Záskok. Vítězové a poražení po Velké ceně Saúdské Arábie 2024

Záskok... nikoliv z pera Járy Cimrmana ale Freda Vasseura. Verstappen získal další vítězství.

Vítězové

Na stupně vítězů se dostali Max Verstappen, Sergio Pérez a Charles Leclerc. Nejrychlejší zastávku měl Red Bull, který přezul Verstappena za 2,44 s. 

Vítězové:

  • Oliver Bearman
  • Max Verstappen 
  • Sergio Pérez
  • McLaren (?)
  • Fernando Alonso
  • Haas

Pokračování 2 / 12

Oliver Bearman

Oliver Bearman zastoupil v Džiddě Carlose Sainze a to ve věku 18 let a 10 měsíců. Pro britského mladíka to byl skutečný křest ohněm. Nešlo jen o to, že jel za Ferrari, což vyvolalo okamžitý extra tlak, ale Bearmana bychom mohli nazvat ultranováčkem. 

Například Piastri odjel před debutem předsezónní testy a ještě předtím měl bohatý program se staršími vozy (tehdy ještě s Alpine). 

Bearman si vyzkoušel vůz F1 poprvé vloni ve Fioranu. Poté absolvoval dva páteční tréninky s Haasem, ve kterých odjel 55 kol. Ve voze Haasu pak absolvoval i posezónní testy, ve kterých zvládl 110 kol.

Ve voze SF-24 seděl poprvé až ve třetím tréninku. Poté poprvé bojoval pod umělým osvětlením za jiných podmínek.

Jedenácté místo v kvalifikaci bylo slušným základem pro závod. V něm mu sice odpadl Stroll, ale Bearman i předjížděl – dostal se před Cunodu, Čoua a Hülkenberga. Neudělal žádnou chybu a popral se i s obří výzvou v podobě správy pneumatik v dlouhém stintu. Nedal tak šanci Norrisovi a Hamiltonovi, kteří stavěli později a jeli na měkkých pneumatikách.

Podívali jsme se na srovnání časů Leclerca a Bearmana od 28. kola do cíle (50. kolo), kdy už oba byli na svých konečných pozicích. Leclerc byl v průměru o 0,24 s na kolo rychlejší. Reálně by asi byl rozdíl větší, protože Leclerc už neměl motivaci tlačit na pilu.

Bearmana letos čeká šest tréninků s Haasem a tedy další šance získat zkušenosti. A dál? Určitě bude favoritem na sedačku u Haasu v příštím roce. 

O britském mladíkovi se toho napsalo hodně. Rádi bychom ale zmínili ještě jednu osobu, na kterou se zapomnělo – Freda Vasseura. Celý víkend přemýšlíme, zda by jeho předchůdci měli odvahu posadit do Ferrari nezkušeného osmnáctiletého chlapce. Vasseur byl před příchodem do F1 šéfem týmu v juniorských sériích, tak možná i to hrálo roli. Minimálně tím zbořil mnohé historické statistiky, o kterých bude řeč v tradičním přehledu statistik...

GettyImages-2071407190.jpg
Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 3 / 12

Max Verstappen

Co dodat? Max Verstappen získal pole position s větším náskokem, než se čekalo. Poté odstartoval a zmizel. V závodě ho potkaly jen dvě „komplikace“. Nejdříve se za safety carem propadl za Norrise, který nestavěl. Nikam nespěchal, postupně ho dojel a předjel. Druhou komplikací byla ztráta bodu za nejrychlejší kolo závodu, ale to ho asi letos mrzet nemusí...

GettyImages-2071373297.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 4 / 12

Sergio Pérez

Je potřeba pochválit také Péreze, který měl solidní kvalifikaci. Po pár kolech si poradil s Leclercem a dojel druhý. 

Je zatím předčasně tvrdit, že to tak bude pořád a že Pérez zlepšil své kvalifikační výkony. Džidda je okruhem, na kterém se mu historicky dařilo. Před rokem tam získal pole position, předtím tam byl v kvalifikaci dvakrát čtvrtý.

GettyImages-2071170690.jpg
Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 5 / 12

McLaren (?)

McLaren má letos nepochybně mnohem, mnohem lepší start do sezóny než vloni, ale přesto byl výsledek z Bahrajnu možná trochu zklamáním. V Džiddě to byl jiný příběh. McLaren na tom byl poměrně dobře, i kdy ne vše bylo ideální. Odváží si třetí největší počet bodů z týmů, což je jeden ze dvou důvodů, proč ho řadíme mezi vítěze. Tím druhým je solidní výkon Piastriho. 

Australanovi se dlouho nedařilo předjet Hamiltona. Na konečný výsledek to ale asi vliv nemělo. Dojel čtvrtý za Leclercem, což bylo nejspíše maximum.

