Vítězství Monačana v Monaku ale také několik nepříliš pozitivních rekordů. Velká cena Monaka 2024 v číslech a statistikách.
Pole position pro Leclerca
Charles Leclerc získal svou 24. pole position a první v letošním roce.
Ukončil tak sérii Maxe Verstappena, která započala už loňskou poslední kvalifikací v Abú Dhabí. Verstappen vyrovnal v Imole Ayrtona Sennu v počtu pole position v řadě, ale už ho nepřekoná. Stejně tak zůstane jen vyrovnaný rekord Alaina Prosta, který získal v roce 1993 také sedm pole positions v řadě od začátku sezóny.
Pro Ferrari šlo o 250. pole position. Nejvíce jich samozřejmě získal Michael Schumacher (58) a na druhém místě je už nyní Charles Leclerc. V Monaku překonal Nikiho Laudu.
Charles Leclerc zajel v 70. kvalifikaci, kterou kdy Formule 1 v Monaku jela, druhý nejrychlejší čas (1:10.270). Rychlejší byl už jen Lewis Hamilton v roce 2019 (1:10.166).
Pokračování 2 / 13
Leclerc proměnil
Leclercovi se dlouho nedařilo pole positions přetavit ve vítězství. Z celkových dnes už 24 jich proměnil ve vítězství pět a to naposledy v Austrálii v roce 2022.
Také zde Leclerc do značné míry prolomil určité prokletí. Předtím totiž neproměnil 12 pole positions v řadě! Leclerc tak unikl vyrovnání rekordu. Ten drží Rene Arnoux, který neproměnil 13 pole position za sebou (1979-1982). Máme ale pocit, že Leclerovi nevadí, že tento rekord nevyrovnal...
Pokračování 3 / 13
Vítězství po téměř 700 dnech
Pro Leclerca šlo o první vítězství od Grand Prix Rakouska 2022 nebo také po 39 závodech a 686 dnech. Celkově jde o jeho 6. vítězství ve F1.
Jde také o jeho 35. pódium ve F1.
Pokračování 4 / 13
Monačan v Monaku
Leclerc je první Monačanem, který vyhrál Grand Prix Monaka. Není ale prvním, který v Monaku vyhrál. Velké ceny se tady jezdily už od roku 1929 a v roce 1931 zde vyhrál Louis Chiron.
Ve stejném roce (ale také v letech 1932 a 1933) vyhrál Chiron i Velkou cenu Československa. Možná i proto se u nás začalo říkat „jezdí jako širón.“
Chiron byl mimochodem poté šéfem monacké Grand Prix a je také držitelem rekordu nejstaršího jezdce formule 1. Do Velké ceny Monaka 1955 odstartoval ve věku 55 let a 292 dní. To už asi nepřekoná ani Fernando Alonso....
Nejlepšího výsledku v Grand Prix Monaka formule 1 dosáhl Chiron v roce 1950. Dojel tehdy třetí za Fangiem a Ascarim.


Vlevo: Louis Chiron vyhrává Velkou cenu Monaka 1931. Vpravo: Charles Leclerc vyhrává Velkou cenu Monaka 2024. Obě fotografie dělí 93 let, 1 měsíc a 7 dní nebo také 34 006 dní.
Foto: Agence de presse Meurisse, Public Domain; Activepictures / Jiří Křenek
Pokračování 5 / 13
Vítězství Ferrari
Ferrari získalo letošní druhé vítězství a také 10. v Monaku. Od roku 2001 přitom vyhrálo teprve podruhé (předtím v roce 2017).
Nejvíce vítězství v Monaku má na kontě McLaren (15), ale to poslední získal v roce 2008. V počtu pódií ale kraluje Ferrari – v Monaku jich získalo 58! Jde o 10 vítězství, 24 druhých a 23 třetích míst. McLaren má pódií 28.
Pokračování 6 / 13
Piastri na pódiu
Oscar Piastri získal své letošní první pódium a první od loňského Kataru. Celkově šlo pro Piastriho o třetí pódium v kariéře.
Pro McLaren šlo o nejlepší umístění od roku 2008, kdy v Monaku vyhrál Lewis Hamilton.

Foto: McLaren
Pokračování 7 / 13
Na pódiu tři týmy
Vítězství ale také stupně vítězů letos obsadily jen tři týmy. Změní se to v průběhu sezóny? Současné rozložení sil naznačuje, že k tomu nemusí dojít. Ale nepředbíhejme. Sezóna je ve své třetině. Samozřejmě nelze vyloučit chaotický závod nebo zlepšení Mercedesu. Pokud by to tak ale zůstalo, šlo by o nejnižší počet týmů s pódiem od roku 1953!

Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 8 / 13
Red Bull
Red Bull poprvé od roku 2007 nedojel v Monaku mezi prvními pěti.
Pérez nedojel, Verstappen byl šestý. Tým získal jen 8 bodů, což je nejméně od Bahrajnu v roce 2022, kde tým nebodoval vůbec.
Pro Péreze šlo o první DNF od loňské Velké ceny Mexika. Zatímco v prvních čtyřech závodech získal Pérez tři pódia, v zatím posledních čtyřech závodech jen jedno.
Pokračování 9 / 13
Pořadí se neměnilo
Pořadí na prvních deseti místech se oproti startu neměnilo, což se stalo poprvé v historii. Tento poněkud smutný rekord dosud držely závody v Monaku 2018, Singapuru 2018 a Belgii 2021, ve kterých se oproti startu nezměnila první šestka.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 10 / 13
Počet zastávek v boxech
Z pohledu Pirelli jsme měli 22 zastávek v boxech. Většina ale proběhla pod červenou vlajkou. Reálně bylo jen 7 zastávek, což je nejméně v historii, pokud odmyslíme netradiční Grand Prix Belgie 2021.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 11 / 13
Červené vlajky
Poprvé od Japonska zavlály červené vlajky. Celkově šlo o 87. závod přerušený červenou vlajkou a osmý v Monaku.
Kvůli přerušení trval závod 2 hodiny 26 minut a 54,700 sekundy. Není to nejdelší Grand Prix Monaka v historii. V 50. letech trval závod v Monaku běžně i tři hodiny. Jde ale o nejdelší GP Monaka od roku 1972.

Počty červených vlajek v jednotlivých sezónách
Pokračování 12 / 13
Dvojité DNF Haasu
Po nehodě v úvodu závodu nedokončil ani jeden z jezdců Haasu, což se stalo poprvé od Monaka 2022.
Pokračování 13 / 13
Šampionát
Alex Albon a Williams získali první body v letošní sezóně. Pomohla mu k tomu (výrazně) letošní první účast v Q3.
První body získal také Pierre Gasly.
Sergio Pérez se pak propadl na páté místo v šampionátu.
Ferrari se dotáhlo na 24 bodů za Red Bull.
V tabulce níže jsme se podívali na to, kolik procent bodů Red Bullu měly některé týmy vloni po osmi závodech a letos.
Tým |
% Red Bullu 2024 |
% Red Bullu 2023 |
Red Bull |
100,0 |
100,0 |
Ferrari |
91,3 |
38,0 |
McLaren |
66,7 |
5,3 |
Mercedes |
34,8 |
52,0 |
Aston Martin |
15,9 |
48,0 |