Začátek sezóny
Na rozdíl od loňského roku se pravidla příliš nemění, což se promítne také do harmonogramu testů. Letos budou jen jedny třídenní testy – v Bahrajnu od 23. do 25. února.
Už tradičně pak můžeme očekávat před testy filmovací dny. Letos jejich důležitost ještě vzroste. Nejde ani tak o zkrácení testů jako spíše o to, že proběhnou krátce před prvním závodem. Týmy si budou chtít vůz vyzkoušet poprvé o něco dříve.
Termín prezentace vozu už oznámily tři týmy:
- AlphaTauri: 11. února
- Aston Martin: 13. února
- Ferrari: 14. února
Prvním závodem bude Grand Prix Bahrajnu 5. března. Sezóna má aktuálně 23 závodů a 6 sprintů. Velká cena Číny byla kvůli pokračujícím restrikcím zrušena, ale zatím to vypadá, že by volný slot mohl být zaplněn jiným závodem – favority jsou Portimão a Istanbul.
Do kalendáře se vrací Katar a novou destinací bude Las Vegas – byť i v tomto případě jde v podstatě o návrat (i když na zcela jiný okruh).
Harmonogram si můžete také stáhnout ze stránek FIA v pdf.
Pokračování 2 / 6
Změny jezdeckých sestav
Čtyři týmy budou mít stejnou jezdeckou sestavu. U šesti týmů se mění jeden jezdec.
Odchází
- Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Mick Schumacher, Nicholas Latifi
Přichází
- Oscar Piastri, Nyck de Vries, Logan Sargeant
Vrací se:
Do formule 1 se vrací Nico Hülkenberg. Skutečnými nováčky budou Oscar Piastri a Logan Sargeant. De Vriese lze také považovat za nováčka, ale na svém kontě už jeden start ve formuli 1 má – vloni v Monze nahradil Alexe Albona u Williamsu.
Logan Sargeant se stane prvním americkým jezdcem, který bude závodit ve formuli 1 od dob Alexandera Rossiho, jenž na konci sezony 2015 absolvoval pět závodů za tým Marussia. Posledním americkým jezdcem, který se ve F1 objevil na plný úvazek, byl Scott Speed, který závodil s Toro Rosso v letech 2006-07.
Tým |
Jezdec |
Jezdec |
Mercedes |
Lewis Hamilton |
George Russell |
Ferrari |
Charles Leclerc |
Carlos Sainz |
Red Bull |
Max Verstappen |
Sergio Pérez |
McLaren |
Lando Norris |
Oscar Piastri |
Aston Martin |
Lance Stroll |
Fernando Alonso |
Alfa Romeo |
Valtteri Bottas |
Kuan-jü Čou |
AlphaTauri |
Júki Cunoda |
Nyck de Vries |
Williams |
Alex Albon |
Logan Sargeant |
Alpine |
Esteban Ocon |
Pierre Gasly |
Haas |
Kevin Magnussen |
Nico Hülkenberg |
Smlouva by letos měla skončit Hamiltonovi, Čouovi, Magnussenovi a Cunodovi. Roční kontrakt pak mají mít Hülkenberg, De Vries a Sargeant.
Pokračování 3 / 6
Změny v čele týmů
Jezdecké sestavy byly známy už před koncem sezóny. V prosinci se však odehrála akce „kulový blesk“ v čele týmů.
Noví šéfové
- Ferrari: Frédéric Vasseur
- Alfa Romeo (Sauber): *** / Andreas Seidl
- McLaren: Andrea Stella
- Williams: ???
Andreas Seidl se stane ředitelem týmu, ale na jméno šéfa týmu si musíme počkat. Stále také nevíme, kdo povede Williams po Jostu Capitovi.
Pokračování 4 / 6
Pravidla (poskakování)
Technická pravidla se radikálně změnila v loňském roce. Důsledkem bylo poskakování. Týmy ho už sice z velké části vyřešily (minimálně na většině tratí), ale FIA přesto změnila pravidla, aby se vliv poskakování zmírnil:
- Okraje podlahy budou zvýšeny o 15 mm
- Výška hrdla difuzoru bude zvýšena, přičemž bylo dbáno na to, aby se zamezilo jakémukoli dopadu na návrhy mechanických součástí týmů.
- Tuhost hrany difuzoru bude zvýšena.
- Pro účinnější sledování tohoto jevu bude nařízeno přidání dalšího senzoru.
Pokračování 5 / 6
Pravidla (experimenty a pneumatiky)
F1 bude opět experimentovat. Novinkou bude částečná úprava pravidel ohledně DRS. Dnes je možné DRS aktivovat po dvou kolech – v případě startu závodu tedy od třetího kola. Totéž platí pro restartu závodu. F1 bude letos ve sprintech zkoušet povolit DRS už po prvním kole.
Další experiment se odehraje v oblasti pneumatik. Ve dvou víkendech dostanou jezdci 11 místo 13 sad. V kvalifikaci pak bude povinná alokace pneumatik. Většinou dnes jezdci odjedou celou kvalifikaci na měkkých pneumatikách. V rámci experimentu nasadí v Q1 tvrdé pneumatiky, v Q2 střední a v Q3 měkké.
Pirelli letos nasadí novou směs – pátou. Současná C1 se stane C0. „Nová C1“ by měla poskytovat větší přilnavost. Očekává se, že C0 nasadí Pirelli jen na nejnáročnějších okruzích, jako jsou Silverstone, Suzuka a Katar.
Foto: Pirelli
Pokračování 6 / 6
Rozpočtový strop
Základní hodnota rozpočtového stropu je 135 milionů dolarů. Reálně ale budou moci týmy hospodařit s daleko větší částkou. Musíme k tomu připočítat bonus za nadlimitní počet závodů ve výši 3,6 milionu (3 x 1,2), dále 300 tisíc za každý sprint (celkem 1,8 milionu) . A dále inflační doložku – letošních 4,6 milionu + podle inflace v březnu.