Začátek sezony 2014? To bude úplná kalamita!

Začátek sezony 2014? To bude úplná kalamita!

Je pozoruhodné, že v Brazílii lidé spíše mluvili o tom, že končí jedna éra formule 1, než o dalších rekordech na kontě Sebastiana Vettela.

Mark Webber svou kariéru zakončil na výši. Zkompletoval svůj pódiový hat-trick a v celkovém pořadí skončil na třetím místě. Celá pitlane a hlavně jeho tým mu připravily důstojné rozloučení. Stejně tak přívětivě se k němu zachovali i fanoušci. Zdá se, že "hodní kluci" vyhrávají na mnoha frontách. Nemusí to být šampionáty. Markovy manévry v závodě byly oslnivé, byť se nám později přiznal, že při brzkých soubojích s Lewisem Hamiltonem a Felipem Massou trnul hrůzou, aby nedošlo ke kontaktu. Tlak je zvláštní věc. Webber se od oznámení svého odchodu z formule 1 v Brazílii předvedl možná v tom nejlepším světle. Felipe Massa, který jel poslední závod za Ferrari, se mohl soustředit sám na sebe, byl také úplně nový muž. 

Viděli jsme konec atmosférických osmiválců a odchod Cosworthu. Není tu co slavit, ale je dost dobře možné, že jednoho dne budeme litovat konce šestiválcových turbomotorů. Zajímavým faktem je, že Renault vyhrál poslední závod motorů o objemu 3,5 litru (Austrálie 1994), třílitrových V10 (Čína 2005) a rovněž i derniéru současných agregátů. Jejich vývoj očividně patří k těm nejlepším. 

Vettel už po dvanácté v kariéře vedl ve všech kolech závodu. Pětkrát se mu to povedlo v posledních devíti závodech. Jeho body by stačily k zisku Poháru konstruktérů, přestože Ferrari a McLaren získaly své nové rekordy v počtu dojetí závodů. Našel dokonalé souznění s vozem a v průběhu závodních víkendů se mu podařilo odstranit jakékoliv nedostatky.

Většina týmů už se plně soustředila na sezonu 2014. Když sleduji například Usaina Bolta a další skvělé sportovce, přeji si vidět je vítězit. Jak už jsem několikrát řekl, nacházíme se v úchvatné době, kdy Vettel vítězí s vozem, který není až tak dominantní, jako byly vozy některých jiných velkých šampionů. Zůstává jedním z nejpřístupnějších pilotů v poli. I proto se tak podivuji, že jeho výsledkům nebylo věnováno tolik pozornosti. 

Často se s mými kolegy ze Sky bavíme o tom, že nejlepší závody kolikrát vidíme v době, kdy je o titulu rozhodnuto a kdy piloti myslí jen na následující rok. Na Interlagosu to bylo stejné. Za Vettelem se odehrála spousta bojů, akcí kolo na kolo, dramat a kontroverzí. Kdyby stejné situace probíhaly v boji o vedení, všichni by o tom dodnes mluvili...

Poslední závodní víkend prokázal, že není nezbytné jezdit v trénincích čtyři hodiny na suché trati, přičemž polovinu času piloti sledují, jak se jejich soupeři plahočí po dráze. Musí existovat prostor, který by byl vyhrazen pro mladé jezdce. Týmy dnes mají tolik dat, že jsou schopny závodit v podstatě hned po výjezdu z továrny. Ten faktor nejistoty, který vládl v neděli před seřazením na roštu, se mi moc líbil.

Lewis Hamilton dostal smolnou penalizaci, ale trochu se zamotal do cesty Valtterimu Bottasovi, který se snažil dostat do stejného kola, byť nemohl vědět, že je o kolo pozadu a má k tomu právo. Podobný incident se stal ve Spa v roce 2011 mezi Hamiltonem a Kobajašim. Felipe Massa byl naštvaný za penalizaci kvůli přejíždění čar v nájezdu do boxů, nicméně jezdci byli varováni před závodem i během velké ceny. Konec boxové zídky, kolem kterého se proženete rychlou levotočivou zatáčkou naslepo, mě vždycky děsil. Do toho bych nechtěl narazit. Na druhou stranu je zvláštní, že na jiných tratích je možné beztrestně vyjíždět až za obrubníky.

Máme za sebou další sezonu. Neřadí se k těm, které by se staly klasikou, ale i tak jsme byli svědky světlých momentů a překvapení. Očekávám, že začátek sezony 2014 bude úplná kalamita. Uvidíme, zda to bude bráno za napínavý vývoj, nebo spíše matoucí chaos. Jsem si nicméně jistý, že dříve nebo později se s tím brilantní inženýři týmů vypořádají. Souhlasím s Jensonem Buttonem, že velké změny mohou Red Bullu vzhledem k jeho současným výhodám jen uškodit. Není ale pochyb, že na špici budou nejdříve právě obvyklí podezřelí s největšími rozpočty. Doufám, že motory Ferrari, Renault a Mercedes se nepostarají o vytvoření tří různých kategorií. 

Jezdecké složení týmů by se mělo v nejbližších týdnech rozklíčovat. Upřímně jsem se ještě s něčím takovým nesetkal, a je zkrátka zvláštní, že Lotus, který v některých závodech jako jediný dokázal konkurovat Red Bullu, si nemůže volně vybrat svou jezdeckou dvojici. Chce to bít na poplach, protože to ohrožuje zdraví formule 1, a potřebuje to nějaké rychlé kroky. 

Děkuji za vaši letošní přízeň!

Doporučujeme

Články odjinud