Diskvalifikace Russella, nejkratší normální Grand Prix Belgie v historii a nejtěsnější vítězství ve Spa. Ale také milník Ferrari a mnoho dalšího.
Pole position pro Leclerca
Po penalizaci Verstappena získal pole position Leclerc, pro kterého šlo o druhou letošní pole position (po Monaku) a celkově o 25.
Situace připomínala loňskou Grand Prix Belgie, kde pole position získal také Leclerc díky penalizace Verstappena a za svými zády měl Péreze. V obou případech také Leclerc nakonec doje třetí.
25. pole position znamená, že se Leclerc v historických tabulkách posunul na 12. místo a překonal Nikiho Laudu.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 2 / 13
Z vítězství se radoval Russell, ale ne dlouho
Jako první projel cílem George Russell, který byl ale po závodě diskvalifikován kvůli tomu, že jeho vůz nesplnil minimální hmotnost 798 kg.
Jedná se o letošní první diskvalifikaci jezdce a první od Grand Prix USA v loňském roce, kde byli diskvalifikováni Leclerc a Hamilton za přílišné opotřebení kluzné desky.
Pro Russella jde o první DSQ v kariéře a to nejen ve F1 ale také v rámci formulových závodů.

Foto: Getty Images / Dean Mouhtaropoulos
Pokračování 3 / 13
Diskvalifikace
Russell se stal prvním, kdo byl diskvalifikován ze závodu kvůli hmotnosti vozu od Velké ceny Maďarska 2006, kde byl diskvalifikován Robert Kubica. Jezdec BMW Sauber tehdy přišel o sedmé místo, když byl jeho vůz lehčí o 2 kg. Přičinou bylo také nadměrné opotřebení pneumatik.
Ve Velké ceně Velké Británie 2013 byl diskvalifikován Paul di Resta z Force Indie také kvůli tomu, že jeho vůz byl pod minimální hmotností. Ta byla tehdy 642 kg a vůz Di Resty měl o 0,5 kg méně.
Russell je také prvním diskvalifikovaným vítězem grand prix od roku 1994. Tehdy byl diskvalifikován Michael Schumacher a to také ve Spa. Příčinou bylo velké opotřebení kluzné desky.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 4 / 13
Závod vyhrál Hamilton
Vítězství tak nakonec připadlo Hamiltonovi. Pro Hamiltona jde o letošní druhé a celkově 105. vítězství v kariéře.
Hamilton také navýšil počet vítězství ve Spa na pět, čímž vyrovnal Ayrtona Sennu a je jedno vítězství od Schumachera, který v „lázních“ vyhrál šestkrát.
Hamilton je také prvním jezdcem od roku 2001, který ve Spa vyhrál po startu ze třetího místa. Tehdy se to povedlo zmíněnému Schumacherovi.

Foto: Getty Images / James Sutton
Pokračování 5 / 13
Nejtěsnější vítězství
Hamilton měl v cíli závodu na Piastriho náskok 0,647 s, což je nejtěsnější rozdíl mezi prvním a druhým ve Spa v historii. Na druhém místě je závod v roce 1961, kdy Phil Hill ve voze Ferrari porazil Wolfganga von Tripse v dalším ferrari o 0,7 s.
Pokud by nebyl Russell diskvalifikován, byl by rozdíl ještě menší (0,526 s).
Není to ale nejtěsnější rozdíl v GP Belgie. V roce 1974 dělilo vítěze a druhého v cíli jen 0,350 s. Závod se ale konal v Nivelles.

