Zak Brown v pátek trollil Red Bull. Ten nasadil termokamery a bombarduje FIA dotazy | Foto: Getty Images / Hector Vivas

Foto: Getty Images / Hector Vivas

Zak Brown v pátek trollil Red Bull. Ten nasadil termokamery a bombarduje FIA dotazy

Soupeři se snaží odhalit tajemství McLarenu, které hraje důležitou roli v jeho současné formě.

Vloni jsme měli několik kauz... od mini-DRS přes ohebná křídla až po vodu v pneumatikách. V listopadu přišel Auto Motor und Sport s informací, že si Red Bull stěžuje na soupeře (včetně McLarenu), že vstřikují do pneumatik vodu.  Tento trik měl napomoci lepšímu chlazení pneumatik zevnitř při jízdě na delší vzdálenost. FIA situaci prověřovala, ale žádnou vodu neodhalila. 

Téma se nyní vrátilo a to trochu nečekaným způsobem. Zak Brown byl totiž v pátek v Miami zachycen s flaškou s pitím, na které je nápis „TIRE WATER“. My bychom pro pneumatiky použili spíše slovo „tyre“, které je ve F1 zažité, ale v některých zemích se používá tire s měkým i. 

Jak to jen dělají?

Pneumatiky McLarenu nebo spíše práce s nimi však Red Bullu nedávají spát – letos snad ještě více než vloni. Právě v této oblasti totiž leží klíčová výhoda McLarenu.

V ideálním světě chcete dostat pneumatiky v přípravném kole do provozního okna a udržet je v něm po celou dobu letmého kola. Je to důležité v kvalifikaci ale samozřejmě ještě více v závodě.

McLaren se tomuto ideálnímu stavu minimálně přibližuje a to nezávisle na teplotě a trati. 

Podle Auto Motor und Sport se Red Bull snaží přijít na to, v čem se ukrývá tajemství stáje z Wokingu. Nasadil dokonce termokamery. 

Pozornost se zaměřuje zejména na zadní pneumatiky, které se obecně přehřívají rychleji než přední. Termovizní snímky ukázaly, že kolem brzdových bubnů McLarenu je mnoho modrých (chladných) oblastí, zatímco na všech ostatních vozech je hodně oranžové a červené barvy (oblasti s vysokou teplotou). Podle Red Bullu je nemožné, aby McLaren dokázal takhle dobře chladit pouze vzduchem.

Podle McLarenu jsou skvělé schopnosti vozu MCL39 kombinací velkého přítlaku, dobrého vyvážení vozu a inovací. Ať už to znamená cokoli...

Výhoda McLarenu by mohla ležet v chytrém proudění vzduchu v brzdových kanálcích, ve využívání materiálů, které udržují cirkulující vzduch v určitém teplotním okně nebo v nějakém jiném triku. Jedno je ale jisté. Ať už McLaren dělá cokoliv, je to zřejmě legální.

Soupeři se obrací na FIA. Nejaktivnější má být Red Bull a jeho sesterský tým Racing Bulls. FIA samozřejmě nemůže říct, co McLaren dělá, ale z odpovědí technického oddělení lze získat vylučovací metodou určité poznatky. 

Doporučujeme

Články odjinud