Spousta jezdců napříč závodními kategoriemi mu vděčí za zdraví a možná i za život. Zemřel otec systému HANS Robert Hubbard.
Dr. Robert Hubbard pracoval do odchodu do důchodu v roce 2006 na Michigan State University a je vynálezcem systému HANS.
Hubbard se věnoval bezpečnosti silničního provozu už od 70. let, kdy pracoval pro General Motors na vývoji figurín pro nárazové testy.
V roce 1981 zemřel ve voze Renault 5 Turbo během testů v Mid-Ohio jeho kamarád Patrick Jacquemart. Hubbarda to přivedlo k hledání lepších řešení pro ochranu hlavy jezdce.
Zrodil se tak systém HANS (Head And Neck Support device), který při nárazu chrání krční páteř jezdce. Jak HANS funguje, se můžete podívat na videu níže v čase 2:00.
Rané počátky HANS ale nebyly vůbec jednoduché. Hubbard pracoval doslova na koleně s velmi omezenými prostředky. Pomáhal mu jeho švagr a závodní jezdec v jedné osobě Jim Downing. Byl to právě on, kdo jako první použil HANS v závodě. Stalo se tak ve finále IMSA v Daytoně v roce 1986.
Trvalo poměrně dlouho, než se systém HANS dostal do motorsportu. První verze byly velmi objemné, takže v podstatě nedostupné pro monoposty.
Po tragickém víkendu v Imole roku 1994 začala také formule 1 pod taktovkou Sida Watkinse zkoumat možnosti, jak zlepšit ochranu hlavy jezdce. HANS byl testován v letech 1996 až 1998 Mercedesem. Povinně je HANS ve F1 od roku 2003.
Foto: Getty Images / Mark Thompson