Změny na letošních vozech budou větší, než se myslelo, říká Pat Fry

Změny na letošních vozech budou větší, než se myslelo, říká Pat Fry

Kvůli úsporám nákladů došlo ke zmrazení vývoje některých částí vozu. Na aerodynamice se ale pracovat dá a podle technického šéfa Alpine tak lze postavit výrazně odlišné auto.

Formule 1 na jednu stranu zmrazila některé části vozu, takže vývoj v těchto oblastech probíhat nesmí (nebo jen s využitím tzv. žetonů), na straně druhé kvůli zachováni pneumatik z roku 2019, které čeká třetí sezóna v řadě, došlo k úpravám aerodynamiky a to zejména v  oblasti podlahy. Týmy tak čekají nové výzvy.

„Ačkoli jsou různé části vozu homologovány, takže je nemůžete změnit, stále je toho dost otevřeného a k dispozici pro zlepšení,“ řekl technický ředitel Alpine Pat Fry.

„Nemůžete vyrobit úplně nové auto, ale určitě můžeme vyrobit takové, které je z poloviny nové. Pracujeme na tom, co je podle nás rozumné a snažíme se toho udělat co nejvíce.“

Podle Frye tým zkoumá vše kromě nosu, šasi, motoru a převodovky. 

„Směr, kterým jsme se ubírali při vývoji aerodynamiky, byl solidní a musíme pokračovat touto cestou. Podlaha se mění, tok vzduchu se mění poměrně dramaticky, ale je to stejné pro všechny.“

„Musíme se s tím vypořádat, jak nejlépe umíme, ale v zásadě se stále jen snažíme stavět na filozofii, kterou jsme měli. Stále existuje velký prostor pro to, co můžete v rámci pravidel udělat.“

Z okraje podlahy bude odstřižena trojúhelníková část, takže podlaha se bude za kokpitem postupně zužovat až k zadním kolům. Kromě toho byl zaveden zákaz štěrbin v zadní části vozu.

Cílem nových pravidel je snížit přítlak přibližně o 10 % kvůli zmíněnému zachování pneumatik z roku 2019. Týmy si nové verze podlahy zkoušely už vloni v rámci pátečních tréninků. První testy ukázaly, že změny mají velký dopad.

„Změna podlahy vypadá jako docela malá a nevýznamná, ale ve skutečnosti docela dramaticky mění aerodynamiku v zadní části vozu. Bude to o tom, kdo se s tím nejlépe popere, což naruší rozložení sil ve startovním poli.“

„McLaren může změnit více než většina, protože změna pohonné jednotky vám umožní změnit další díly vozu mimo normální homologaci.“

Doporučujeme

Články odjinud