Změny technických pravidel formule 1 pro sezónu 2023

V loňském roce přišly do F1 velké změny pravidel. Letos dochází k menším změnám, které z části reaguji na problémy loňských změn.
Změny technických pravidel formule 1 pro sezónu 2023 | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Snížení výkonnosti podlah

Jednou z nejžhavějších témat první poloviny sezóny 2022 bylo takzvané poskakování, resp. přesněji svislé kmitání monopostů.

V průběhu sezóny FIA i přes silný odpor týmů zavedla řadu opatření proti různým šikovným trikům v oblasti podlahy a kluzné desky, které umožňovaly jezdit s extrémně nízkou světlou výškou, což na jedné straně maximalizovalo aerodynamický výkon, ale na druhé straně se tím vůz stával náchylnějším na svislé kmitání.

Zadefinovala také maximální přípustnou míru svislého kmitání, přičemž pomocí akcelerometrů zabudovaných ve vozech mohla v reálném čase vyhodnocovat, zda ji týmy nepřekračují. V době, kdy tato opatření naplno vstoupila v platnost, už většina týmů znala recept, jak svislému kmitání předcházet, ale další změny na omezení výkonnosti podlah od sezóny 2023 již byly naplánovány.

Klepněte pro větší obrázek
Rozdíly ve výšce nejspodnější části Venturiho tunelů a okrajů podlahy

Soustřeďují se na dvě hlavní oblasti: (1) zvýší se nejspodnější část Venturiho tunelů o 20 milimetrů a (2) o 15 milimetrů se zvednou vnější okraje podlahy. Aby se je týmy nepokoušely prohýbáním přiblížit k zemi, zpřísnil se i test ohebnosti okrajů podlahy.

Při tomto testu tlačí do přesně vymezených míst na okrajích podlahy píst silou 250 newtonů (ekvivalent 25 kilogramů) jednou svisle zdola nahoru a pak naopak shora dolů. Zatímco dosud se okraj podlahy při působení zatížení ve směru dolů nesměl přehnout o více než 8 milimetrů a v opačném směru o 12 milimetrů, nově bude v obou směrech platit maximální tolerance 5 milimetrů.

Zvednutím Venturiho tunelů se sníží generovaný přítlak a zvýší se rychlost, při které by mohl vůz začít kmitat. Zvýšení okrajů podlahy zase oslabuje schopnost utěsnit podtlakovou oblast pod podlahou, což rovněž limituje potenciál tvorby přítlaku.

Do kokpitu navíc přibude další akcelerometr pro preciznější monitorování svislého kmitání.

Další článek: Saúdové jednali s Liberty Media o odkoupení F1

Témata článku: ,