Není kouře bez ohně a i v případě možného prodeje komerčních práv F1 se zdá, že vše není tak nicotné, jak se Bernie Ecclestone snaží předstírat.
V blízké budoucnosti, také s ohledem na
skutečnost, že stávající stabilizační pakt (Concordská dohoda) mezi týmy F1,
FIA a současným držitelem marketingových práv CVC Capital Partners je platný
pouze do konce příštího roku, se dá očekávat boj o komerční nadvládu nad
formulí 1.
F1sport.cz informoval o zprávě Sky News, podle které News
Corp (která Sky News vlastní) vyhodnocuje možnosti odkoupení práv. Další
zájemci by se mohli objevit na Středním východě, tedy v oblasti, ve které
je situováno více a více spolumajitelů současných týmů formule 1. O práva by se
měla údajně zajímat i The Walt Disney Company.
Bernie Ecclestone tyto zprávy označil za nesmysl. Navzdory
tomu to ale vypadá, že CVC se pokusí práva prodat v průběhu následujících
dvou let. V nadcházející, velmi bouřlivé době vyjednávání nové Concordské
dohody, se totiž očekává navýšení příjmů samotných týmů F1, což poníží příjmy
CVC. Zvážení prodeje je tedy velmi na místě, tím spíš ve spojení s podezřením
z úplatkářství v době prodeje práv firmě CVC.
CVC ročně získá přibližně 600 milionů liber, spodní hranice
nabídkové ceny by neměla být pod úrovní 3 miliard liber.
Historie komerčních aspektů F1 je velmi bohatá. Platformu de
facto vytvořil Bernie Ecclestone, coby tehdejší šéf Asociace konstruktérů F1
(FOCA) v roce 1981. V lednu byla podepsána první Concordská dohoda
(původně nesla název Dohoda z Modeny). V roce 1998 dohodl Bernie
Ecclestone třináctiletou smlouvu, podle které FIA pronajme komerční práva jeho
společnostem. Stalo se tak za odhadovanou cenu 190 milionů liber, přičemž
Ecclestone platil zpátky FIA 6 milionů ročně.
Mezi lety 2000 a 2006 došlo k sérii spíše složitých
transakcí a bankrotů, včetně skupiny Kirch, aby v roce 2006 práva koupila
současná CVC. S tímto nákupem je spojen zmíněný skandál s údajným úplatkem
ve výši 50 milionů liber.
Smlouva o pronájmu práv FIA, uzavřená v roce 1998 na
třináct let, byla prodloužena na 100 let. Rok 2011 je prvním. Právě tato
smlouva je trnem v oku současného prezidenta FIA Jeana Todta. Mimo jiné
proto, že na rozdíl od té původní neobsahuje roční poplatky FIA. Tato smlouva
je také jednou z hlavních příčin velmi ochladlého vztahu mezi FIA a
majitelem komerčních práv reprezentovaným Berniem Ecclestonem.