1 111. závod v historii F1 vyhrál Max Verstappen. Lando Norris získal další druhé místo, Hamilton se vrátil na pódium a všichni jezdci dojeli.
Pole position pro Norrise
Lando Norris získal v Barceloně svou druhou pole position v kariéře. První získal v Grand Prix Ruska 2021 o 1001 dní dříve.
McLaren stál na pole position ve Španělsku předtím naposledy v roce 2005 (Kimi Räikkönen). Konkrétně 8. května 2005. V tento den se mimochodem narodil Oliver Bearman.
Norris porazil Verstappena o 0,020 s. Není to nejtěsnější rozdíl v Barceloně. V roce 2012 porazil Maldonado Alonsa o 0,017 s. Reálně však byl nejrychlejší Hamilton, který byl však diskvalifikován.
Pokračování 2 / 12
Vítězství pro Verstappena
Z vítězství se radoval Max Verstappen, pro kterého to bylo třetí vítězství v Barceloně a letos sedmé.
Celkově získal Verstappen už 61 vítězství a 106 pódií. V počtu pódií vyrovnal Prosta a Alonsa.
Red Bull vyhrál na Katalánském okruhu po šesté. Ale není to nejúspěšnější okruh týmu. V Monaku, Yas Marině a v Suzuce získal Red Bull sedm vítězství.
Pokračování 3 / 12
Byl jednou jeden Max
Pro Verstappena je okruh nedaleko Barcelony samozřejmě speciální. V roce 2016 zde získal ve svém prvním závodě pro Red Bull své první vítězství ve F1.
Od té doby získal Verstappen 61 vítězství, což je nově více, než za stejnou dobu získal Lewis Hamilton. Jak jsou na tom mezi GP Španělska 2016 a současností ostatní? Podívejte se...
Jezdec |
Celkem |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Max Verstappen |
61 |
1 |
2 |
2 |
3 |
2 |
10 |
15 |
19 |
7 |
Lewis Hamilton |
60 |
10 |
9 |
11 |
11 |
11 |
8 |
|
|
|
Sebastian Vettel |
11 |
|
5 |
5 |
1 |
|
|
|
|
|
Valtteri Bottas |
10 |
|
3 |
|
4 |
2 |
1 |
|
|
|
Charles Leclerc |
6 |
|
|
|
2 |
|
|
3 |
|
1 |
Sergio Pérez |
6 |
|
|
|
|
1 |
1 |
2 |
2 |
|
Nico Rosberg |
5 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Daniel Ricciardo |
5 |
1 |
1 |
2 |
|
|
1 |
|
|
|
Carlos Sainz |
3 |
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
Esteban Ocon |
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
Pierre Gasly |
1 |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
Lando Norris |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Kimi Räikkönen |
1 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
George Russell |
1 |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
Pokračování 4 / 12
Pódium pro Hamiltona
Lewis Hamilton získal třetí místo a bylo to jeho 198. pódium v kariéře a první od loňské Velké ceny Mexika.
Hamilton získal stupně vítězů v každé z 18 sezón, do kterých od roku 2007 nastoupil. Nejméně pódií (kromě letošní sezóny) získal v roce 2009, kdy na stupně vítězů vystoupal 5krát. Uvidíme, zda letos dosáhne alespoň této hodnoty.
18 sezón na pódiu je nový rekord a to jak z hlediska celkového počtu, tak také v počtu sezón na pódiu v řadě. Druhý je Schumacher (15 v řadě, 16 celkově).

