Zajímavé statistiky po Grand Prix Itálie 2023

10 vítězství v řadě pro Verstappena, 20 tisíc kol v závodech pro Alonsa. Velká cena Itálie 2023 byl nejkratší nepřerušený závod v historii.

Pole position pro Sainze

Carlos Sainz získal svou letošní první pole position, celkově čtvrtou a první od loňské Grand Prix USA.

První tři jezdci (Sainz, Verstappen, Leclerc) se vešli do 0,067 sekundy, což je nejmenší letošní rozdíl a nejmenší od loňského Japonska, kde to bylo jen 0,057 sekundy.

GettyImages-1655032362.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 2 / 18

Kvalifikace a závod Alexe Albona

Alex Albon se v posledních sedmi závodech dostal po páté do třetí části kvalifkace. Šesté místo na startovním roštu bylo nejlepším výsledkem Williamsu v Monze od roku 2017, kdy se Lance Stroll dostal dokonce do první řady. Tentokrát byl Stroll u Astonu Martin až poslední.

Alex Albon dojel nakonec sedmý, čímž vyrovnal sezónní maximum své i týmu. Na sedmém místě dojel už v Kanadě.

Albon bodoval dvakrát v řadě, což se mu povedlo u Williamsu poprvé. 

GettyImages-1655032896.jpg
Foto: Getty Images /  Mark Thompson

Pokračování 3 / 18

Vítězství pro Verstappena

Z vítězství se opět radoval Max Verstappen. Šlo o jeho 12. vítězství v sezóně a celkově 47.

Verstappen také vyhrál v Monze podruhé v řadě. Prolomil tím kletbu. Od roku 2019 (respektive 2020) platilo, že kdo v Monze vyhrál, ten v dalším roce nedokončil. Doplatili na to Leclerc, Gasly a Ricciardo.

GettyImages-1657305145.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 4 / 18

10. vítězství v řadě

Pro Verstappena šla o 10. vítězství v řadě, čímž se na prvním místě osamostatnil a oddělil se od Sebastiana Vettela.

Vítězství v řadě

9 Sebastian Vettel
7 Alberto Ascari, Michael Schumacher, Nico Rosberg
6 Michael Schumacher
5 Jack Brabham, Jim Clark, Nigel Mansell, Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Max Verstappen

Sebastiana Vettela v roce 2013 zastavil konec sezóny. V následujícím roce přišla hybridní éra a dominance Mercedesu.

Nico Rosberg zaznamenal sedm vítězství v řadě ale ne v jedné sezóně. V roce 2016 ho pak zastavila kolize s Hamiltonem ve Španělsku, po které vyhrál poprvé ve F1 Max Verstappen. V dalších dvou závodech pak vyhrál Hamilton.

Hodně zajímavá je situace u Schumachera. V roce 2004 vyhrál 5 závodů v řadě, pak jeden nedokončil, pak vyhrál 7 v řadě. Zmíněným nedokončeným závodem byla Velká cena Monaak. Během jízdy za safety carem v tunelu zahříval brzdy, když do něj narazil Montoya. Schumacher ale startoval z 5. místa, takže je otázkou, zda by bez incidentu dokázal vyhrát.

GettyImages-1657305107.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 5 / 18

15 vítězství v řadě pro Red Bull

Red Bull vyhrál 15 po sobě jdoucích mistrovských závodů (vyhráli 24 z posledních 25 závodů).

Rekord ale drží už dlouho. Na druhém místě je McLaren, který ve slavné sezóně 1988 vyhrál 11 závodů v řadě. Mercedesu, jehož šéf statistiky neřeší, se povedlo vyhrát v řadě nejvýše desetkrát.

GettyImages-1657314548.jpg
Foto: Getty Images / Ryan Pierse

Pokračování 6 / 18

První double v Monze

Red Bull získal poprvé double v Monze. Pro Sergia Péreze šlo pak o první pódium v Monze od roku 2012, kdy byl druhý se Sauberem.

GettyImages-1657193992.jpg
Foto: Getty Images / Ryan Pierse

Pokračování 7 / 18

Sainz na pódiu

Pro Carlose Sainze bylo třetí místo prvním pódiem v letošní sezóně a celkově 16. (první od Brazílie 2022).

GettyImages-1657294322.jpg
Foto: Getty Images / Ryan Pierse

Pokračování 8 / 18

11,082 sekundy

Sainz dojel 11,082 sekundy od Verstappena. To je nejblíže k vítězství pro jezdce mimo jezdce Red Bullu v sezóně – v závodech, které neovlivnil safety car. 

F12023GP15ITA_GNrK.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 9 / 18

Ve vedení závodu

Carlos Sainz vedl od startu do 15. kola. Šlo o Sainzův dvanáctý závod, ve kterém se dostal do vedení a první od loňské Belgie.

