Podívali jsme se do letošních i historických tabulek a vybrali zajímavé statistiky netradiční sezóny 2020.
Vítězství
Letos jsme viděli pět vítězů, což je stejný počet jako vloni. I nadále platí, že Hamilton vyhrál minimálně jednou v každé sezóně, do které nastoupil. Letos získal 11 vítězství, což je stejný počet jako vloni, kdy se ale jelo více závodů.
Hamilton letos překonal Michaela Schumachera v absolutním počtu vítězství.
Pokračování 2 / 23
Vítězství – týmy
Počet vítězství u jezdců je sice stejný jako vloni, ale z hlediska týmů je větší – viděli jsme vítězství čtyř týmů. Racing Point získal své první a poslední vítězství pod současným názvem.
Historie týmu je ale delší. Dříve to byla Force Indie, Spyker, Midland a úplně na začátku Jordan. V letech 1991 až 2005 získal Jordan čtyři vítězství. To poslední v roce 2003 v Brazílii (Giancarlo Fisichella).
V případě AlphaTauri šlo o první vítězství pod novým názvem a první od Monzy v roce 2008.
Pokračování 3 / 23
Mimo první tři
2730 dní nevyhrál velkou cenu formule 1 nikdo jiný než zástupce Mercedesu, Red Bull nebo Ferrari. Pierre Gasly v Monze toto čekání, které začalo vítězstvím Kimiho Räikkönena v Austrálii 2013, ukončil.
V Sachíru pak vyhrál Pérez. Letos je to tak poprvé od roku 2012, kdy jsme měli více než jeden vítězný tým mimo první trojici. V roce 2012 vyhráli mimo tři zmíněné týmy také McLaren, Lotus a Williams.
Foto: Getty Images
Pokračování 4 / 23
Vítězství jezdců z Mexika a Francie
Gasly se v Monze stal prvním francouzským jezdcem, který vyhrál závod F1 od Grand Prix Monaka v roce 1996, kdy se radoval Olivier Panis. V té době měl Gasly tři měsíce (narodil se v únoru 1996).
Po Monze platilo, že jen jedna země v historii F1 měla delší „přestávku“ mezi dvěma vítězstvími. Konkrétně šlo o Austrálii, kde to bylo 28 let – doba mezi vítězstvím Alana Jonese (Las Vegas, 1981) a Marka Webbera (Nürburgring, 2009). V případě Francie a vítězství Gaslyho to bylo o čtyři roky méně.
Pak ale přišel Sachír a Sergio Pérez se stal 110. jezdcem, který vyhrál závod formule 1 a druhým z Mexika. Prvním byl Pedro Rodríguez. Ve formuli 1 vyhrál dvakrát. V roce 1967 v Jižní Africe a podruhé ve Spa v roce 1970. Mezi vítězstvími tak uplynulo 50 let.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 5 / 23
Stupně vítězů
Na stupně vítězů se letos dostalo 13 jezdců, což je nejvíce od roku 2012, kdy jich bylo také 13.
Pokračování 6 / 23
Kola ve vedení závodu
Nejméně jedno kolo vedlo letos devět jezdců, což je nejvíce od roku 2014, kdy to bylo 10 jezdců.
V nejvíce závodech vedl Hamilton – ve 14. Mercedes pak vedl v 16 ze 17. závodů.
Hamilton během své kariéry odjel ve vedení 25 890 km, čímž se letos dostal před Schumachera (24 144 km) na první místo. Třetí je Sebastian Vettel (18 121 km).
Z hlediska počtu kol ve vedení je ale Hamilton stále druhý. Na Schumachera (5 111 kol) ztrácí ale jen 12 kol.
Kola ve vedení – jezdci
Kola ve vedení – týmy
Pokračování 7 / 23
Kola na pódiovém umístění
18 z 23 jezdců odjelo alespoň jedno kolo na prvních třech pozicích. Z těch, kteří odjeli většinu sezóny, se to nepovedlo jen Grosjeanovi a Latifimu.
