Základem vylepšení pohonné jednotky Ferrari má být nová technologie baterie

Ferrari v Rusku nasadilo ve voze Charlese Leclerca novou pohonnou jednotku.
Základem vylepšení pohonné jednotky Ferrari má být nová technologie baterie

U současných pohonných jednotek to není jen o výkonu. Jde také o spotřebu paliva, spolehlivost, práci s elektrickou energií a v neposlední řadě o objemu a hmotnosti. Čím menší objem, tím lépe pro aerodynamiku a čím menší hmotnost, tím lépe pro vyvážení vozu.

Výrobci v současné době pracují na vylepšeních pro příští rok, která budou poslední. Poté dojde ke zrmazení a nové pohonné jednotky uvidíme až v roce 2026 (reálně je stále oficiálním termínem rok 2025, ale dojde k odkladu).

U Hondy a Ferrari nasadili nedávno nová vylepšení, která zejména v případě Ferrari cílí na příští rok. Honda nasadila novou baterii u Verstappena ve Spa, Ferrari u Leclerca v Rusku. Sainz by měl podle italských médií nasadit nové komponenty v Turecku.

Honda potvrdila vylepšení baterie. Měla pomoci Verstappenovi k výsledkům z poslední doby

Honda potvrdila vylepšení baterie. Měla pomoci Verstappenovi k výsledkům z poslední doby

Nová baterie

Ferrari nechce mluvit o detailech. Binotto pouze zmínil „novou technologii“. Odmítl prozradit, jaký nárůst výkonu změna přinesla. 

Franco Nugnes z Motorsport.com uveřejnil podrobnosti. Podle něj Ferrari nahradilo lithium-iontovou baterii s kapalným elektrolytem polovodičovou baterii, která využívá elektrolyt v pevném skupenství. Na podobné technologii pracuje také Toyota pro sériovou výrobu.

Ferrari nechce prozradit, jak velké zlepšení přinesla nová pohonná jednotka

Ferrari nechce prozradit, jak velké zlepšení přinesla nová pohonná jednotka

Nová technologie nabízí větší napětí – z 400 V došlo k nárůstu na zhruba 800 V, což si vyžádalo mnoho práce na izolaci, aby se splnila bezpečnostní kritéria, ale nabízí důležité výhody, protože je snížena intenzita proudu – to znamená, že systém může mít menší kabely a konektory, protože ERS funguje při nižších teplotách než dříve.

Při vybíjení se v baterii zvyšuje teplota, proto se musí chladit. Elektrolyt může reagovat s jinými prvky v článku za vzniku plynů, které zvyšují vnitřní tlak a vytvářejí více tepla – to má za následek ztrátu účinnosti a také poškození. S novou technologií lze tyto efekty snadněji kontrolovat.

Nová baterie přináší také větší hustotu energie a rychlejší nabíjení. Obecně se uvádí, že se hodnoty pohybují od 250 Wh/kg pro články s kapalným elektrolytem do asi 400 Wh/kg pro články v pevném stavu, ale jsme ve formuli 1, takže inženýři možná dospěli k vyšším hodnotám.

Nová baterie má menší objem, což je vždy dobrou zprávou pro aerodynamiku a také přináší úsporu hmotnosti – přibližně 2 kg. 

Ferrari chtělo nasadit novou baterii ještě letos, aby získalo zkušenosti pro příští rok. Nejde ale jen o baterii. V Maranellu už pracují také na novém spalovacím motoru pro rok 2022.

Váš názor Další článek: Podle Bergera Verstappen mluvil před GP Ruska s Bottasem