Foto: Getty Images / Dean Mouhtaropoulos
Pokračování 6 / 13
Nejkratší (normální) závod ve Spa
S časem 1 hodina 19 minut a 57,566 sekundy jde o třetí nejkratší Velkou cenu Belgie ve Spa v historii. Na prvním místě je samozřejmě závod z roku 2021, který se v podstatě nekonal a na druhém Velké cena Belgie v roce 2001, o které už byla řeč. Závod se tehdy jel v podstatě dvakrát. Poprvé byl zastaven červenou vlajkou po pěti kolech kvůli nehodě Luciana Burtiho a Eddieho Irvina. Poté se začalo znovu na 36 kol. Zraněného Burtiho pak nahradil v dalším závodě Tomáš Enge.
Letošní Grand Prix Belgie je tak nejkratším závodem na tomto okruhu, který nebyl ovlivněn červenou vlajkou.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 7 / 13
Piastri a McLaren na pódiu
Oscar Piastri získal druhé místo a letos po čtvrté se dostal na stupně vítězů.
McLaren dostal jezdce na pódium už 10 závodů v řadě, jen jednou ale oba.
Paradoxní ovšem je, že Mercedes má po Spa více vítězství (3) než McLaren (2).

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 8 / 13
První desítka
Na prvních deseti místech skončili jezdci, kteří ve F1 alespoň jednou vyhráli. Stalo se tak poprvé v historii F1.
P. |
Jezdec |
1 |
Lewis Hamilton |
2 |
Oscar Piastri |
3 |
Charles Leclerc |
4 |
Max Verstappen |
5 |
Lando Norris |
6 |
Carlos Sainz |
7 |
Sergio Pérez |
8 |
Fernando Alonso |
9 |
Esteban Ocon |
10 |
Daniel Ricciardo |
Pokračování 9 / 13
Jezdci ve vedení
Celkem 7krát se změnil jezdec ve vedení závodu, což je stejně jako o týden dříve v Maďarsku.
Počet jezdců ve vedení závodu byl ale o jednoho větší – pět. To je nejvíce od loňské Monzy, kde jich bylo také pět.
Stále platí, že se do vedení závodu letos dostali jen jezdci prvních čtyř týmů a to všichni kromě Péreze.
Pokračování 10 / 13
Body Ferrari
Ferrari se stalo prvním týmem, který překonal hranici 10 000 bodů. Celkem jich italská stáj získala ve F1 už 10 017. Na druhém místě je Red Bull s 7 656 body.
Pokračování 11 / 13
Šampionát
Mclaren snížil náskok Red Bullu o dalších 9 bodů na 42 bodů. Čistě matematicky může McLaren už v Zandvoortu převzít vedení. Tým totiž může získat v jedné grand prix až 44 bodů.
Polovinu sezóny máme už za sebou. F1 odjela 14 závodů a před sebou jich má 10.
První část sezóny jsme rozdělili na dvě části po 7 závodech.
V prvních sedmi závodech vyhrál 5 závodů Verstappen, jednou Sainz a jednou Norris.
V dalších sedmi závodech vyhrál dvakrát Verstappen, dvakrát Hamilton, jednou Russell, Piastri a Leclerc
Situace po prvních sedmi závodech:
Jezdec |
Body |
Max Verstappen |
161 |
Charles Leclerc |
113 |
Sergio Pérez |
107 |
Lando Norris |
101 |
Carlos Sainz |
93 |
Oscar Piastri |
53 |
George Russell |
44 |
Lewis Hamilton |
35 |
Situace po druhých sedmi závodech:
Jezdec |
Body |
Max Verstappen |
116 |
Lewis Hamilton |
115 |
Oscar Piastri |
114 |
Lando Norris |
98 |
George Russell |
72 |
Carlos Sainz |
69 |
Charles Leclerc |
64 |
Sergio Pérez |
24 |
Pokračování 12 / 13
Závody ve vedení
Mercedes a Red Bull odjeli před Spa shodně 183 závodů ve vedení. Mercedes ve Spa Red Bull překonal. Pře oběma týmy jsou (směrem nahoru) Williams (225), McLaeren (341) a Ferrari (498). Scuderia se blíží číslu 500.

Foto: Getty Images / Dean Mouhtaropoulos
Pokračování 13 / 13
Nejrychlejší kolo zajel Pérez
Nejrychlejší kolo zajel Sergio Pérez, který využil velký náskok na jezdce za sebou, zajel do boxů a na měkkých pneumatikách zajel nejrychlejší kolo závodu.
Pro Péreze šlo o 12. nejrychlejší kolo závodu a první od loňské Grand Prix Kanady.