P |
Jezdec |
Celkem |
1 |
Lewis Hamilton |
863 |
2 |
Valtteri Bottas |
750 |
3 |
Max Verstappen |
700 |
4 |
Sergio Pérez |
160 |
5 |
Lance Stroll |
134 |
6 |
Carlos Sainz Jr. |
94 |
7 |
Alexander Albon |
83 |
8 |
George Russell |
70 |
9 |
Charles Leclerc |
64 |
10 |
Daniel Ricciardo |
64 |
11 |
Lando Norris |
37 |
12 |
Pierre Gasly |
32 |
13 |
Esteban Ocon |
27 |
14 |
Kevin Magnussen |
11 |
15 |
Sebastian Vettel |
9 |
16 |
Kimi Räikkönen |
7 |
17 |
Antonio Giovinazzi |
2 |
18 |
Nico Hülkenberg |
2 |
19 |
Daniil Kvjat |
2 |
20 |
Jack Aitken |
0 |
21 |
Pietro Fittipaldi |
0 |
22 |
Romain Grosjean |
0 |
23 |
Nicholas Latifi |
0 |
Pokračování 8 / 23
Nejhorší sezóna Ferrari za posledních 40 let
Ferrari letos skončilo na šestém místě v Poháru konstruktérů. Je to poprvé od roku 2009, kdy Scuderia není mezi prvními třemi a nejhorší výsledek od roku 1980. Za Ferrari tehdy jezdili Jody Scheckter a Gilles Villeneuve a tým skončil na desátém místě. Šlo tehdy ale spíše o výkyv. Rok předtím vyhrálo Ferrari titul a o dva roky později byl zpět.
Nyní je Ferrari 12 let v řadě bez titulu. Nejdelší série to ale není, ta trvala 15 let.
Potřetí v sedmileté hybridní éře skončilo Ferrari sezónu bez vítězství. Rovněž nedokázalo odjet ani jedno kolo ve vedení, což se od roku 1992 nestalo.
Foto: Getty Images / Charles Coates
Pokračování 9 / 23
Na bodech...
Lewis Hamilton je jediným jezdcem, který letos dokončil všechny závody na bodech – všechny, do kterých nastoupil. Jeden závod vynechal kvůli nákaze koronavirem.
P |
Jezdec |
Počet |
1 |
Lewis Hamilton |
16 |
2 |
Daniel Ricciardo |
14 |
3 |
Valtteri Bottas |
14 |
4 |
Sergio Pérez |
13 |
5 |
Lando Norris |
13 |
6 |
Alexander Albon |
12 |
7 |
Max Verstappen |
12 |
8 |
Carlos Sainz Jr. |
12 |
9 |
Charles Leclerc |
10 |
10 |
Pierre Gasly |
10 |
11 |
Lance Stroll |
10 |
12 |
Esteban Ocon |
10 |
13 |
Sebastian Vettel |
7 |
14 |
Daniil Kvjat |
7 |
15 |
Antonio Giovinazzi |
3 |
16 |
Nico Hülkenberg |
2 |
17 |
Kimi Räikkönen |
2 |
18 |
Kevin Magnussen |
1 |
19 |
Romain Grosjean |
1 |
20 |
George Russell |
1 |
Pokračování 10 / 23
Odjetých kol v závodě
Vzhledem k tomu, že Hamilton jeden závod vynechal, odjel nejvíce kol v závodech Lando Norris.
P |
Jezdec |
Kol |
1 |
Lando Norris |
1015 |
2 |
Kimi Räikkönen |
1009 |
3 |
Alexander Albon |
994 |
4 |
Valtteri Bottas |
994 |
5 |
Daniil Kvyat |
986 |
6 |
Daniel Ricciardo |
979 |
7 |
Lewis Hamilton |
950 |
8 |
Nicholas Latifi |
915 |
9 |
Sebastian Vettel |
914 |
10 |
George Russell |
910 |
11 |
Antonio Giovinazzi |
893 |
12 |
Carlos Sainz Jr. |
882 |
13 |
Sergio Pérez |
879 |
14 |
Pierre Gasly |
864 |
15 |
Esteban Ocon |
861 |
16 |
Charles Leclerc |
822 |
17 |
Kevin Magnussen |
814 |
18 |
Romain Grosjean |
800 |
19 |
Max Verstappen |
795 |
20 |
Lance Stroll |
785 |
21 |
Pietro Fittipaldi |
140 |
22 |
Nico Hülkenberg |
112 |
23 |
Jack Aitken |
87 |
Nejvíce kol z týmů odjel v závodech Mercedes.
