Zadní křídlo jezdcům moc nepomohlo, FIA připouští změny

Nastavitelná zadní křídla nepřinesla v GP Austrálie očekávaný efekt, předjíždění se jezdcům usnadnilo jen minimálně. Bylo to dáno především krátkou cílovou rovinkou.
Zadní křídlo jezdcům moc nepomohlo, FIA připouští změny

Že nastavitelná zadní křídla neudělají z předjížděcích manévrů banální záležitost, ukázal souboj Jensona Buttona s Felipem Massou. Britský jezdec mohl několikrát sklopit horní díl křídla na rovince, aby si navýšil maximální rychlost, ale brazilského rivala před první zatáčkou nikdy nepřekonal, i když byl jinak poměrně výrazně rychlejší. V jiných případech křídlo dokázalo do jisté míry pomáhat.

"Očekávali jsme, že efekt zadního křídla nebude úplně zřejmý, protože rovinka není moc dlouhá," komentoval šéf Ferrari Stefano Domenicali. "Například na začátku byl Jenson za Felipem a pořád na něj útočil, a my jsme se Jensonovu zadnímu křídlu dokázali vyrovnat pomocí KERS. Pro nás to bylo velmi užitečné."

V závodě smí zadní křídlo jezdci aktivovat, jen když těsně následují jiný vůz, pro bránění pozice nikoliv. Ovšem KERS můžou používat kdykoliv a i když Button kombinoval na rovince systém na rekuperaci kinetické energie se zadním křídlem, Massa se ubránil pouze s KERS.

Důvodem je skutečnost, že cílová rovinka v Albert Parku je relativně krátká. FIA proto už před závodním víkendem prodloužila úsek, na kterém jezdci směli křídlo použít, před poslední zatáčku. V praxi jezdci křídlo aktivovali na výjezdu z poslední zatáčky, přesto to nestačilo pro dosažení efektu, který si FIA slibovala.

"Je pravda, že začít s tímto systémem v Melbourne, nebylo ideální," přiznal technický delegát automobilové federace Charlie Whiting pro Le Temps. "Rovinka je tam moc krátká a předchází jí moc rychlá zatáčka. Uvidíme, jak to bude fungovat v Malajsii a Číně, pak systém přizpůsobíme podle potřeby."

Sepang a Šanghaj mají rovinky mnohem delší než Albert Park, takže FIA může jezdcům povolit použití křídla na delší vzdálenosti, což by mělo pomoci k dosažení požadovaného rozdílu v rychlostech vozů (10 až 12 km/h).

Další článek: Button podezírá Ferrari, že mu pomohlo k penalizaci

12:46 | Další změna u Charouze ve F3. Po dvou víkendech končí Hunter Yeany. Pro finále v Soči ho nahradí Ayrton Simmons, který má zkušenosti z britské F4 (tam byl druhý) nebo z asijské F3.
11:48 | 46. narozeniny dnes slaví bývalý jezdec F1 a dvojnásobný vítěz Indy 500 Juan Pablo Montoya.
19. září | F1 má tento víkend volno, ale večer ve 21:00 se jede závod IndyCar na slavném okruhu Laguna Seca. Sledovat ho můžete prostřednictvím služby DAZN (stojí 39 Kč měsíčně).
17. září | Vůz Alfy Romeo z roku 2018 se přesouvá. Nyní je k vidění v Brně u čerpací stanice Benzina Bystrcká 1276/36b. Bude tam do 23. září. Pak zamíří do Ostravy.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 25. září 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00