místech vídali ještě nedávno. Musí to být jednoduché jednoprvkové křídlo připevněné k podlaze ne více než šesti úchyty.

Předchozí kapitola Následující kapitola

18:42 | Zraněného Ralpha Boschunga nahradí v týmu Campos ve F2 tento víkend 31letý bývalý pilot F1 Roberto Merhi. V sérii jel naposledy v roce 2018.
18:36 | Vips podle Red Bullu stále zůstává mezi juniorskými jezdci týmu. Ukončení spolupráce se týkalo jen jeho role rezervního a testovacího jezdce.
10:51 | Leclerc a Binotto byli včera večer spatřeni při odchodu z restaurace v Monaku. Že by šéf přijel uklidnit Leclerca domů po dalším "selhání" týmu?
5. července | F1 chystá putovní výstavu. Podrobnosti chce uveřejnit na podzim.

GP Rakouska 2022

Pátek 8. července 2022
1. trénink 13.30–14.30
Kvalifikace 17.00–18.00
Sobota 9. července 2022
2. trénink 12.30–13.30
Sprint 16.30
Neděle 10. července 2022
Závod 15.00