Základní informace o sezóně 2025

Je tady Nový rok a tedy i nová sezóna. Co nás letos čeká a co se změní?

Sezóna 2025

F1 bude mít letos oficiální start sezóny. Proběhne 18. února od 21:00 našeho času v O2 aréně v Londýně. Show se zúčastní všichni jezdci a šéfové týmů. 

Předsezónní testy budou letos opět jen jedny. Proběhnou v Bahrajnu od 26. do 28. února. Testy bude už tradičně vysílat F1 TV Pro (lze předplatit i na měsíc) a online přenos z testů samozřejmě chystáme také my.

Prvním závodem bude Austrálie – na programu je 16. března. Naposledy začala sezóna v Melbourne v roce 2019. Vlastně i v roce 2020, ale to byl závod nakonec zrušen a start celé sezóny odložen kvůli pandemii covidu-19. V posledních letech se pak začínalo v Bahrajnu.

Začátek sezóny bude hodně náročný. Z Melbourne se přesuneme hned do Číny, kde se pojede i první letošní sprint. Poté bude následovat volný víkend, na který naváže první trojice závodů – Japonsko, Bahrajn a Saúdská Arábie.

Kompletní kalendář najdete na stránce Kalendář F1 2025.

Pokračování 2 / 6

Jezdecké sestavy – změny

Jezdecké sestavy se letos výrazně změnily. Jen dva týmy budou mít stejnou jezdeckou sestavu – McLaren a Aston Martin. Dva týmy naopak budou mít kompletně novou jezdeckou sestavu – Haas a Kick Sauber.

Tři jezdce čeká debut (Andrea Kimi Antonelli, Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto). Další tři jezdci už mají na kontě pár startů, ale neodjeli celou sezónu (Jack Doohan, Gabriel Bortoleto, Liam Lawson).

Tým Jezdec Jezdec
McLaren Lando Norris Oscar Piastri
Ferrari Charles Leclerc Lewis Hamilton
Red Bull Max Verstappen Liam Lawson
Mercedes George Russell Andrea Kimi Antonelli
Aston Martin Fernando Alonso Lance Stroll
Alpine Pierre Gasly Jack Doohan
Haas Esteban Ocon Oliver Bearman
Racing Bulls Júki Cunoda Isack Hadjar
Williams Alex Albon Carlos Sainz
Kick Sauber Nico Hülkenberg Gabriel Bortoleto

Pokračování 3 / 6

Jezdecké sestavy – věk a národnost

Startovní rošt celkově omládne. Máme jen tři jezdce, kteří mají přes 30 let: Fernando Alonso, Lewis Hamilton a Nico Hülkenberg. Průměrný věk bude 26,5 let.

Poprvé od roku 1989 nebude na startovním roštu finský jezdec.

Jezdec Věk (k 1. lednu)
F. Alonso 43
L. Hamilton 39
N. Hülkenberg 37
C. Sainz 30
P. Gasly 28
E. Ocon 28
A. Albon 28
M. Verstappenn 27
C. Leclerc 27
G. Russell 26
L. Stroll 26
L. Norris 25
J. Cunoda 24
O. Piastri 23
L. Lawson 22
J. Doohan 21
I. Hadjar 20
G. Bortoleto 20
O. Bearman 19
A. K. Antonelli 18

Pokračování 4 / 6

Sportovní pravidla 

Pravidla zůstávají relativně stabilní (zejména technická), ale k několika změnám dojde. Které jsou ty nejdůležitější?

Od letošního roku se ruší bod za nejrychlejší kolo závodu. F1 ho udělovala od roku 2019.

Mladí jezdci dostanou více času ve vozech. Dosud platilo, že každý tým musel do každého svého vozu posadit pro jeden páteční trénink mladého jezdce. Nově to bude do dvou tréninků v sezóně. Celkově tedy pro každý tým čtyři tréninky.

Jako mladého jezdce definují pravidla takového, který odjel maximálně dva závody. Není přitom důležité, zda je tento jezdec závodním jezdcem nebo ne. Antonelli, Hadjar a Bortoleto tak nemusí do vozu pustit nikoho. Pro svůj vůz si podmínku absolvují sami.

Od letošní sezóny také víme, co se stane, pokud se neuskuteční kvalifikace. Naposledy jsme toto téma řešili v Brazílii, kde musela být kvalifikace odložena. Není to ale reakce na to Brazílii – ke schválení změny došlo už předtím. Pokud kvalifikace neproběhne, sestaví se startovní rošt podle pořadí v šampionátu. Samozřejmě to platí až od druhého víkendu. V Austrálii ještě žádné pořadí nebude, a pokud by kvalifikace nebyla, je další postup na uvážení stewardů.

Sportovní předpisy zpřísní podmínky pro testování předchozích vozů (TPC). Pro TPC bude stanoven dvacetidenní limit a jezdci startující v šampionátu budou moci během čtyř dnů testování ujet maximálně 1 000 kilometrů. Testování bude povoleno pouze na okruzích, které byly v předešlém roce součástí kalendáře. Testování nebude povoleno na tratích, na kterých se bude konat závod do šedesáti dnů od testování nebo na takových, u kterých FIA určí, že prošly výraznou proměnou. 

Pokračování 5 / 6

Technická pravidla

Minimální hmotnost vozu vzrostla o 2 kg na 800 kg. Za nárůstem je změna v minimální hmotnosti jezdce. 

Od roku 2019 existuje také minimální hmotnost jezdce, která byla dosud 80 kg. Pokud má jezdec nižší hmotnost, musí mít ve voze na přesně definovaném místě závaží, které dorovná rozdíl. Od letošní sezóny se limit navyšuje z 80 kg na 82 kg a proto se mění také celková minimální hmotnost vozu.

Také další velká novinka se týká jezdců. Pokud teplota vystoupá na 30,5 °C, může FIA nařídit nasazení systému pro ochlazování jezdce. Dodavatelem je společnost Chillout Motorsports a skládá se ze dvou částí – vesty a boxu, který se postará o ochlazování a proudění samotné chladicí směsi. V boxu budou všechny potřebné komponenty – mikrokompresor, výparník a kondenzační jednotka.

Pokud bude systém nasazen, zvýší se dočasně minimální hmotnost na 805 kg.

Pokračování 6 / 6

Vývoj

Od 1. ledna je znovu možné vyvíjet vozy pro rok 2026. Týmy tak budou letos pracovat hned od Nového roku na dvou projektech současně. Lze také očekávat menší vývoj letošních vozů v průběhu roku.

Doporučujeme

Články odjinud