Pokračování 11 / 23
Spolehlivostní skóre
Jezdci letos dokončili 88,7 % kol. Pokud by všichni jezdci odjeli všechna kola všech závodů, dostali bychom 100 %. Rozdíl 11,3 % je dán odstoupeními ze závodů, ale samozřejmě také chybějícími koly v závodech, ve kterých byl jezdec předjet o kolo.
V loňské sezóně to bylo 95 %.
Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 12 / 23
(Ne)dokončené závody
Nejvíce nedokončených závodů měl na kontě Kevin Magnussen (7). Lewis Hamilton je jediným jezdcem, který odjel většinu sezóny a dokončil všechny závody, do kterých nastoupil.
Technika nejvíce zradila Kevina Magnussena (5krát). Kvůli nehodám a kolizím nedokončil nejvíce závodů Lance Stroll (4).
V tabulce níže je počet nedokončených závodů (včetně těch, ve kterých jezdec nedokončil, ale byl klasifikován) a rozdělení příčin na technické problémy (T) a nehody a kolize (N).
Jezdec |
Celkem |
T |
N |
Kevin Magnussen |
7 |
5 |
2 |
Lance Stroll |
5 |
1 |
4 |
Max Verstappen |
5 |
3 |
2 |
Charles Leclerc |
4 |
1 |
3 |
George Russell |
4 |
1 |
3 |
Esteban Ocon |
4 |
4 |
0 |
Romain Grosjean |
3 |
1 |
2 |
Nicholas Latifi |
3 |
1 |
2 |
Carlos Sainz Jnr |
3 |
1 |
2 |
Antonio Giovinazzi |
3 |
1 |
2 |
Pierre Gasly |
3 |
2 |
1 |
Sebastian Vettel |
2 |
1 |
1 |
Daniil Kvyat |
2 |
1 |
1 |
Alexander Albon |
2 |
2 |
0 |
Sergio Perez |
2 |
2 |
0 |
Valtteri Bottas |
1 |
1 |
0 |
Lando Norris |
1 |
1 |
0 |
Daniel Ricciardo |
1 |
1 |
0 |
Kimi Raikkonen |
1 |
1 |
0 |
Lewis Hamilton |
0 |
0 |
0 |
Nico Hulkenberg |
0 |
0 |
0 |
Jack Aitken |
0 |
0 |
0 |
Pietro Fittipaldi |
0 |
0 |
0 |
Příčina odstoupení
Pokračování 13 / 23
Pole positions
Mercedes letos získal 15 pole position. Nejvíce Hamilton.
Pole positions
Vítězství z pole position a z jiné startovní pozice
Pokračování 14 / 23
V cíli závodu
Největší rozdíl v cíli závodu mezi prvním a posledním byl v Grand Prix Turecka (31,633 s mezi Hamiltonem a Pérezem). Nejmenší rozdíl byl v Grand Prix Itálie (0,415 s mezi Gaslym a Sainzem ).
Pod 10 sekund jsme se dostali v 10 ze 17 závodů.
Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 15 / 23
Safety car
Nějakou formu safety caru (skutečný, virtuální) jsme viděli ve 12 závodech. Nejvícekrát v Sachíru (4krát). Safety car fáze trvala v sezóně celkem 89 kol.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 16 / 23
Pohár konstruktérů
Ve sloupcích 2020 a 2019 je průměrný počet bodů na závod u daného týmu. Ve třetím sloupci je rozdíl mezi těmito průměrnými body na závod ve srovnání s loňským rokem.
Sloupec pozice pak udává změnu v pozici v Poháru konstruktérů oproti předešlému roku.
