Zloděj křičí: "Chyťte zloděje!"

"Red Bull přitom prováděl naprosto stejný manévr, jen jej trestuhodně nezvládl."

Na to člověk musí mít žaludek. Jako by si Christian Horner lebedil, že se pozornost médií konečně přesunula z jeho týmu na jiný a zapomněl na pokoru. Podobně jako Alonso o Valencii, tady také Horner prohlásil, že výsledky Velké ceny Německa byly "zmanipulovány".

Vzájemná kolize jezdců Red Bullu při Velké ceně Turecka zanechává dojem, že vznikla v situaci, kdy závodníci téhož týmu bojovali mezi sebou o pozici. Skutečnost byla ale taková, že v Turecku mělo dojít k naprosto stejnému manévru jako v Německu: po několika technických selháních měl v Turecku na pokyn Helmuta Marka vyhrát Sebastian Vettel.

"Je to velká škoda pro formuli 1, výsledky byly zmanipulovány," řekl Horner v Německu.

Red Bull přitom prováděl naprosto stejný manévr, jen jej trestuhodně nezvládl. Ani se neobtěžoval informovat o daném úmyslu Marka Webbera (protože ani nechtěl - Red Bull doufal, že Vettelovo nastavení motoru bude na předjetí Webbera stačit i bez jeho varování).

Zloděj křičí: "Chyťte zloděje."

To v neděli se u Ferrari nejdříve alespoň přesvědčili o tom, že Felipe Massa "porozuměl", co se od něj žádá.

Krok Ferrari se dá přeci jen pochopit. Cítí, že jde výkonostně nahoru. McLaren v Německu (minimálně na moment) ztratil půdu pod nohama a Red Bull nebyl v závodě rychlejší než Ferrari. Alonso před Německem ztrácel na lídra šampionátu Hamiltona 47 bodů (ve starém bodování necelá dvacítka bodů). Massa 78 bodů. Alonso/Ferrari ve snaze dotáhnout se na špičku průběžného pořadí potřebuje každý bodík a rozdíl mezi prvním a druhým znamená 7 bodů. To není málo.

Argumentace Ferrari by byla bývala stejná jako v roce 2002, kdy na A1-Ringu pustil Barrichello před sebe Schumachera na pokyn dnešního prezidenta FIA Jeana Todta, avšak demonstrativně pár metrů před cílovou čarou. Tenkrát měl Jean Todt validní argument: Nadávali byste nám do pitomců, kdyby Michael šampionát prohrál například o jeden bod.

Co naplat, že v té sezoně bylo Ferrari dominantní a bez soupeřů a že Rakousko bylo teprve šestým závodem sezony o 17 velkých cenách? Todt jako správný manažer zkrátka neakceptoval žádná rizika. V boji o titul není místo pro náhradníky.

Reakce veřejnosti tenkrát překonala všechny meze. Zda je to pravda, těžko říci, ale tehdejší prezident FIA Max Mosley tenkrát prohlásil, že reakce byly větší než po smrti Ayrtona Senny. Vše umocněné o nepovedené divadélko na stupních vítězů, za které dostalo Ferrari velkou pokutu půl milionu dolarů a roční podmínku.

Týmové rozkazy mající vliv na výsledek závodu byly zakázány, bez ohledu na nemožnost stoprocentní kontroly dodržování zákazu. Týmová režie zůstala, jen se přesunula do méně nápadných vod. Uvědomuje si dneska někdo, že ten stejný Felipe Massa přinesl Ferrari a Kimimu Räikkönenovi titul v roce 2007 využitím naprosto stejného manévru jako v Německu 2010, jen schovaného do posledního pitstopu? A zdaleka to nebylo jen Ferrari. McLaren na stejném okruhu před dvěma lety provedl to samé. Na stejném místě!

Týmy mají dneska smůlu v tom, že se zákazem tankování 'vymřely' zastávky v boxech. Týmovou režii není dnes kam schovat. Pokud potřebovalo Ferrari pro Alonsa 7 extra bodů, muselo dojít k výměně na dráze.

Než hrát divadla a lá Red Bull v Turecku (a dopadnout případně stejně), Ferrari se rozhodlo tak učinit transparentně, byť použitím kódované hlášky. Spoléhalo na to, že absence jakéhokoli týmového příkazu sebere komisařům vítr z plachet. Ale se zlou se potázalo.

FIA musela jednat, jinak by ztratila důvěru a s ní novopečený prezident FIA Jean Todt, tedy přesně ten muž, který vydával v Rakousku stejné příkazy. Ferrari možná spoléhalo na to, že zákaz týmové režie je do pravidel zanesen alibisticky a případné prohřešky stejně nikdo řešit nebude. Ouha! Sto tisíc dolarů pokuty a alou na kobereček před Světovou radu.

Body (= peníze) je to, co se na konci roku počítá. Ale současná reakce nejen laické, ale i odborné veřejnosti si s tou v roce 2002 nijak nezadá. I letos zkolaboval web FIA, i letos se fanoušci cítí podvedeni. Ferrari místo toho, aby oslavovalo senzační sportovní příběh v podobě triumfálního comebacku, zahodilo veškerou jeho hodnotu drobným manévrem, u kterého možná nevyhodnotilo veškeré jeho důsledky.

Tím spíš, když s ohledem na zákaz týmové režie nemůže Stefano Domenicali argumentovat stejně jako v roce 2002 Jean Todt a místo toho se snaží lidi přesvědčit, že se Massa rozhodl sám na základě vyhodnocení informace o tom, že je Fernando rychlejší. Čímž z lidí dělá totální pitomce a jen přilévá oleje do ohně.

Přitom důvody jsou stejné. Ferrari by bylo po závodě v Abú Zabí za stejného pitomce, kdyby Alonso přišel o titul o méně než 7 bodů. A emoce nakonec opadnou, lidé zapomenou, bude se oslavovat.

Jenomže Massa, který před sebe Alonsa pustil na den rok po svém zranění v Maďarsku, ještě stále může získat titul. To by teprve bylo, kdyby těch 7 bodů chybělo naopak jemu.

 

Doporučujeme

Články odjinud