Zajímavé a pikantní statistiky sezóny 2020

Podívali jsme se do letošních i historických tabulek a vybrali zajímavé statistiky netradiční sezóny 2020.

Vítězství

Letos jsme viděli pět vítězů, což je stejný počet jako vloni. I nadále platí, že Hamilton vyhrál minimálně jednou v každé sezóně, do které nastoupil. Letos získal 11 vítězství, což je stejný počet jako vloni, kdy se ale jelo více závodů.

Hamilton letos překonal Michaela Schumachera v absolutním počtu vítězství.

Pokračování 2 / 23

Vítězství – týmy

Počet vítězství u jezdců je sice stejný jako vloni, ale z hlediska týmů je větší – viděli jsme vítězství čtyř týmů. Racing Point získal své první a poslední vítězství pod současným názvem.

Historie týmu je ale delší. Dříve to byla Force Indie, Spyker, Midland a úplně na začátku Jordan. V letech 1991 až 2005 získal Jordan čtyři vítězství. To poslední v roce 2003 v Brazílii (Giancarlo Fisichella).

V případě AlphaTauri šlo o první vítězství pod novým názvem a první od Monzy v roce 2008.

Pokračování 3 / 23

Mimo první tři

2730 dní nevyhrál velkou cenu formule 1 nikdo jiný než zástupce Mercedesu, Red Bull nebo Ferrari. Pierre Gasly v Monze toto čekání, které začalo vítězstvím Kimiho Räikkönena v Austrálii 2013, ukončil.

V Sachíru pak vyhrál Pérez. Letos je to tak poprvé od roku 2012, kdy jsme měli více než jeden vítězný tým mimo první trojici. V roce 2012 vyhráli mimo tři zmíněné týmy také McLaren, Lotus a Williams.

GettyImages-1270964664.jpg
Foto: Getty Images 

Pokračování 4 / 23

Vítězství jezdců z Mexika a Francie

Gasly se v Monze stal prvním francouzským jezdcem, který vyhrál závod F1 od Grand Prix Monaka v roce 1996, kdy se radoval Olivier Panis. V té době měl Gasly tři měsíce (narodil se v únoru 1996).

Po Monze platilo, že jen jedna země v historii F1 měla delší „přestávku“ mezi dvěma vítězstvími. Konkrétně šlo o Austrálii, kde to bylo 28 let – doba mezi vítězstvím Alana Jonese (Las Vegas, 1981) a Marka Webbera (Nürburgring, 2009). V případě Francie a vítězství Gaslyho to bylo o čtyři roky méně.

Pak ale přišel Sachír a Sergio Pérez se stal 110. jezdcem, který vyhrál závod formule 1 a druhým z Mexika. Prvním byl Pedro Rodríguez. Ve formuli 1 vyhrál dvakrát. V roce 1967 v Jižní Africe a podruhé ve Spa v roce 1970. Mezi vítězstvími tak uplynulo 50 let.

GettyImages-1289766318.jpgGettyImages-1270983810b.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 5 / 23

Stupně vítězů

Na stupně vítězů se letos dostalo 13 jezdců, což je nejvíce od roku 2012, kdy jich bylo také 13.

Pokračování 6 / 23

Kola ve vedení závodu

Nejméně jedno kolo vedlo letos devět jezdců, což je nejvíce od roku 2014, kdy to bylo 10 jezdců.

V nejvíce závodech vedl Hamilton – ve 14. Mercedes pak vedl v 16 ze 17. závodů.

Hamilton během své kariéry odjel ve vedení 25 890 km, čímž se letos dostal před Schumachera (24 144 km) na první místo. Třetí je Sebastian Vettel (18 121 km).

Z hlediska počtu kol ve vedení je ale Hamilton stále druhý. Na Schumachera (5 111 kol) ztrácí ale jen 12 kol.

Kola ve vedení – jezdci

Kola ve vedení – týmy

Pokračování 7 / 23

Kola na pódiovém umístění

18 z 23 jezdců odjelo alespoň jedno kolo na prvních třech pozicích. Z těch, kteří odjeli většinu sezóny, se to nepovedlo jen Grosjeanovi a Latifimu.

P Jezdec Celkem
1 Lewis Hamilton  863
2 Valtteri Bottas  750
3 Max Verstappen  700
4 Sergio Pérez  160
5 Lance Stroll  134
6 Carlos Sainz Jr.  94
7 Alexander Albon  83
8 George Russell  70
9 Charles Leclerc  64
10 Daniel Ricciardo  64
11 Lando Norris  37
12 Pierre Gasly  32
13 Esteban Ocon  27
14 Kevin Magnussen  11
15 Sebastian Vettel  9
16 Kimi Räikkönen  7
17 Antonio Giovinazzi  2
18 Nico Hülkenberg  2
19 Daniil Kvjat 2
20 Jack Aitken  0
21 Pietro Fittipaldi  0
22 Romain Grosjean  0
23 Nicholas Latifi  0

Pokračování 8 / 23

Nejhorší sezóna Ferrari za posledních 40 let

Ferrari letos skončilo na šestém místě v Poháru konstruktérů. Je to poprvé od roku 2009, kdy Scuderia není mezi prvními třemi a nejhorší výsledek od roku 1980. Za Ferrari tehdy jezdili Jody Scheckter a Gilles Villeneuve a tým skončil na desátém místě. Šlo tehdy ale spíše o výkyv. Rok předtím vyhrálo Ferrari titul a o dva roky později byl zpět.

