Zhlédnout film o Sennovi by pro mě nebylo snadné, přiznává Newey

Šéfdesignér Red Bullu Adrian Newey prožívá jedno z nejlepších období své kariéry, ale v těchto dnech se mu prostřednictvím filmu o Sennovi připomnělo to nejhorší.
Zhlédnout film o Sennovi by pro mě nebylo snadné, přiznává Newey

Ve světě se promítá nový film o Ayrtonu Sennovi, jehož recenzi jsme vám přinesli v F1Magu, ale Adrian Newey ho ještě neviděl. "Ne. Nebylo by to pro mě snadné," přiznal pro Guardian. Brazilský závodník se totiž zabil ve voze týmu Williams, na jehož stavbě se podílel právě Newey. Britský konstruktér nesl tuto nešťastnou událost velmi špatně.

"No, těch pár vlasů, co jsem tehdy měl, mi poté vypadalo," řekl. "Takže mě to změnilo fyzicky. Bylo to strašné. Patrick Head (technický ředitel Williamsu) i já jsme se sami sebe ptali, jestli chceme pokračovat v závodění. Jestli chceme být ve sportu, ve kterém můžou lidé zemřít v něčem, co jsme vytvořili. A za druhé, způsobilo nehodu selhání, jehož příčinou byl špatný nebo zanedbaný design? A pak začal soud."

Newey nakonec nebyl uznán vinným a soud ho osvobodil, přesto nebyl daleko odchodu z formule 1. "Ano. Pro celý tým to bylo neuvěřitelně těžké. Vzpomínám si, že den po závodě byl v pondělí svátek, a někteří z nás přišli do práce a snažili se probrat daty, abychom zjistili, co se stalo. Byly to černé týdny."

Heada sice italská justice vinným z podílu na Sennově nehodě uznala, ale nikdy ho nezatkla. Dodnes není zřejmé, co nehodu způsobilo. "Pravda je taková, že se nikdy nikdo nedozví, co přesně se stalo," konstatoval Newey. "Není pochyb o tom, že prasknul sloupek řízení. Otázka je, jestli prasknul při nehodě, nebo nehodu způsobil? Byly na něm praskliny způsobené únavou materiálu, takže by v určitou chvíli prasknul úplně. Není pochyb o tom, že z hlediska designu byl velmi špatný. Ale všechny důkazy naznačují, že auto nevyjelo mimo trať kvůli prasknutému sloupku řízení." Sám Newey se přiklání k tomu, že primární příčinou Sennovy nehody pravděpodobně byl defekt pravé zadní pneumatiky.

V současné době má ale Newey jiné starosti. Jako šéfdesignér Red Bullu se snaží udržet technickou dominanci vozu RB7. A zatím se mu to daří, navíc tým dokáže lépe využívat potenciál techniky a jasně vede oba šampionáty.

"V mnoha ohledech bylo loňské vítězství v šampionátu jezdců a konstruktérů nejlepší ze všech," hodnotí Newey, jehož vozy získaly celkem šest jezdeckých a sedm konstruktérských titulů. "Když jsem odcházel z McLarenu v roce 2006, mnoho lidí říkalo, že si Newey tentokrát ukousl příliš velké sousto, že padne na ústa a zničí si kariéru. Snažím se nenechat ovlivnit tím, co lidé říkají, ale to, čeho jsme dosáhli v posledních pěti letech, je úžasné."

I když teď jeho stáj dominuje, Newey přiznal, že přestup do Milton Keynes přinesl větší úskalí, než očekával. "Zcela jsem podcenil úkol vybudovat nový tým. Nejdřív jsem se snažil pracovat jen na designu vozu, ale rychle vyšlo najevo, že na to nemáme zázemí. Soustředil jsem se na vybudování infrastruktury, protože bez ní jsme nemohli auto vyvíjet. Bylo to zajímavé a asi jsem také měl pocit, že dokončuji nedodělanou práci (ze začátků kariéry)."

Neweyho úspěchy pochopitelně přitahují a o jeho služby se zajímají konkurenční týmy. Naposledy loni odmítl vábení Ferrari. "Je to skvělý tým a stejně jako mnoho jezdců podlehne půvabu Ferrari, inženýři také nejsou v tomto ohledu bezcitní. Ale do Ferrari nepůjdu," řekl. "Jedním z důvodů je, že moje rodina je v Anglii. A být s Red Bullem od začátku, je ohromně uspokojivé. Netoužím pracovat pro kohokoliv jiného ve formuli 1."

A když se vrátí k Sennovi, kdo je mu ze současných pilotů nejblíže? "Na to se vždy těžko odpovídá. Opravdu skvělí jezdci, se kterými jsem pracoval, byli vždy velmi odhodlaní. Všichni mají velkou sebedůvěru. Ale tvrdě na ní pracují. Sebastian často dlouho pracuje a snaží se pochopit, jak auto funguje a jak se může zlepšit. Rychle se učí a jen zřídka udělá stejnou chybu dvakrát."

"V současnosti odvádí maximální výkony. Doposud byl rozdíl mezi Sebastianem a Markem větší než loni. A určitě to není proto, že by Mark byl pomalejší, to určitě ne. Markovi jen déle trvá přizpůsobit se pneumatikám Pirelli, ale ten rozdíl se zmenšuje."

Podle Neweyho se Vettel a Webber dobře doplňují i ve vývoji vozu, proto doufá, že příští rok zůstane jezdecká dvojice Red Bullu stejná.

Další článek: Adrian Sutil má problém: je proti němu žaloba za fyzické napadení

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web
12. srpna | Týmy formule 1 musí během léta na dva týdny uzavřít továrny. Většina týmů si zřejmě vybírá přestávku ode dneška.
8. srpna | Mexiko zůstane ve F1 nejméně do roku 2022.