Zadní část vozu Mercedes na rovince klesá k zemi. Může za to legální třetí pružina

Mercedes je v posledních závodech velmi silný. Red Bull si všímá především zlepšení na rovinkách.
Foto: Getty Images / Jared C. Tilton
Zadní část vozu Mercedes na rovince klesá k zemi. Může za to legální třetí pružina | Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

Podle Christiana Hornera Mercedes „aktivoval systém“, díky kterému se W12 na rovinkách sníží výška zadní části vozu. Našel snad Mercedes skulinku v pravidlech? Nikoliv. Systém je legální a dobře známý.

Záběry z rovinky v Istanbulu zachycují, jak zadní část vozu najednou klesá k zemi. Je to výsledek práce takzvané třetí pružiny.

Třetí pružina je pneumatická pružina kontrolující svislý pohyb nápravy vyvolaný tíhou přítlaku.

Pružina má přednastavenou tuhost určenou tlakem plynu uvnitř. Díky tomu vzdoruje přítlačné síle, která na ni působí a udržuje světlou výšku nápravy.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Mercedes

Pokud působící síla překročí stanovenou hranici, pružina se velmi rychle stlačí, čímž umožni zádi vozu si sednout. Když se sníží zadní světlá výška, proudění vzduchu se odtrhne od difuzoru, klesne množství generovaného přítlaku a tím i aerodynamický odpor, díky čemuž vzroste maximální rychlost.

Pružina se nastavuje tak, aby k jejímu úplnému stlačení došlo při vysoké rychlosti na rovinkách, když na auto působí maximum přítlaku.

Po sednutí se opět o něco sníží zatížení působící na pružinu, ale ta zůstává stlačená a do původní délky se vrací až při brzdění, kdy se rychlost a zatížení sníží mnohem výrazněji. Zadní světlá výška se vrátí na původní úroveň.

Je potřeba dodat, že nejde o žádnou novinku, ani o unikátní vlastnost Mercedesu. Týmy tento trik využívají již více než dekádu. Mnohokrát se o něm mezi týmy a FIA diskutovalo na setkáních technických pracovních skupin, kde se dosud vždy shodli na jeho zachování. Zakázaný bude až od příští sezony.

Diskuze (6) Další článek: AMuS: Prodej Sauberu se komplikuje. Současný majitel chce záruky