Závod, na který můžeme být právem hrdí

Závod, na který můžeme být právem hrdí

Velká cena Malajsie byla dobrou ukázkou toho, jak sport obecně a formule 1 konkrétně dokáže být nesmírně pohlcující podívanou.

V neděli jsme viděli závod plný výjimečných výkonů v těch nejextrémnějších možných podmínkách. Do cíle dojelo dvaadvacet pilotů, což pro Malajsii představuje rekord. Tento fakt jen podtrhuje schopnosti, které jezdci předváděli.

Před sezonou se hodně mluvilo o tom, že Ferrari má velké trable se svým novým vozem. Také se spekulovalo o problémech Sauberu kolem peněz ze sponzoringu. První záležitost platí, druhá zřejmě také. Pravdou však je, že Fernando Alonso v současnosti vede v šampionátu jezdců a Sergio Pérez ze Sauberu je pátý. Rád bych potkal člověka, který si na něco takového vsadil...

Kdyby se Pérezovi podařilo vyhrát, bylo by to snad ještě více ohromující. Všichni mají rádi, když vyhraje outsider. Ačkoliv tak by se dal v současnosti označit i Fernando. Nepovolat Péreze do boxů ve čtyřicátém kole, kdy si pro slicky jel Alonso, bylo nesmyslné. Daniel Ricciardo už dlouho dokazoval, že právě ony byly tou správnou volbou. Odložení zastávky o kolo stálo Péreze pět sekund. I kdyby začalo opět pršet, což vzhledem k předpovědi bylo klidně možné, jeho silně ojeté přechodné pneumatiky už by tak jako tak nebyly k použití. 

I tak se ale Pérez na Alonsa mohutně dotahoval. Sázka na tvrdou směs se ukázala být lepší než Alonsova střední, ačkoliv by právě ta měla být za daných podmínek tou výhodnější. Později obdržel Pérez z boxové zídky zprávu o tom, jak je pro tým osmnáct bodů důležitých. O tom samozřejmě nemůže být pochyb. V dlouhých sezonách dominovaných týmy Red Bull, McLaren či Ferrari je pro stáje ze středu pole, kde probíhá lítý boj mezi Sauberem, Force Indií, Williamsem a Toro Rosso, podobný jednorázový přísun bodů finančně velice přínosný a prakticky sezonu zachraňující.

Jaký byl smysl oné zprávy, "neriskuj, že bys mohl narazit do Alonsa při pokusu o předjetí", nebo "stáhni se"? Ať už to bylo jakkoliv, Pérez se pak ve třinácté zatáčce po nájezdu přes obrubník dostal mimo trať a jeho jediné štěstí bylo, že je tam úniková zóna vyasfaltovaná. Mnoho lidí se mě po Twitteru ptalo, zda to bylo schválně. Pokud ale chcete nechat soupeře poodjet, mnohem jednodušší je být široký v nějaké pomalé zatáčce a vyhnout se tak možným potížím s brzdami či pneumatikami při najíždění na obrubník rychlostí 240 kilometrů v hodině. 

Alonso po závodě řekl, že jel v každém kole naplno. Je nejspíš bezpečné předpokládat, že Sauber byl spokojen s druhým místem za svým dodavatelem motorů a rád shrábl cenné body. Posledních 54 míst na stupních vítězů si mezi sebe rozdělila silná pětka Vettel, Webber, Alonso, Hamilton a Button. Bylo hezké na pódiu vidět novou krev. Posledním Mexičanem, kterému se podařilo stanout na stupních vítězů, byl velký Pedro Rodriguez v roce 1971. 

Chybělo málo a mohlo to být vítězství, nakonec si ovšem svůj osmadvacátý triumf v kariéře připsal starý mazaný lišák Alonso. V žebříčku jezdců s největším počtem vítězství se tak vyšvihl na páté místo a odsunul Jackieho Stewarta (jenž startoval v 99 závodech). O pozornost se zasloužil také Kimi Räikkönen, který si poprvé vyzkoušel jízdu na mokrých a přechodných pneumatikách Pirelli a dojel na pátém místě, přičemž se odměnil zajetím nejrychlejšího kola.

Jeanu-Ericovi Vergnemu se nějakým záhadným způsobem podařilo až do výjezdu safety caru jezdit na přechodných pneumatikách. Ostatní, včetně Péreze, přitom měli problém udržet se na trati na pneumatikách do extrémního mokra. Bruno Senna se předvedl jako jezdec, který si zaslouží být ve formuli 1 a předvedl pohlednou jízdu, včetně několika působivých předjetí vnější stopou, včetně jednoho symbolického manévru na Michaela Schumachera.

U McLarenu a Red Bullu bylo v neděli nezvykle ticho. Lewis Hamilton dojel podruhé za sebou na třetím místě, zatímco Jenson Button zažil den, na který by nejraději zapomněl, za což může kontakt s vozem HRT patřícímu Narajnovi Kartykejanovi. Sebastian Vettel si při poněkud neohleduplném předjíždění stejného vozu o chvíli později přivodil defekt. Mark Webber tak pro Red Bull získal alespoň solidní čtvrté místo. Ani Red Bull, ani McLaren ovšem nedosáhly takové rychlosti, jakou by potřebovaly. 

Dva vozy Force Indie, jeden Williamsu a jeden Toro Rosso se také dostaly na body. Týmy s menšími rozpočty tak ukázaly, že když jde do tuhého, umí rychle přemýšlet a pružně reagovat. Bod za desáté místo získal po odpadnutí Pastora Maldonada Michael Schumacher. Mercedes je v závodních podmínkách vůči svým pneumatikám stále příliš necitlivý. Musíme si počkat, než se Felipe Massa dokáže s letošním vozem sžít. Pokud se mu to nepodaří, zřejmě dojde k nepříjemným rozhodnutím, kterým ale možná sám dopomůže.

Safety car a následné vyvěšení červených vlajek napínavý závod prodloužily na dvě hodiny a 44 minut. Sledovat šílený spěch do boxů po restartu je vždy trochu útrpné. Podobných proměnlivých podmínek bychom se mohli dočkat i v Číně.

Doporučujeme

Články odjinud