Pneumatiky Pirelli a DRS přinesly do formule 1 hodně předjíždění, to ale neznamená, že by už nebylo tak důležité startovat do závodů z předních pozic.
K významnému nárůstu předjížděcích manévrů došlo už loni a letos závody dramatizuje degradace pneumatik, která často míchá pořadím hlavně v závěrečných kolech. Pozice na startovním roštu však na významu moc neztratily.
Britský Autosport zmapoval posledních 10 let z hlediska vztahu kvalifikačních výsledků a vítězů v závodech. Na první pohled je zřejmé, že start z první řady letos znamená hodně velkou šanci na vítězství, čtvrtou největší za posledních 10 sezón.
Pole position pak znamená průměrnou šanci závod vyhrát, ale mnohem větší než třeba v roce 2010, který byl posledním pro pneumatiky Bridgestone.
Při srovnání průměrné startovní pozice vítěze závodu se zdá být důležitost kvalifikace menší, ale na výsledném čísle se hodně podepsaly Alonsovy výhry v Malajsii a Valencii z osmého, respektive 11. místa.
Vítězství z první řady
Rok |
Vítězství z první řady |
2007 |
88 % |
2011 |
84 % |
2004 |
84 % |
2012 |
82 % |
2008 |
78 % |
2010 |
74 % |
2006 |
72 % |
2009 |
71 % |
2005 |
63 % |
2003 |
56 % |
Vítězství z pole position
Rok |
Vítězství z pole position |
2007 |
65 % |
2004 |
61 % |
2003 |
56 % |
2006 |
56 % |
2012 |
55 % |
2009 |
53 % |
2011 |
47 % |
2005 |
47 % |
2008 |
44 % |
2010 |
42 % |
Průměrná startovní pozice vítěze
Rok |
Průměrná startovní pozice vítěze |
2003 |
3,2 |
2005 |
3,2 |
2012 |
2,8 |
2006 |
2,7 |
2008 |
2,6 |
2009 |
2,2 |
2004 |
2,2 |
2010 |
2,0 |
2011 |
1,9 |
2007 |
1,5 |