Zápisník komentátora: první dojmy z Abú Zabí

Dilema mezi kvalitou lokální a kvalitou závodní.

Vyložím karty na stůl hned na začátku: premiérou F1 v Singapuru 2008 jsem byl naprosto unešen. Snažil jsem se to popsat již mnohokrát, ale asi se mi to nikdy nepovede. Žít evropským časovým režimem v exotickém prostředí horkého Singapuru a sledovat při tom historicky první závod formule 1 pod umělým osvětlením... to už těžko něco přebije.

Letos na jídelníčku přibyla další novinka: Grand Prix Abú Zabí. (Mimochodem, místní mě ujistili, že správná výslovnost je abu dabi, tak upřímně nevím, kdy, kde a za jakých okolností lidé přišli na to "Z") A já se s F1sports rozhodl, že u toho taky nemůžeme chybět. Začal jsem si říkat, že do budoucna budu jezdit jen po premiérách :) (Takže příští rok Korea, potom Indie?)

Má cesta do Spojených arabských emirátů ale již bude navždy spojena s hrozivými zážitky spojenými s drobnou logistickou chybou: ceny hotelů v Abú Zabí jsou příšerně vysoké, a tak díky slibům, že do Dubaje je to přibližně hodinku a půl autobusem, jsem si koupil nocleh právě tam.

To se ukázalo jako velký problém, protože z místa na místo to nakonec byla téměř tříhodinová štreka a komentář sobotního tréninku dopadl málem jako začátek Velké ceny Brazílie... Je navíc vidět, že SAE živí ropa a počet aut v Praze je oproti tomu ztichlá vesnička.

Yas Marina okruh leží přibližně půl hodiny taxíkem od města Abú Zabí na druhou stranu než je Dubaj (takže cestu mezi okruhem a Abú Zabí vlastně absolvujete dvakrát = hodina pryč a to jste se ještě nikam nedostali). Taxíkem vás z letiště v Abú Zabí do Dubaje odvezou za 275 UAD (asi 1300,- Kč), což není hrozné vzhledem k tomu, že mezi městy je přibližně 130 kilometrů. Autobus stojí 70,- Kč!!

No ale pro zážitky se musí trpět a za tyhle Velká cena Abú Zabí dvakrát nemůže. Teď k samotnému areálu. Dlouho jsem přemýšlel, jak nejlépe vystihnout ten hlavní dojem, který z toho mám. Abyste mě špatně nepochopili, velká cena v Abú Zabí je připravena prakticky dokonale. Okruh je divák-na-tribuně friendly (tzn. že jsou vidět velké části tratě, resp. vidíte několik různých částí najednou, což je rozhodně výborný počin). Je tu velmi čisto a infrastruktura je megalomanská. Tiskové centrum vypadá jak středisko NASA: dění na trati včetně údajů od FIA je promítáno na velkoplošné obrazovky.

Komentátorská kabina je velká jako tři na jiných okruzích (máme dokonce televizi navíc!) a odhlučnění je úchvatné. Je tu kantýna pro novináře s velkým výběrem jídla (sice placeného, ale mnohde není vůbec nic, a je to první závod, kde nestrádám hlady). A podobné zkušenosti budou mít nejspíš i další činovníci z jiných oborů, ať to jsou fotografové, samotné týmy nebo ředitelství závodu.

Přesto se nemohu zbavit dojmu, že tak dobrého výsledku muselo být dosaženo takříkajíc za každou cenu. Ve stejném stylu, jako když se ředitel velké firmy rozzlobí, že na chodbě nefunguje žárovka, a půlka zaměstnanců neřeší v ten moment nic jiného. Podobně zde do jemných opatření musela být nalita strašlivá spousta peněz, jen aby byl výsledný dojem co nejlepší.

Ale víte co? Já neřeším finanční studii pořadatelů Grand Prix Abú Zabí, takže mi to může být jedno a naopak si užívat příjemného zážitku.

Ten ale nedosahuje takových intenzit jako v Singapuru. Rozdíl asi bude jednoduchý: okruh totiž leží takříkajíc uprostřed ničeho. Pokud nemáte 500 € na nocleh v Yas Marina hotelu (minimum pět nocí), nejbližší nocleh je ve vzdáleném Abú Zabí. Ale na konci pracovního dne nemáte na nějaké procházky, mejdany či večeře už ani náladu. (To ale nebylo vlastně nikde a jedinou výjimkou tak zůstává vděčný mejdan na jachtě Vydžaje Mallyi v Monaku.)

Obrázky v televizi ale vypadají stejně úžasně jako ze Singapuru a závodní okruh si piloti velmi pochvalují. Měl by to být výborný závod na perfektní scenérii.

Takže stejně jako lidé nevnímali to "úžasné" okolo Velké ceny Singapuru, nebudou vnímat ani to "nic" okolo Velké ceny Abú Zabí. Protože ve výsledku bude záležet na kvalitě závodu samotného. A ten doufám, že se vyvede na jedničku.

PS.: S ohledem na okolnosti ale pro mě největším zážitkem zůstane znovunalezení ztraceného pasu.

FOTOGALERII z cesty F1sports na Grand Prix Abú Zabí si prohlédněte zde.

Další článek: Ferrari McLarenu naservírovalo třetí místo v Poháru konstruktérů