Přehled celkových statistik sezóny 2022, která přinesla tituly pro Maxe Verstappena a Red Bull.
Vítězství
Max Verstappen letos získal 15 vítězství, což je nový rekord v počtu vítězství za sezónu. Jezdec Red Bullu překonal Schumachera (2004) a Vettela (2013), kteří v sezóně získali 13 vítězství.
Vítězství letos získalo pět jezdců, což je v posledních letech „standard“. Od roku 2017 vyhrálo závod vždy pět jezdců – kromě loňské sezóny, kdy to bylo šest jezdců.
Svá první vítězství získali letos George Russell a Carlos Sainz. Je to poprvé od sezóny 2020, kdy v daném roce získali první vítězství dva jezdci.
Nejvíce vítězství letos získal Red Bull – 17. Není to ale rekord. V roce 2016 získal Mercedes o dvě vítězství více a to měla sezóna o jeden závod méně.
Pokračování 2 / 15
Pole positions
Nejvíce pole position letos získal Charles Leclerc. Jen dvě z nich ale dokázal proměnit ve vítězství. Hned třikrát dokonce po startu z pole position nedojel.
U Maxe Verstappena je situace zcela odlišná. Ze sedmi pole position dokázal proměnit ve vítězství šest a jednou byl druhý.
Celkem získalo pole position šest jezdců, což je nejvíce od roku 2012, kdy jich bylo sedm.
Nejmenší rozdíl mezi prvním a druhým byl v Grand Prix Japonska (0,010 s), největší pak v Grand Prix Emilia Romagna (0,779 s).
Jezdec |
Pole position |
Charles Leclerc |
9 |
Max Verstappen |
7 |
Carlos Sainz Jr. |
3 |
Sergio Pérez |
1 |
George Russell |
1 |
Kevin Magnussen |
1 |
Pokračování 3 / 15
První pole position v kariéře
Své první pole position získali čtyři jezdci (Magnussen, Pérez, Russell, Sainz). To je velmi neobvyklé. Naposledy se to stalo v roce 1978. O deset let dříve pak své první pole position získalo dokonce hned pět jezdců.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 4 / 15
Startovní pozice, ze kterých se vyhrávalo
Není asi překvapením, že nejvíce vítězství získal letos jezdec startující z pole position. Celkem 68 % vítězství bylo získáno po startu z první řady. Jen třikrát vyhrál jezdec po startu mimo první dvě řady:
- V Monze vyhrál Verstappen po startu ze 7. místa
- Na Hungaroringu vyhrál Verstappen po startu z 10. místa
- Ve Spa vyhrál Verstappen po startu ze 14. místa
Nejmenší rozdíl mezi prvním a druhým byl v cíli závodu v Grand Prix Saúdské Arábie (0,549 s). Největší rozdíl byl v Grand Prix Japonsku, kde to bylo 27,066 sekundy.
Pokračování 5 / 15
Hamilton bez vítězství a pole position
Lewis Hamilton má na kontě rekordních 103 vítězství. Poslední získal v Grand Prix Saúdské Arábie v roce 2021.
Letošní sezóna byla pro Hamiltona první v jeho kariéře, kdy nezískal žádné vítězství. Nejméně vítězství do letošního riku získal v roce 2013 – jedno. Nejvíce pak v letech 2014, 2018, 2019 a 2020, kdy vyhrál pokaždé 11krát.
Hamilton také poprvé ve své kariéře nezískal v sezóně žádnou pole position.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 6 / 15
Stupně vítězů
Stupně vítězů letos získalo 7 jezdců, což je nejméně od 2018, kdy jich bylo také 7.
Jen sedm jezdců získalo v sezóně pódium v minulosti sedmkrát (v letech 1992, 2000, 2002, 2011, 2017, 2018 a letos). Nikdy v historii F1 se nestalo, že by pódium získalo v průběhu sezóny méně než 7 jezdců.