Foto: Getty Images / Chris Graythen
Pokračování 5 / 12
Double pro maxlando
Max Verstappen a Lando Norris letos získal už pět double (první, druhé místo), což je více než získali jezdci Red Bullu Max Verstappen a Sergio Pérez (3).
Celkově jsme je viděli na prvních dvou místech 10krát a na stupních vítězů 15krát.
V případě Verstappena a Péreze jsme viděli celkově 14krát double a 25krát společné pódium.
Nejčastější dvojicí v historii F1 na pódiu jsou Lewis Hamilton a Max Verstappen. Ve Španělsku jsme je viděli společně na bedně už po 59. Na druhém místě jsou Hamilton a Vettel (56) a na třetím Hamilton a Bottas (53).
Pokračování 6 / 12
Norris na pódiu
Lando Norris získal letos už 6 pódií, což je druhý nejvyšší počet po Verstappenovi (8).
V pěti z posledních šesti závodů byl Norris buď první (Miami) nebo druhý. Není proto divu, že se poprvé ve své kariéře dostal na druhé místo v šampionátu jezdců.
Pro McLaren šlo o první pódium ve Španělsku od roku 2011.
Lando Norris také zůstává jediným jezdcem, který letos bodoval ve všech 10 závodech.
Pokračování 7 / 12
Všichni dojeli a všichni byli klasifikováni
Jsou to dva rozdílné parametry. Klasifikován je jezdec, který odjel 90 % kol vítěze.
Po 14. všichni jezdci dokončili závod. Z toho více než polovina (8) jsou závody z posledních pěti let.
Konkrétně šlo o tyto závody v historii F1:
- GP Nizozemska 1961
- GP USA 2005 (kde ale 14 vozů nestartovalo)
- GP Itálie 2005
- GP Evropy 2011
- GP Číny 2016
- GP Japonska 2016
- GP Rakouska 2019
- GP Francie 2021
- GP Belgie 2021 (odjeto jen pár kol za safety carem)
- GP Turecka 2021
- GP Miami 2023
- GP Španělska 2023
- GP Bahrajnu 2024
- GP Španělska 2024
Čtyřikrát pak sice byli klasifikováni všichni, ale ne všichni závod dokončili:
- GP Japonska 2015
- GP Číny 2018
- GP Maďarska 2022
- GP Abú Dhabí 2023
Pokračování 8 / 12
Vítězství z první řady
31krát ze 34 závodů na Katalánském okruhu vyhrál jezdec po startu z první řady.
Jen třikrát v Barceloně vyhrál jezdec po startu mimo první řadu: V roce 1996 Schumacher (start ze třetího místa), o 20 let později Verstappen (ze 4.) po kolizi jezdců Mercedesu a v roce 2013 Alonso po startu z 5. místa.

Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 9 / 12
Šampionát
Alpine získal další 3 body a dostal se na sedmé místo před Haas.
Poslední tři závody:
- McLaren: 83 bodů
- Mercedes: 72 bodů
- Red Bull: 62 bodů
- Ferrari: 58 bodů
Max Verstappen získal v posledních třech závodech 58 bodů, Sergio Pérez 4.
Pokračování 10 / 12
Nejrychlejší zastávka
Nejrychlejší zastávku měl Red Bull. Maxe Verstappena přezuli mechanici za 1,92 sekundy. Je to druhá nejrychlejší zastávka v sezóně. Rychlejší byli mechanici Red Bull už jen v Číně (1,90 sekundy).
Ve Španělsku jsme viděli 42 zastávek a z toho 16 bylo pomalejších než 3 sekundy. Ale také jsme tam viděli čtyři zastávky, které se dostaly mezi 10 nejrychlejších zastávek sezóny.
Kromě zmíněné Verstappenovy to byla také zastávka Péreze (2,00 sekundy, průběžné šesté místo), Ocona (2,03 sekundy, průběžné sedmé místo) a Leclerca (2,05 sekundy, průběžné deváté místo).
V prvních deseti zastávkách sezóny je sedm od Red Bullu, dvě od Ferrari a jedna od Alpine.
Pokračování 11 / 12
Hülkenberg 11.
Nico Hülkenberg dojel letos po páté (tedy v polovině případů) na 11. místě. Dvakrát byl v sezóně desátý, jednou devátý, jednou 16. a jednou nedojel.
Magnussen byl zase 4krát dvanáctý. Tentokrát ale dojel na 17. pozici.

Foto: Getty Images / Chris Graythen
Pokračování 12 / 12
Nejrychlejší kolo
Lando Norris zajel ve Španělsku nejrychlejšího kolo závodu – sedmé v jeho kariéře a první od loňské Brazílie. Nejrychlejšího kola zatím odjel na sedmi různých okruzích. Už tento týden ale bude moci toto pravidlo narušit. Své první nejrychlejší kolo totiž zajel v roce 2020 na Red Bull Ringu.

Foto: Getty Images / Chris Graythen