Zastávka v boxech s týmem Ferrari

V letošní sezóně platí zákaz tankování, navzdory tomu nastává při zastávkách v boxech ještě větší shon než v minulosti. Během pit stopu pracuje celkem devatenáct lidí a počítá se každá desetina sekundy.

Ferrari přiblížilo, jak se vyrovnalo s novými pravidly letošní sezóny. Během každého dne závodního víkendu tráví tým alespoň 15 minut tréninkem zastávek v boxech, konkrétně výměnou kol, protože ta je pro čas, který stráví jezdec u svých mechaniků, v drtivé většině případů rozhodující.

Zatímco před sezónou se v rámci sterilního prostředí továren dařilo některým týmům zvládnout tréninkově zastávku v boxech pod tři sekundy, během závodů jsou časy vyšší, zpravidla mezi třemi až čtyřmi sekundami. Každá ušetřená desetina se počítá, může znamenat rozdíl v umístění na trati, proto se týmy neustále snaží práci na vozech zrychlovat.

U Ferrari zaměstnává zastávka v boxech celkem 19 lidí. Nejdůležitější je výměna kol, u každého z nich pracují tři mechanici. První pracuje s pistolí na matici kola, druhý sundává staré kolo a třetí nasazuje nové. Na výměně kol tedy pracuje celkem 12 lidí.

Dva mechanici zajišťují nadzvednutí vozu, jeden stojí vpředu a druhý vzadu, každý má svůj zvedák, který zasunuje pod auto. I když se už v letošní sezóně během závodů netankuje palivo, stále hrozí, že v důsledku přehřátí některé z komponent začne vůz hořet. Proto má při zastávce v boxech pohotovost jeden mechanik s hasicím přístrojem.

Pro případ, že by jezdci zhasnul motor, je připravený jeden mechanik, který umí agregát rychle nastartovat pomocí zařízení, která se zasouvá zezadu v oblasti difuzoru. Práci si může vyžádat také přední přítlačné křídlo, ať už obyčejnou změnu nastavení, nebo v případě poškození výměnu celého nosu. Na tento úkol jsou připraveni další dva mechanici. 

Poslední člen týmu mechaniků se stará o signály pro jezdce, zejména pak ten, jenž mu zavelí k odjezdu. Některé týmy používají klasická "lízátka", Ferrari už několik sezón využívá semafor.

Doporučujeme

Články odjinud