Základní informace o sezóně 2023 | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Základní informace o sezóně 2023

Vítejte v roce 2023. Jak bude vypadat letošní sezóna formule 1? Podívejte se na tradiční přehled klíčových dat a informací o letošní sezóně F1.

Začátek sezóny

Na rozdíl od loňského roku se pravidla příliš nemění, což se promítne také do harmonogramu testů. Letos budou jen jedny třídenní testy – v Bahrajnu od 23. do 25. února.

Už tradičně pak můžeme očekávat před testy filmovací dny. Letos jejich důležitost ještě vzroste. Nejde ani tak o zkrácení testů jako spíše o to, že proběhnou krátce před prvním závodem. Týmy si budou chtít vůz vyzkoušet poprvé o něco dříve.

Termín prezentace vozu už oznámily tři týmy:

  • AlphaTauri: 11. února
  • Aston Martin: 13. února
  • Ferrari: 14. února

Prvním závodem bude Grand Prix Bahrajnu 5. března. Sezóna má aktuálně 23 závodů a 6 sprintů. Velká cena Číny byla kvůli pokračujícím restrikcím zrušena, ale zatím to vypadá, že by volný slot mohl být zaplněn jiným závodem – favority jsou Portimão a Istanbul.

Do kalendáře se vrací Katar a novou destinací bude Las Vegas – byť i v tomto případě jde v podstatě o návrat (i když na zcela jiný okruh).

Harmonogram si můžete také stáhnout ze stránek FIA v pdf

Pokračování 2 / 6

Změny jezdeckých sestav

Čtyři týmy budou mít stejnou jezdeckou sestavu. U šesti týmů se mění jeden jezdec.

Odchází

  • Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Mick Schumacher, Nicholas Latifi

Přichází

  • Oscar Piastri, Nyck de Vries, Logan Sargeant 

Vrací se:

  • Nico Hülkenberg

Do formule 1 se vrací Nico Hülkenberg. Skutečnými nováčky budou Oscar Piastri a Logan Sargeant. De Vriese lze také považovat za nováčka, ale na svém kontě už jeden start ve formuli 1 má – vloni v Monze nahradil Alexe Albona u Williamsu.

Logan Sargeant se stane prvním americkým jezdcem, který bude závodit ve formuli 1 od dob Alexandera Rossiho, jenž na konci sezony 2015 absolvoval pět závodů za tým Marussia. Posledním americkým jezdcem, který se ve F1 objevil na plný úvazek, byl Scott Speed, který závodil s Toro Rosso v letech 2006-07.

Tým Jezdec Jezdec
Mercedes Lewis Hamilton George Russell 
Ferrari Charles Leclerc  Carlos Sainz 
Red Bull Max Verstappen  Sergio Pérez
McLaren Lando Norris Oscar Piastri
Aston Martin Lance Stroll  Fernando Alonso
Alfa Romeo Valtteri Bottas Kuan-jü Čou
AlphaTauri Júki Cunoda Nyck de Vries
Williams Alex Albon  Logan Sargeant 
Alpine Esteban Ocon  Pierre Gasly
Haas Kevin Magnussen Nico Hülkenberg

Smlouva by letos měla skončit Hamiltonovi, Čouovi, Magnussenovi a Cunodovi. Roční kontrakt pak mají mít Hülkenberg, De Vries a Sargeant.

Pokračování 3 / 6

Změny v čele týmů

Jezdecké sestavy byly známy už před koncem sezóny. V prosinci se však odehrála akce „kulový blesk“ v čele týmů.

Noví šéfové

  • Ferrari: Frédéric Vasseur
  • Alfa Romeo (Sauber): *** / Andreas Seidl
  • McLaren: Andrea Stella
  • Williams: ???

Andreas Seidl se stane ředitelem týmu, ale na jméno šéfa týmu si musíme počkat. Stále také nevíme, kdo povede Williams po Jostu Capitovi.

Pokračování 4 / 6

Pravidla (poskakování)

Technická pravidla se radikálně změnila v loňském roce. Důsledkem bylo poskakování. Týmy ho už sice z velké části vyřešily (minimálně na většině tratí), ale FIA přesto změnila pravidla, aby se vliv poskakování zmírnil:

  • Okraje podlahy budou zvýšeny o 15 mm
  • Výška hrdla difuzoru bude zvýšena, přičemž bylo dbáno na to, aby se zamezilo jakémukoli dopadu na návrhy mechanických součástí týmů.
  • Tuhost hrany difuzoru bude zvýšena.
  • Pro účinnější sledování tohoto jevu bude nařízeno přidání dalšího senzoru.

Pokračování 5 / 6

Pravidla (experimenty a pneumatiky)

F1 bude opět experimentovat. Novinkou bude částečná úprava pravidel ohledně DRS. Dnes je možné DRS aktivovat po dvou kolech – v případě startu závodu tedy od třetího kola. Totéž platí pro restartu závodu. F1 bude letos ve sprintech zkoušet povolit DRS už po prvním kole. 

Další experiment se odehraje v oblasti pneumatik. Ve dvou víkendech dostanou jezdci 11 místo 13 sad. V kvalifikaci pak bude povinná alokace pneumatik. Většinou dnes jezdci odjedou celou kvalifikaci na měkkých pneumatikách. V rámci experimentu nasadí v Q1 tvrdé pneumatiky, v Q2 střední a v Q3 měkké. 

Pirelli letos nasadí novou směs – pátou. Současná C1 se stane C0.  „Nová C1“ by měla poskytovat větší přilnavost. Očekává se, že C0 nasadí Pirelli jen na nejnáročnějších okruzích, jako jsou Silverstone, Suzuka a Katar.

17-post-season-test-yasmarina.jpg
Foto: Pirelli

Pokračování 6 / 6

Rozpočtový strop

Základní hodnota rozpočtového stropu je 135 milionů dolarů. Reálně ale budou moci týmy hospodařit s daleko větší částkou. Musíme k tomu připočítat bonus za nadlimitní počet závodů ve výši 3,6 milionu (3 x 1,2), dále 300 tisíc za každý sprint (celkem 1,8 milionu) . A dále inflační doložku – letošních 4,6 milionu + podle inflace v březnu. 

Doporučujeme

Články odjinud