Nyní je Ferrari 12 let v řadě bez titulu. Nejdelší série to ale není, ta trvala 15 let.

Potřetí v sedmileté hybridní éře skončilo Ferrari sezónu bez vítězství. Rovněž nedokázalo odjet ani jedno kolo ve vedení, což se od roku 1992 nestalo.

GettyImages-1207337632.jpg
Foto: Getty Images / Charles Coates

Pokračování 9 / 23

Na bodech...

Lewis Hamilton je jediným jezdcem, který letos dokončil všechny závody na bodech – všechny, do kterých nastoupil. Jeden závod vynechal kvůli nákaze koronavirem.

P Jezdec Počet
1 Lewis Hamilton  16
2 Daniel Ricciardo  14
3 Valtteri Bottas  14
4 Sergio Pérez  13
5 Lando Norris  13
6 Alexander Albon  12
7 Max Verstappen  12
8 Carlos Sainz Jr.  12
9 Charles Leclerc  10
10 Pierre Gasly  10
11 Lance Stroll  10
12 Esteban Ocon  10
13 Sebastian Vettel  7
14 Daniil Kvjat  7
15 Antonio Giovinazzi  3
16 Nico Hülkenberg 2
17 Kimi Räikkönen  2
18 Kevin Magnussen  1
19 Romain Grosjean  1
20 George Russell  1

Pokračování 10 / 23

Odjetých kol v závodě

Vzhledem k tomu, že Hamilton jeden závod vynechal, odjel nejvíce kol v závodech Lando Norris. 

P Jezdec Kol
1 Lando Norris  1015
2 Kimi Räikkönen  1009
3 Alexander Albon  994
4 Valtteri Bottas  994
5 Daniil Kvyat  986
6 Daniel Ricciardo  979
7 Lewis Hamilton  950
8 Nicholas Latifi  915
9 Sebastian Vettel  914
10 George Russell  910
11 Antonio Giovinazzi  893
12 Carlos Sainz Jr.  882
13 Sergio Pérez  879
14 Pierre Gasly  864
15 Esteban Ocon  861
16 Charles Leclerc  822
17 Kevin Magnussen  814
18 Romain Grosjean  800
19 Max Verstappen  795
20 Lance Stroll  785
21 Pietro Fittipaldi 140
22 Nico Hülkenberg 112
23 Jack Aitken 87

Nejvíce kol z týmů odjel v závodech Mercedes.

Pokračování 11 / 23

Spolehlivostní skóre

Jezdci letos dokončili 88,7 % kol. Pokud by všichni jezdci odjeli všechna kola všech závodů, dostali bychom 100 %. Rozdíl 11,3 % je dán odstoupeními ze závodů, ale samozřejmě také chybějícími koly v závodech, ve kterých byl jezdec předjet o kolo.

V loňské sezóně to bylo 95 %.

GettyImages-1276788452.jpg
Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokračování 12 / 23

(Ne)dokončené závody

Nejvíce nedokončených závodů měl na kontě Kevin Magnussen (7). Lewis Hamilton je jediným jezdcem, který odjel většinu sezóny a dokončil všechny závody, do kterých nastoupil.

Technika nejvíce zradila Kevina Magnussena (5krát). Kvůli nehodám a kolizím nedokončil nejvíce závodů Lance Stroll (4).

V tabulce níže je počet nedokončených závodů (včetně těch, ve kterých jezdec nedokončil, ale byl klasifikován) a rozdělení příčin na technické problémy (T) a nehody a kolize (N). 

Jezdec Celkem T N
Kevin Magnussen 7 5 2
Lance Stroll 5 1 4
Max Verstappen 5 3 2
Charles Leclerc 4 1 3
George Russell 4 1 3
Esteban Ocon 4 4 0
Romain Grosjean 3 1 2
Nicholas Latifi 3 1 2
Carlos Sainz Jnr 3 1 2
Antonio Giovinazzi 3 1 2
Pierre Gasly 3 2 1
Sebastian Vettel 2 1 1
Daniil Kvyat 2 1 1
Alexander Albon 2 2 0
Sergio Perez 2 2 0
Valtteri Bottas 1 1 0
Lando Norris 1 1 0
Daniel Ricciardo 1 1 0
Kimi Raikkonen 1 1 0
Lewis Hamilton 0 0 0
Nico Hulkenberg 0 0 0
Jack Aitken 0 0 0
Pietro Fittipaldi 0 0 0

Příčina odstoupení

Pokračování 13 / 23

Pole positions

Mercedes letos získal 15 pole position. Nejvíce Hamilton.

