Zmatek se safety carem vysvětlen

"Safety car prioritně chránil medical car. Vše ostatní bylo méně důležité."

Jak jsme již publikovali na našem twitter účtu, Hamiltonův prohřešek byl s ohledem na malý rozdíl mezi oběma auty (tedy Hamiltonovou formulí a safety carem) na takzvané druhé safety car lajně vcelku pochopitelný.

Vyhlásit režim safety caru během velké ceny je samo o sobě záležitost, která spouští desítky až stovky předem nadefinovaných procedur. Mnohé z nich musí mít lidé na boxové zídce a samotní jezdci formule 1 v hlavě, to vše při adrenalinovém zaměstnaní, jakým závodit ve formuli 1 bezesporu je.

Závod vedl Sebastien Vettel na red bullu, který byl jasně před safety carem, druhý Lewis Hamilton už nikoli. Tím, že safety car vyjel na trať nikoli před lídrem závodu, vznikla situace, kterou pravidla znají: safety car by vydal signál pilotům za sebou, aby jej předjeli, dokud se za safety carem neobjeví zase lídr závodu. Hamilton & spol. by dojeli Vettela, zajeli by si do boxů pro nová kola a mezi nimi by nedošlo k žádnému rozdílu.

To, že všichni ti, kteří byli v době výjezdu safety caru před vjezdem do boxové uličky, čehož náležitě využili a do boxů zajeli okamžitě, je prostě dáno momentem výjezdu safety caru na dráhu - někdo má štěstí, někdo jiný smůlu. (Že deset z nich nedodrželo maximální rychlost, je už věc jiná.)

Za jiné situace by možná safety car začal pouštět další jezdce před sebe, zejména následující ferrari, a prohřešek by s ohledem na jeho pochopitelnost neřešil. Jenomže v tomto případě ředitelství závodu potřebovalo, aby medical car, který je na obrázku vidět, jak z boxů vyjíždí za safety carem, nebyl žádnou z formulí obtěžován. Safety car tak chránil medical car, aby byla zajištěna co nejhladší cesta na místo havárie.

Propracovanost této procedury je potřeba ocenit. Za této konstelace tím, že předjel safety car, získal Hamilton oproti vozům ferrari skutečně výhodu. A byl náležitě potrestán.

Ferrari obviňuje vedení závodu ze zmanipulování výsledků. Udělení trestu totiž přišlo s tak velkou prodlevou, že si Hamilton stihl vyjet dostatečně velký náskok, že ani po odpykání trestu neztratil svou pozici. Jenomže vedení závodu muselo prostudovat velké množstvá dat, historii GPS pozic a video záznamů, to vše v kombinaci s bezprecedentním množstvím hříšníků.

Ba naopak. FIA odvedla velmi kvalitní práci, prakticky bez chyby. Samozřejmě, že načasování penalizace má svůj podíl, ale to je součástí velkých cen, podobně, jako je rozhodčí součástí fotbalového hřiště. Budete rozhodčího obviňovat z nadržování, když svou přítomností přihraje míč soupeři? Asi těžko. Že na trest Hamilton nijak nedoplatil? Těžko říci, bez trestu mohl také velmi snadno bojovat o vítězství.

Že to v dané a výjimečné konstelaci vyšlo tak, že se Hamiltonovi jakoby spíše vyplatilo safety car předjet, než zůstat za ním jako obě ferrari, není rozhodně dostatečný důvod pro to, aby byla FIA obviňována z manipulování výsledků a skandálního počínání.

Doporučujeme

Články odjinud