Základem vylepšení pohonné jednotky Ferrari má být nová technologie baterie

Základem vylepšení pohonné jednotky Ferrari má být nová technologie baterie

Ferrari v Rusku nasadilo ve voze Charlese Leclerca novou pohonnou jednotku.

U současných pohonných jednotek to není jen o výkonu. Jde také o spotřebu paliva, spolehlivost, práci s elektrickou energií a v neposlední řadě o objemu a hmotnosti. Čím menší objem, tím lépe pro aerodynamiku a čím menší hmotnost, tím lépe pro vyvážení vozu.

Výrobci v současné době pracují na vylepšeních pro příští rok, která budou poslední. Poté dojde ke zrmazení a nové pohonné jednotky uvidíme až v roce 2026 (reálně je stále oficiálním termínem rok 2025, ale dojde k odkladu).

U Hondy a Ferrari nasadili nedávno nová vylepšení, která zejména v případě Ferrari cílí na příští rok. Honda nasadila novou baterii u Verstappena ve Spa, Ferrari u Leclerca v Rusku. Sainz by měl podle italských médií nasadit nové komponenty v Turecku.

Nová baterie

Ferrari nechce mluvit o detailech. Binotto pouze zmínil „novou technologii“. Odmítl prozradit, jaký nárůst výkonu změna přinesla. 

Franco Nugnes z Motorsport.com uveřejnil podrobnosti. Podle něj Ferrari nahradilo lithium-iontovou baterii s kapalným elektrolytem polovodičovou baterii, která využívá elektrolyt v pevném skupenství. Na podobné technologii pracuje také Toyota pro sériovou výrobu.

Nová technologie nabízí větší napětí – z 400 V došlo k nárůstu na zhruba 800 V, což si vyžádalo mnoho práce na izolaci, aby se splnila bezpečnostní kritéria, ale nabízí důležité výhody, protože je snížena intenzita proudu – to znamená, že systém může mít menší kabely a konektory, protože ERS funguje při nižších teplotách než dříve.

Při vybíjení se v baterii zvyšuje teplota, proto se musí chladit. Elektrolyt může reagovat s jinými prvky v článku za vzniku plynů, které zvyšují vnitřní tlak a vytvářejí více tepla – to má za následek ztrátu účinnosti a také poškození. S novou technologií lze tyto efekty snadněji kontrolovat.

Nová baterie přináší také větší hustotu energie a rychlejší nabíjení. Obecně se uvádí, že se hodnoty pohybují od 250 Wh/kg pro články s kapalným elektrolytem do asi 400 Wh/kg pro články v pevném stavu, ale jsme ve formuli 1, takže inženýři možná dospěli k vyšším hodnotám.

Nová baterie má menší objem, což je vždy dobrou zprávou pro aerodynamiku a také přináší úsporu hmotnosti – přibližně 2 kg. 

Ferrari chtělo nasadit novou baterii ještě letos, aby získalo zkušenosti pro příští rok. Nejde ale jen o baterii. V Maranellu už pracují také na novém spalovacím motoru pro rok 2022.

Doporučujeme

Články odjinud