Pole positions

Vítězství z pole position a z jiné startovní pozice

Pokračování 14 / 23

V cíli závodu

Největší rozdíl v cíli závodu mezi prvním a posledním byl v Grand Prix Turecka (31,633 s mezi Hamiltonem a Pérezem). Nejmenší rozdíl byl v Grand Prix Itálie (0,415 s mezi Gaslym a Sainzem ).

Pod 10 sekund jsme se dostali v 10 ze 17 závodů.

GettyImages-1270985193.jpg
Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokračování 15 / 23

Safety car

Nějakou formu safety caru (skutečný, virtuální) jsme viděli ve 12 závodech. Nejvícekrát v Sachíru (4krát). Safety car fáze trvala v sezóně celkem 89 kol.

GettyImages-1272287073.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 16 / 23

Pohár konstruktérů

Ve sloupcích 2020 a 2019 je průměrný počet bodů na závod u daného týmu. Ve třetím sloupci je rozdíl mezi těmito průměrnými body na závod ve srovnání s loňským rokem.

Sloupec pozice pak udává změnu v pozici v Poháru konstruktérů oproti předešlému roku.

P Tým 2020 2019 Rozdíl Pozice
1 Mercedes 33,7 35,2 -1,5 -
2 Red Bull 18,8 19,9 -1,1 1
3 McLaren 11,9 6,9 5,0 1
4 Racing Point 11,5 3,5 8,0 3
5 Renault 10,6 4,3 6,3 -
6 Ferrari 7,7 24,0 -16,3 -4
7 AlphaTauri 6,3 4,0 2,2 -1
8 Alfa Romeo 0,5 2,7 -2,2 -
9 Haas 0,2 1,3 -1,2 -
10 Williams 0,0 0,0 0,0 -

Pokračování 17 / 23

Nejhorší sezóny

Kimi Räikkönen letos získal 4 body a skončil na 16. místě, což je jeho nejhorší umístění v kariéře. 

Podobně je na tom také jeho bývalý týmový kolega Sebastian Vettel. Němec letos skončil 13. se 33 body. Hůře (o jednu pozici) na tom byl jen v roce 2007, kdy ale neodjel celou sezónu. Vettel letos bodoval jen v sedmi ze sedmnácti závodů.

GettyImages-1276832947.jpg
Foto: Getty Images 

Pokračování 18 / 23

Zastávky v boxech

V letošní sezóně jsme podle Pirelli viděli 585 zastávek v boxech, což je průměr 34,4 zastávek na závod a tedy 1,7 zastávky na závod a jezdce.

Nejvíce zastávek jsme viděli v Toskánsku (67) a nejméně v Grand Prix Belgie (20).

Pokračování 19 / 23

Nejrychlejší kola

V letošní sezóně zajelo nejrychlejší kolo závod sedm jezdců, což je mimochodem stejný počet jako v předešlých dvou letech. Dokonce i počet týmů (4) je stejný.

Pokračování 20 / 23

McLaren třetí v šampionátu

McLaren získal letos třetí místo v Poháru konstruktérů, což je jeho nejlelší výsledek od roku 2012, kdy byl také třetí. 

2020AbuDhabiGrandPrixSunday_GP2017_173419_2ST7710.jpg
Foto: McLaren

Pokračování 21 / 23

Interní souboje jezdců

Jeden z největších rozdílů byl mezi jezdci Williamsu. Russell porazil Latifiho ve všech 16 kvalifikacích. Poražen byl jen jednou u Mercedesu.

Stejně dopadl také souboj u Red Bullu. Verstappen porazil Albona rozdílem 17:0. V závodech pak i přes vysoký počet nedokončených závodů získal 214 bodů oproti Albonovým 105.

Na dalším místě je v tomto ohledu souboj u Renaultu, kde Ricciardo porazil Ocona v 15 ze 17 kvalifikací.

Jednoznačné to bylo také u Ferrari. Leclerc porazil Vettela 13krát v kvalifikaci. V závodech získal 98 bodů, Vettel 33. U AlphaTauri pak Gasly porazil 13krát Kvjata a získal 75 bodů ve srovnání s Kvjatovými 32.

Nopak těsné to bylo v kvalifikacích u McLarenu (9:8 pro Norrise), kde oba jezdci získali i podobný počet bodů (105 pro Sainze, 97 pro Norrise), u Alfy Romeo (9:8 pro Giovinazziho), Haasu (8:7 pro Magnussena).

Pokračování 22 / 23

7 titulů Lewise Hamiltona

Lewis Hamilton získal sedmý titul, čímž vyrovnal Michaela Schumachera. V příštím roce budeme mít na trati jezdce, kteří mají celkem 14 titulů (Hamilton, Vettel, Alonso, Räikkönen).

GettyImages-1285781747.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 23 / 23

Nejvíce vítězství pro tým

Lewis Hamilton letos dosáhl rekordu v počtu vítězství pro jeden tým. U Mercedesu už vyhrál 74 závodů, Michael Schumacher u Ferrari o dva méně.

GettyImages-1285783195.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Doporučujeme

Články odjinud