14 kol ve vedení závodu v Monze vynesly Sainze na třetí místo v počtu kol ve vedení závodu v letošní sezóně. Jinými slovy: Sainz díky úvodním kolům v Monze odjel v čele závodu více kol, než kterýkoliv jiný jezdec mimo jezdce Red Bullu za celou letošní sezónu dohromady.

Lance Stroll je jediným jezdcem z prvních pěti týmů, který letos nevedl závod.

Pokračování 10 / 18

5 jezdců ve vedení závodu

Kvůli zastávkám v boxech se do čela dostalo celkem pět jezdců. Pět jezdů vedlo závod předtím naposledy vloni v Austinu.

Pět jezdců ve vedení závodu není až tak neobvyklé. Více než pět jezdců bylo ale ve vedení závodu naposledy před deseti lety v Grand Prix Číny 2013.

Oscar Piastri vedl jen jedno kolo, ale šlo o jeho první kolo ve vedení závodu v kariéře. 

GettyImages-1657080623.jpg
Foto: Getty Images /  Peter Fox

Pokračování 11 / 18

Nejrychlejší kolo závodu

Oscar Piastri také zajel poprvé v kariéře nejrychlejší kolo závodu. Ten ale dokončil mimo první desítku, a tak se extra bod neuděloval.

Pokračování 12 / 18

Rychlý závod

Velká cena Itálie obvykle trvá krátkou dobu. Je to samozřejmě způsobené layoutem trati, který je rychlý. Však se Monze také přezdívá chrám rychlosti! Letošní závod trval 1:13:41.143, což z něj dělá devátý nejkratší závod v historii a nejkratší závod, který nebyl ukončen červenou vlajkou.

V Monze šlo o druhý nejkratší závod v historii. Nejkratším byl tragický závod v roce 1978.

Za letošním kratším závodem stojí absence safety caru, rychlé časy, ale také odebrání dvou kol kvůli odkladu startu poté, co na trati zastavil Cunoda.

GettyImages-1657336356.jpg
Foto: Getty Images / Ryan Pierse

Pokračování 13 / 18

Kdy získá Verstappen titul?

Jeho náskok je nyní 145 bodů. Aby získal titul už v Japonsku, musel by na Péreze v obou závodech navýšit náskok celkově o 35 bodů, což je za normálních okolností spíše nereálné. Pokud chce mít šanci rozhodnout už v Japonsku, musí v Singapuru získat minimálně o 9 bodů více než Pérez.

Pokračování 14 / 18

20 000 kol

Fernando Alonso jako první jezdec v historii dosáhl počtu 20 00 kol v závodech. 

Na druhém místě je Kimi Räikkönen s 18 621 koly, kterého brzy překoná Lewis Hamilton (18 528 kol).

Alonso má šanci už v Singapuru překonat další milníl. Pokud v závodě vydrží 119 kilometrů, odjede v závodech formule 1 neuvěřitelných 100 000 kilometrů. A to jsou jen kilometry v závodech bez kvalifikací, tréninků či dokonce testů.

GettyImages-1654778612.jpg
Foto: Getty Images / Ryan Pierse

Pokračování 15 / 18

Aston Martin

Alonso získal v Monze dva body, Stroll nebodoval. Celkové dva body jsou pro Aston Martin nejhorším letošním výsledkem. Tým navíc přišel o třetí místo v Poháru konstruktérů. 

GettyImages-1654633024.jpg
Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokračování 16 / 18

Liam Lawson 11.

Liam Lawson dojel na 11. místě, což je nejlepší umístění tohoto vozu v sezóně. Díky tomu je Lawson v šampionátu před De Vriesem a Ricciardem. Je ale za Sargeantem, který má také jedno 11. místo, ale má více (jedno) 12. míst.

GettyImages-1657071859.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 17 / 18

DNS pro Cunodu

U Júkiho Cunody vidíme zkratku DNS. Do závodu kvůli poruše pohonné jednotky v zahřívacím kole neodstartoval. Je to první DNS od loňské Velké ceny Saúdské Arábie, kde si DNS připsal rovněž Júki Cunoda a také to bylo kvůli problémům s pohonnou jednotkou.

Nejzkušenější jezdec na startovním roštu Fernando Alonso má jen o jedno DNS více než Cunoda.

GettyImages-1657220894.jpg
Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokračování 18 / 18

Bottas desátý

Bottas získal bod. Šlo o jeho třetí závod na bodech v letošní sezóně a první od Kanady. Alfa Romeo má na kontě 10 bodů a ztrací tak 1 bod na osmý Haas.

F12023GP15ITA_oLGT.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Doporučujeme

Články odjinud