Zasedla Komise F1. Odpískala zákaz ohřívacích dek, omezila vývoj vozů pro rok 2026 | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Zasedla Komise F1. Odpískala zákaz ohřívacích dek, omezila vývoj vozů pro rok 2026

V Abú Dhabí v rámci posledního víkendu sezóny zasedla Komise F1, kterou tvoří zástupci FIA, F1 a všech týmů. Komise schválila některé změny, o dalších se bude dále jednat...

Sprinty

„Komise podpořila aktualizaci formátu sprintu pro rok 2024 s cílem dále racionalizovat víkend oddělením aktivit sprintu od aktivit grand prix. Konečný kalendář sprintových závodů pro rok 2024 bude zveřejněn v nadcházejících týdnech,“ uvedla FIA.“

„Sportovní poradní výbor bude pracovat na konkrétních detailech, zejména pokud jde o časový harmonogram a předpisy pro parc fermé, aby mohl být Komisi F1 předložen konečný návrh na prvním zasedání v roce 2024.“

Spekuluje se, že se v pátek pojede trénink a následně rozstřel pro sprint. V sobotu dopoledne by se odjel sprint a odpoledne už tradiční kvalifikace. Režim parc fermé by byl nejspíše mezi sprintem a kvalifikací dočasně přerušen – dnes musí týmy „zmrazit“ vůz už v pátek po kvalifikaci. Následně je možné provádět už jen omezené změny.

Vodní tříšť

Když hodně prší, vozy F1 stojí v garáži. Jedním z důvodů je vodní tříšť za vozem a špatná viditelnost. F1 už testovala kryty zadních kol, ale příliš dobře to nedopadlo.

Členové Komise uznali důležitost tohoto projektu. Další testování proběhne na jaře 2024. Při tomto testu bude použita konstrukce krytu, která zcela obepíná pneumatiku, aby se u těchto vozů prokázal koncept krytu kola a pomohl definovat budoucí směřování projektu.

Pneumatiky

Ve Spa Komise odmítla zrušení ohřívacích dek od roku 2024. V příštím roce se měla situace vrátit na stůl – vzhledem k tomu, že v roce 2026 přijdou nové vozy i pneumatiky, bylo spíše nepravděpodobné, že by v roce 2025 došlo k zákazu dek. Nyní už to víme jistě.

„Komise se shodla na tom, že směr vývoje budoucích pneumatik by se měl zaměřit na snížení problémů s přehříváním a zlepšení závodních vlastností pneumatik, a proto bylo rozhodnuto zachovat ohřívací deky pro rok 2025 a odstranit příslušné dodatky ke sportovním a technickým pravidlům, které vyžadovaly přijetí dalšího rozhodnutí v červenci 2024,“ uvedla FIA v tiskové zprávě. 

Chlazení jezdců

V návaznosti na extrémní teploty, které byly zaznamenány během Velké ceny Kataru, Komise schválila aktualizace technických předpisů, které umožňují namontovat na vůz lopatku pro zvýšení chlazení jezdce. Provádí se další analýza možností doplňkového chlazení pro extrémnější podmínky.

Aktualizace technických a sportovních pravidel

Byla schválena aktualizace Technických předpisů týkající se bezpečnosti, která omezuje nebezpečí, jež představují kovové součásti v podlaze, pokud se oddělí, a to omezením jejich hmotnosti a počtu.

Komise schválila i další drobné aktualizace Technických a sportovních předpisů pro rok 2024. Na podrobnosti si ale musíme počkat.

Finanční pravidla

Komise schválila další upřesnění týkající se vyloučení nákladů na iniciativu udržitelnosti z finančních nařízení. Konkrétně se jedná o náklady, které lze přičíst definování a určení cílů udržitelnosti a strategie předpokládané k dosažení těchto cílů a monitorování, shromažďování a vypracovávání zpráv k měření pokroku při plnění cílů uhlíkové stopy a emisí a celkových cílů udržitelnosti ESG.

Vývoj vozu pro rok 2026

Komise se dohodla, že před začátkem roku 2025 nesmí být prováděny žádné práce na vývoji vozu pro sezónu 2026. 

Vývoj vozu, na jehož přesnou podobu stále čekáme, tak bude moci začít až od Nového roku 2025.

Doporučujeme

Články odjinud