Norrisova strategie byla ... no nakonec ne moc dobrá. Po startu byl za Piastrim, v cíli byl osmý. McLaren mohl získat více bodů, ale jeho rychlost byla dobrá. 

GettyImages-2071213838.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 6 / 12

Fernando Alonso

Fernanda Alonsa jsme v závodě moc neviděli. Odvedl ale svou práci. Nestačil na Piastriho, který ho předjel hned na začátku závodu. Poté ale předvedl tradičně dobrý výkon a dovezl pro Aston Martin solidních 10 bodů. 

GettyImages-2071185525.jpg
Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 7 / 12

Haas

Pro některé týmy bude mít letos každý bod cenu zlata. Není to jen přirovnání. Pořadí v šampionátu je rozhodující pro rozdělování peněz z komerčních práv. Konkrétní rozložení sil se bude měnit, ale zatím zde máme dva celky. V jednom jsou Red Bullu, Ferrari, McLaren, Mercedes a Aston Martin. To je pět týmů a deset jezdců. Ostatních pět týmů tak musí čekat na zaváhání někoho z první skupiny a poprat se o drobky.

Haas k tomu neměl zrovna nejblíže, ale přesto je to on, kdo urval bod. Hülkenberg byl jedním z těch, kteří za safety carem nestavěli, což ho vyneslo ze 13. na 8. místo. 

Magnussen vypadl ze hry po dvou penalizacích, a tak alespoň sundal rukavice a zdržoval soupeře. Podle RB to bylo nesportovní...

GettyImages-2071360754.jpg
Foto: Getty Images /  Rudy Carezzevoli

Pokračování 8 / 12

Poražení

Závod nedokončil Pierre Gasly, který musel hned po startu odstoupit kvůli převodovce a Lance Stroll, který boural.

Poražení

  • Sezóna
  • Mercedes
  • RB
  • Alpine

Pokračování 9 / 12

Sezóna

Sezóna formule 1 je jako obědové menu o dvou položkách: párek s hořčicí a chlebem a  párek s hořčicí a rohlíkem. 

První dojede Verstappen. Druhý je Pérez a třetí někdo z Ferrari. 

Je to samozřejmě obří nadsázka a nechceme házet flintu do žita po pouhých dvou závodech, ale zatím to vypadá, že sezóna bude tak nějak vypadat. Alespoň zatím. Je to samozřejmě špatná zpráva pro F1. Sledovanost rekordně dlouhého šampionátu může začít velmi rychle klesat.

Bohužel (nebo pro někoho bohudík) sledujeme největší dominanci v historii. Verstappen vyhrál 19 z posledních 20 závodů...

GettyImages-2071345574.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 10 / 12

Mercedes

Mercedes na tom byl v Džiddě bodově i z hlediska výkonu ještě hůře než v Bahrajnu. Hamilton sice odvedl dobrou práci, když bránil pozici před Piastrim, ale poté musel i on do boxů. V posledním stintu už on a ani před ním jedoucí Norris nedokázali s výsledkem nic udělat. Russell pak dokončil závod až za Fernandem Alonsem. 

Mercedes ztrácel především v rychlých zatáčkách. Toto Wolff uvedl, že ve třech zatáčkách vůz ztrácel 0,5 sekundy. Andrew Shovlin vysvětlil, že to bylo způsobeno tím, že vůz v těchto zatáčkách poskakuje. 

„To přispělo k naší špatné kvalifikaci, ale také to znamenalo, že jsme v závodě nemohli vyzvat Aston Martin a McLareny. V prvním sektoru jsme ztráceli tolik času, že jsme zbytek kola strávili jeho získáváním zpět,“ řekl Shovlin.

GettyImages-2071350790.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 11 / 12

RB

RB byl považován za černého koně sezóny. Ne že by snad měl bojovat o pódia, ale očekávalo se, že na tom bude lépe než vloni, kdy skončil osmý. Zatím to tak ale nevypadá.

V Džiddě měl ale tým i smůlu. Začalo to už nebezpečným vypuštěním z boxů, za které dostal Cunoda penalizaci pět sekund. Po velkou část závodu bojoval s Magnussenem, Oconem a jezdci Williamsu.

Ricciardo byl po startu 15. Do boxů zajel jako většina během safety caru, ale tým měl problém a Australan stál u mechaniků téměř 42 sekund. Propadl se kvůli tomu na konec pole. Jeho hodiny v závěru závodu už jen podtrhly bídný víkend týmu.

GettyImages-2071546067.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 12 / 12

Alpine

Třinácté místo Ocona může vypadát jako drobný závan optimistického větru, ale Alpine jako tovární tým má samozřejmě trochu jiné ambice. 

„Realisticky je to vše, čeho jsme dnes v závodě mohli dosáhnout. Brali jsme to jako další příležitost dozvědět se o autě více,“ řekl Ocon.

Gasly musel hned po začátku odstoupit. 

GettyImages-2071209586.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Doporučujeme

Články odjinud