Základní data, údaje a změny v letošní sezóně formule 1

Základní informace, které potřebujete vědět v nové sezóně formule 1.

Sezóna spekulací

Některé minulé sezóny jsme si zvykli pokřtít nějakou přezdívkou. Letos se hodí dvě: „přechodná“ a „okurková“. Vývoj vozů bude letos hodně ovlivněn tím, že se v příštím roce dramaticky mění pravidla. Uvidíme, kdy a které týmy přesunou těžiště vývoje na příští rok. 

Proč okurková? Charles Leclerc před Vánocemi prodloužil s Ferrari do konce roku 2024. Smlouvu na rok 2021 má také Sergio Pérez u Racing Pointu a očekáváme, že zůstane i Stroll. Smlouvu má rovněž Ocon u Renaultu. Zbytek je ve hvězdách.

Smlouvy končí Vettelovi, Verstappenovi i Hamiltonovi. Tradiční letní okurková sezóna spekulací letos odstartuje.. no vlastně už odstartovala! Už na konci loňského roku se začalo diskutovat, zda Hamilton půjde k Ferrari atd. 

GettyImages-1191217930.jpg
Foto: Getty Images / Dan Istitene

Pokračování 2 / 7

Klíčová data

Předsezónní testy začnou 19. února. Tradičně u Barcelony na Katalánském okruhu. Letos ale jen dvakrát po třech dnech. První závod nás čeká 15. března v Austrálii. 

Letošní kalendář je rekordní, čítá 22 závodů. Zmizelo Německo, vrací se po mnoha letech Nizozemsko a přibude Vietnam.

Pokračování 3 / 7

Technické změny

Sportovní a technická pravidla se letos mění jen kosmeticky. Vybrali jsme klíčové změny:

Minimální hmotnost bude o 2 kg vyšší – konkrétně se ze 743 kg zvýší na 745 kg. Jedná se ale spíše o symbolickou záležitost, protože v revolučním roce 2021 vzroste minimální hmotnost dokonce na 768 kg.

Vývoj minimální hmotnosti

Nově bude moci jezdec využít tři MGU-K za sezónu (dosud to byly dva). Konkrétně je rozdělení maximálního povoleného počtu komponent (bez penalizací):

  • 3 kusy: motorů, MGU-H, MGU-K, turbo
  • 2 kusy: baterie, elektronika 

Pokračování 4 / 7

Sportovní změny

Pravidla nově zakazují týmům, aby zakrývaly svá auta během zimních testů. Neměli bychom tak už zažít to, co vidíte na obrázcích níže.

F12019TESTESP_JK625816.jpgF12019TESTESP_JK625208.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokud jezdec mine výzvu na převážení v průběhu tréninku, nemusí už dostat trest v podobě startu z boxů. Sportovní komisaři budou mít na stole možnost nižšího trestu.

Závod oficiálně ukončí klasická šachovnicová vlajka, jako tomu bylo před pár lety. Digitální vlajka zůstává, ale bude fungovat jako doplněk. 

Mírnější budou také tresty za ulitý start. 

Pokračování 5 / 7

Pneumatiky a testy

Týmy se na konci loňského roku dohodly, že si ponechají pneumatiky z roku 2019.

V průběhu roku se neuskuteční sezónní testy. Týmy ale budou postupně testovat nové 18palcové pneumatiky Pirelli pro rok 2021. Jako první Ferrari v únoru. Podle pravidel může proběhnout celkem 25 testovacích dní (pokud testují dvě auta, bere se to jako dva dny) a to s vozy z let 2018 a 2019. Tyto vozy budou muset být upraveny, aby na ně bylo možné odlišné pneumatiky nasadit. 

Pokračování 6 / 7

Jezdecké sestavy a změny

Rok 2019 přinesl poměrně velké změny v jezdeckých sestavách. Letošní rok je naopak velmi stabilní. Celkem 8 z 10 týmů si ponechalo stejné jezdce. Vloni to bylo mimochodem přesně opačně. 8 z 10 týmů mělo alespoň jednoho jiného jezdce. 

Ke změnám došlo jen u dvou týmů: 

  • U Renaultu nahradil Esteban Ocon Nica Hülkenberga.
  • U Williamsu nahradil Nicholas Latifi Roberta Kubicu.

Tým Toro Rosso se přejmenoval na Alpha Tauri. 

Pokračování 7 / 7

Na co se těšíme...

U Haasu a Alpha Tauri můžeme očekávat nová zbarvení. V prvním případě kvůli konci Rich Energy, ve druhém kvůli změně názvu. Nové zbarvení slibuje také McLaren, i když „papája“ by měla zůstat.

Zvědaví budeme také na formu Red Bullu a Ferrari, na vývoj souboje jezdců Ferrari, na formu McLarenu. Také na to, jak se bude vyvíjet forma Haasu a Renaultu – dvou týmů, které neměly snadný rok. 

Doporučujeme

Články odjinud