Pokud se podíváme na týmy, Red Bull letos získal 28 pódií, což ale ani zdaleka není rekord. Ten drží Mercedes, který v roce 2016 získal 33 stupňů vítězů.
Na pódium se letos dostali jezdci čtyř týmů, což je nejméně od roku 2018, kdy to byli také jen čtyři týmy. S touto sezónou má ta letošní ještě jednoho společného jmenovatele – také tehdy získaly týmy mimo první tři (Mercedes, Ferrari, Red Bull) rovněž jen jedno pódium. V roce 2018 šlo o Force Indii, letos o McLaren.
Na rozdíl od jezdců, v tomto případě nejde o historické minimum. V roce 1953 získaly stupně vítězů jen tři týmy: Ferrari, Maserati a Kurtis Kraft. Třetí jmenovaný tým navíc všechna v Indy 500.
Pokračování 7 / 15
Kola ve vedení závodu
Max Verstappen odjel ve vedení závodu necelou polovinu (47,6 %) kol. Jen 3 kola odjeli ve vedení jezdci mimo první tři týmy.
Pokračování 8 / 15
Kola v závodě
Jezdec |
Kol |
Max Verstappen |
1271 |
Lando Norris |
1253 |
Lewis Hamilton |
1246 |
Esteban Ocon |
1243 |
George Russell |
1240 |
Pierre Gasly |
1237 |
Lance Stroll |
1234 |
Daniel Ricciardo |
1195 |
Charles Leclerc |
1189 |
Sergio Pérez |
1183 |
Nicholas Latifi |
1155 |
Mick Schumacher |
1142 |
Valtteri Bottas |
1136 |
Kevin Magnussen |
1132 |
Fernando Alonso |
1118 |
Sebastian Vettel |
1101 |
Júki Cunoda |
1101 |
Alexander Albon |
1100 |
Čou Kuan-jü |
1060 |
Carlos Sainz Jr. |
1033 |
Nico Hülkenberg |
107 |
Nyck de Vries |
53 |
Pokračování 9 / 15
Statistická spolehlivost
Celkem mohl letos odjet jezdec v závodech (nepočítáme sprinty) 1294 kol. Max Verstappen jich odjel 1271, což znamená 98,2 %.
Celkem mohli všichni jezdci odjet 25 880 kol a reálně odjeli 90,92 % z tohoto počtu. Vloni to bylo více – 91,3 % kol. V roce 2020 pak jen 88,7 % kol.
Pokračování 10 / 15
Závody na bodech
Nikomu se nepovedlo bodovat ve všech závodech. Nejvíce závodů na bodech absolvovali Verstappen a Russell – 20.
Pokud už Verstappen dokončil závod na bodech, tak většinou vyhrál (15). Jednou byl druhý, jednou třetí, jednou šestý a dvakrát sedmý.
Jezdec |
Závodů |
% |
Max Verstappen |
20 |
90,9 |
George Russell |
20 |
90,9 |
Charles Leclerc |
19 |
86,4 |
Sergio Perez |
19 |
86,4 |
Lewis Hamilton |
19 |
86,4 |
Lando Norris |
17 |
77,3 |
Carlos Sainz |
16 |
72,7 |
Esteban Ocon |
16 |
72,7 |
Fernando Alonso |
14 |
63,6 |
Sebastian Vettel |
10 |
45,5 |
Valtteri Bottas |
9 |
40,9 |
Lance Stroll |
8 |
36,4 |
Daniel Ricciardo |
7 |
31,8 |
Kevin Magnussen |
6 |
27,3 |
Pierre Gasly |
6 |
27,3 |
Júki Cunoda |
4 |
18,2 |
Čou Kuan-jü |
3 |
13,6 |
Alexander Albon |
3 |
13,6 |
Mick Schumacher |
2 |
9,1 |
Nyck de Vries |
1 |
4,5 |
Nicholas Latifi |
1 |
4,5 |
Pokračování 11 / 15
Body
Jezdec mohl letos získat 572 bodů v závodech a 24 bodů ve sprintech, což znamená celkově 596 bodů. Max Verstappen získal 76,1 %.
