Závodící konstruktér

Adrian Newey v konkurenční značce.
Asi kdekdo ví, že u kolébky tří ze současných týmů F1 postávali automobiloví závodníci. Jak u Ferrari a McLarenu, tak i u Williamsu. Ačkoliv Frank Williams byl – především sám sobě - svým závoděním natolik nebezpečný, že toho raději zavčas nechal. Závodili ovšem i jiní: Bernie Ecclestone, současný prezident FIA Max Mosley (ten jezdil formuli 2), hned několik zakladatelů či majitelů GP týmů minulosti (Suzuki, Berger, Osella, Minardi, Merzario atd.) a dodnes za volantem veteránů svůj adrenalin zkouší třeba Patrick Head, spolumajitel týmu Williams.

Příliš se ale neví, že naprosto stejným způsobem se v posledních letech na závodních tratích baví i jeden z nejzkušenějších a nejuznávanějších designerů současné F1 – 50letý technický šéf týmu Red Bull Adrian Newey. Muž, jenž sice na univerzitě v Southamptonu vystudoval letectví a astronautiku, ale okamžitě po studiích začal pracovat v úplně jiné branži. V motorismu. Přesunul se totiž do týmu Fittipladi F1 a z automobilového světa už neodešel.

Byl závodním inženýrem Johnnyho Cecotta ve formuli 2, pracoval v týmech Indy Car (March) i F1 (Leyton House, Williams, McLaren) a od února 2006 je technickým ředitelem týmu Red Bull. S platem, odhadovaným na 10 milionů dolarů ročně. V žádném případě však nežije pouze u rýsovacího prkna či u počítače. I když je pravda, že by si už nějaký ten rok chtěl zkusit postavit závodní jachtu té nejvyšší kategorie.

Je totiž také docela vášnivým sběratelem sportovních vozů, se kterými nakonec začal i závodit. Se svými závodícími veterány už jezdí pár let, startoval s nimi většinou v Le Mans Legend, ale nedá se tvrdit, že by snad měl při tom kdovíjaké štěstí. Naopak. V roce 2006 s Fordem GT 40 havaroval tak, že přišel o prst a později pro změnu dokázal vyrobit při každoročním Festivalu rychlosti v Goodwoodu vrak z Jaguara E.

Přesto se předloni vrhnul i na moderní závodění a za volantem Ferrari F430 je k vidění v závody kategorie GT. Včetně třeba slavné 24hodinovky Le Mans. V té startoval předloni a spolu se svými spolujezdci Aucottem a Macarim viděl i cíl: dojeli čtvrtí ve třídě, celkově 22. Loni závodil na nový tým Khaleji Motorsports, který má sídlo v arabských emirátech. A na moderních arabských okruzích – samozřejmě opět s Ferrari 430 – odjel i dvě 24hodinovky, při nichž si nevedl se svými spolujezdci špatně: v jedné dokonce vyhráli svou třídu SP2...
Váš názor Další článek: Testy v Algarve
20:20 | Fernando Alonso se připojí k Vettelovi a Russellovi a nasadí větší počet nových komponent – start z konce pole.
22:00 | Toto Wolff přiznal, že Mercedes má problémy se spolehlivostí, kterou stále úplně nepochopil. Bottas nasadil šestý motor.
22. října | Valtteri Bottas nasazuje šestý motor. Dostane penalizaci 5 míst.
22. října | Kromě Vettela odstartuje z poslední řady v Austinu také George Russell. Také on nasadí novou pohonnou jednotku.

GP USA 2021

Pátek 22. října 2021
1. trénink Bottas
2. trénink Pérez
Sobota 23. října 2021
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 24. října 2021
Závod 21.00