P |
Tým |
2020 |
2019 |
Rozdíl |
Pozice |
1 |
Mercedes |
33,7 |
35,2 |
-1,5 |
- |
2 |
Red Bull |
18,8 |
19,9 |
-1,1 |
1 |
3 |
McLaren |
11,9 |
6,9 |
5,0 |
1 |
4 |
Racing Point |
11,5 |
3,5 |
8,0 |
3 |
5 |
Renault |
10,6 |
4,3 |
6,3 |
- |
6 |
Ferrari |
7,7 |
24,0 |
-16,3 |
-4 |
7 |
AlphaTauri |
6,3 |
4,0 |
2,2 |
-1 |
8 |
Alfa Romeo |
0,5 |
2,7 |
-2,2 |
- |
9 |
Haas |
0,2 |
1,3 |
-1,2 |
- |
10 |
Williams |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
- |
Pokračování 17 / 23
Nejhorší sezóny
Kimi Räikkönen letos získal 4 body a skončil na 16. místě, což je jeho nejhorší umístění v kariéře.
Podobně je na tom také jeho bývalý týmový kolega Sebastian Vettel. Němec letos skončil 13. se 33 body. Hůře (o jednu pozici) na tom byl jen v roce 2007, kdy ale neodjel celou sezónu. Vettel letos bodoval jen v sedmi ze sedmnácti závodů.
Foto: Getty Images
Pokračování 18 / 23
Zastávky v boxech
V letošní sezóně jsme podle Pirelli viděli 585 zastávek v boxech, což je průměr 34,4 zastávek na závod a tedy 1,7 zastávky na závod a jezdce.
Nejvíce zastávek jsme viděli v Toskánsku (67) a nejméně v Grand Prix Belgie (20).
Pokračování 19 / 23
Nejrychlejší kola
V letošní sezóně zajelo nejrychlejší kolo závod sedm jezdců, což je mimochodem stejný počet jako v předešlých dvou letech. Dokonce i počet týmů (4) je stejný.
Pokračování 20 / 23
McLaren třetí v šampionátu
McLaren získal letos třetí místo v Poháru konstruktérů, což je jeho nejlelší výsledek od roku 2012, kdy byl také třetí.
Foto: McLaren
Pokračování 21 / 23
Interní souboje jezdců
Jeden z největších rozdílů byl mezi jezdci Williamsu. Russell porazil Latifiho ve všech 16 kvalifikacích. Poražen byl jen jednou u Mercedesu.
Stejně dopadl také souboj u Red Bullu. Verstappen porazil Albona rozdílem 17:0. V závodech pak i přes vysoký počet nedokončených závodů získal 214 bodů oproti Albonovým 105.
Na dalším místě je v tomto ohledu souboj u Renaultu, kde Ricciardo porazil Ocona v 15 ze 17 kvalifikací.
Jednoznačné to bylo také u Ferrari. Leclerc porazil Vettela 13krát v kvalifikaci. V závodech získal 98 bodů, Vettel 33. U AlphaTauri pak Gasly porazil 13krát Kvjata a získal 75 bodů ve srovnání s Kvjatovými 32.
Nopak těsné to bylo v kvalifikacích u McLarenu (9:8 pro Norrise), kde oba jezdci získali i podobný počet bodů (105 pro Sainze, 97 pro Norrise), u Alfy Romeo (9:8 pro Giovinazziho), Haasu (8:7 pro Magnussena).
Pokračování 22 / 23
7 titulů Lewise Hamiltona
Lewis Hamilton získal sedmý titul, čímž vyrovnal Michaela Schumachera. V příštím roce budeme mít na trati jezdce, kteří mají celkem 14 titulů (Hamilton, Vettel, Alonso, Räikkönen).
Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 23 / 23
Nejvíce vítězství pro tým
Lewis Hamilton letos dosáhl rekordu v počtu vítězství pro jeden tým. U Mercedesu už vyhrál 74 závodů, Michael Schumacher u Ferrari o dva méně.
Foto: Getty Images / Clive Mason