Verstappen získal v absolutních číslech 454 bodů, což je nejvíce za jednu sezónu v historii. Na druhém místě je Hamilton, který získal v roce 2019 „jen“ 413 bodů. Není to ale největší bodová dominance. V roce 2013 získal Vettel dokonce 83,6 % dostupných bodů.
Tým mohl získat 968 bodů v závodech a 45 bodů ve sprintech, takže celkově 1013 bodů. Red Bull získal 75 % bodů.
V absolutních číslech získal Red Bull 759 bodů. Mercedes získal v roce 2016 ještě o 6 bodů více a to jsme neměli sprinty a počet závodů byl o jeden nižší.
Foto: Getty Images / Jared C. Tilton
Pokračování 12 / 15
DNF
Bottas, Čou, Sainz a Alonso mají na kontě nejvíce nedokončených závodů.
Jezdec |
DNF |
Valtteri Bottas |
6 |
Čou Kuan-jü |
6 |
Carlos Sainz |
6 |
Fernando Alonso |
6 |
Alexander Albon |
5 |
Júki Cunoda |
5 |
Kevin Magnussen |
5 |
Nicholas Latifi |
5 |
Pierre Gasly |
3 |
Sérgio Pérez |
3 |
Charles Leclerc |
3 |
Sebastian Vettel |
3 |
Lance Stroll |
3 |
Daniel Ricciardo |
3 |
Max Verstappen |
2 |
Mick Schumacher |
2 |
Esteban Ocon |
2 |
Lando Norris |
2 |
Lewis Hamilton |
2 |
George Russell |
1 |
Pokud jde o týmy, nejvíce nedokončených závodů měla Alfa Romeo
Tým |
DNF |
Alfa Romeo |
12 |
Williams |
10 |
Ferrari |
9 |
Alpine |
8 |
AlphaTauri |
8 |
Haas |
7 |
Aston Martin |
6 |
McLaren |
5 |
Red Bull |
5 |
Mercedes |
3 |
Pokračování 13 / 15
Červené vlajky
Vloni bylo šest závodů ukončeno červenou vlajkou. Letos to byly „jen“ tři závody. Přesto je to hodně – v letech 2018 a 2019 například nebyl závod červenou vlajkou přerušen nikdy.
Foto: Getty Images / Lars Baron
Pokračování 14 / 15
V cíli závodu
Tohle je skvělá statistika – průměrná pozice v cíli závodu. Velmi často platí, že týmoví kolegové skončili hned za sebou, což odráží výkon vozu daného týmu.
Existují ale výjimky potvrzující pravidlo – týmoví kolegové u Alfy Romeo, McLarenu, AlphaTauri a Williamsu.
Pokračování 15 / 15
Pohár konstruktérů
Ve druhém sloupci je pozice týmu v letošní sezóně, v dalším pak změna oproti loňské sezóně.
Následují sloupce s body – nejdříve počet bodů v dané sezóně, následně průměrný počet bodů na závodní víkend. V posledním sloupci (%) je uvedeno, kolik procent loňských bodů tým letos získal.
Letos mohli jezdi a týmy získat více bodů, protože sprinty byly lépe bodově ohodnoceny.
Tým |
2022 PK |
Změna |
Φ B |
% 2021 |
Red Bull |
1 |
+1 |
34,5 |
129,6 |
Ferrari |
2 |
+1 |
25,2 |
171,3 |
Mercedes |
3 |
-2 |
23,4 |
84,0 |
Alpine |
4 |
+1 |
7,9 |
111,6 |
McLaren |
5 |
-1 |
7,2 |
57,8 |
Alfa Romeo |
6 |
+3 |
2,5 |
423 |
Aston Martin |
7 |
- |
2,5 |
71,4 |
Haas |
8 |
+2 |
1,7 |
- |
AlphaTauri |
9 |
-3 |
1,6 |
24,6 |
Williams |
10 |
-2 |
0,4 |
34,8 |