Změna díky Pirelli: Týmy zjišťují až v závodech, která strategie je nejlepší

Změna díky Pirelli: Týmy zjišťují až v závodech, která strategie je nejlepší

Příchod pneumatik Pirelli do formule 1 změnil průběh nejen závodů, ale celých závodních víkendů. Týmy čelí většímu počtu neznámých, neustále se učí pracovat s novými prvky a v oblasti strategií čelí mnoha nejistotám.

V uplynulých letech měli stratégové týmů relativně snadnou práci. Díky datům z volných tréninků si spočítali, kdy bude vzhledem ke startovní pozici daného jezdce nejlepší zastavit v boxech, většinou jen jednou, a v neděli měli na startu závodu jasno. Pokud nenastaly výjimečné okolnosti, připravenou strategii aplikovali a zbytek byl na jezdci.

Pneumatiky Pirelli ale mají záměrně jiné vlastnosti než Bridgestony a nutí jezdce stavit víckrát. A navíc není dopředu zřejmé, jak přesně se budou v závodě chovat, takže je letos vše trochu jinak.

"Řekl bych, že na boxové zdi musíme být trochu dynamičtější než v minulosti," přiznal šéfinženýr McLarenu Phil Prew. "To znamená přijímat zpětnou vazbu od obou jezdců, sledovat časy na kolo a data z vozu, která signalizují výkonnost a opotřebení pneumatik. V minulosti jsme měli s pneumatikami Bridgestone hodně zkušeností, a proto jsme do závodu nastupovali s mnohem lepší představou, jak se vyvinou."

"Abych byl upřímný, tak letos se stále ještě učíme. Na každém novém okruhu je výkonnostní profil pneumatik trochu odlišný. Jak všichni víme, tak nevydrží tak dlouho, takže musíme být připraveni se přizpůsobit tomu, co dělají ostatní vozy a jak naše auto využívá pneumatiky, jakou mají výkonnost."

Jelikož si týmy nejsou dopředu jisté, jak se závod vyvine, mají připravené větší množství scénářů, ke kterým přiřadí vhodné strategie. "Snažíme se pokrýt všechny eventuality," pokračoval Prew. "Když vezmeme Čínu jako příklad, šli jsme do závodu s plánem na dvě zastávky pro případ, že pneumatiky podají lepší než očekávaný výkon, a s možností přejít na tři zastávky, pokud bychom byli svědky velké degradace, což se také stalo."

"Takže před závodem známe možnosti a také máme jistá čísla, podle kterých poznáme, kterou strategii máme použít. Během závodu pak vyhodnocujete svoji pozici, jak je otevřené startovní pole, jakou výkonnost mají pneumatiky, a to vše vám pomůže rozhodnout se, jak k závodu přistoupíte. Neřekl bych, že se to snažíme trefit od boku, ale určitě přecházíme z jedné strategie na druhou v závislosti na pozorováních ze závodu."

Doporučujeme

Články odjinud