Za ten bod to vážně nestálo

Co může McLaren od Světové rady čekat?

Člověk by až nechtěl věřit tomu, že během krátké doby McLaren vstoupil podruhé do stejné řeky. Na konci dubna bude čelit stejné Světové radě, která bude rozhodovat o jeho dalším osudu. A je jedno, zda je příčinou megalomanská špionážní aféra nemající v historii formule 1 obdoby, nebo jedna nevinná lež sledující tak bezvýznamný profit, jako je jeden mistrovský bod.

Letošní kauza je jednodušší o fázi vyšetřování: i ten nejvěrnější fanoušek McLarenu asi v koutku duše cítí, že McLaren jednoduše zalhal. A tou lží ublížil soupeři. A McLaren lhal nejen v Austrálii, ale i následně v Malajsii, ačkoli mu byly opakovaně předkládány otázky "OPRAVDU nedostal Hamilton pokyn?" s nepřehlédnutým náznakem toho, že "my už víme".

Aby nedošlo k omylu. Svět formule 1 není tak čistý, jak si stovky milionů lidí na celém světě myslí. Oheň, který v roce 1994 málem zabil Jose Verstappena, měl příčinu v jednoduchém podvodu stáje Benetton, o kterém FIA veděla, ale po intervenci Bernieho Ecclestona nepotkal Benetton stejný osud, jako v roce 2007 McLaren. A to je jen špička ledovce. Je mi jasné, že nebezpečí ztráty iluzí nastartuje agresivní reakce některých čtenářů, ale milosrdná pokuta Ferrari za předčasné vypuštění Felipeho Massy ve Valencii loňského roku má stejný charakter, jako zmíněný prohřešek Benettonu, tedy intervenci (Bernieho Ecclestona).

Celý svět se nyní ptá, co se stane s McLarenem? FIA musí jednat, protože musí ukázat světu i týmům formule 1, že takové jednání je nepřijatelné. Tedy, abychom se pochopili: zatajování a lži jsou součástí formule 1 prakticky od jejího počátku. Mosley či Ecclestone nejsou o nic lepší než Topolánek nebo Paroubek a šéfové týmů formule 1 nejsou o nic lepší než poslanci. Ale jen málokdy se stane, že to tým provede tak blbě jako kauzu Hamilton - Trulli. (Těžko říci, zda se britská média hněvají kvůli tomu, že McLaren ztrapnil Velkou Británii v krátké době podruhé, nebo že se tak idiotsky umí střelit do vlastní nohy.)

F1sports ví, že o "lhaní" vědělo víc lidí než jen Lewis Hamilton a Dave Ryan, ještě v pátek ráno sportovní ředitel McLarenu. Pokud se ptáte, proč se k takovému kroku tým uchýlil, pak jednoduše proto, že celou situaci tragicky podcenil. V neprospěch McLarenu hrály paradoxně jeho dlouholeté zkušenosti. I velmi zkušený řidič pozná situaci, která jeho samotného zaškočí, protože jeho pozornost polevila, stejně jako voják, který si myslí, že je neustále ve střehu, ale už to není pravda, dokud jej nepřekvapí nepřítel ze zálohy.

McLaren ucítil příležitost udržet třetí místo a bod a nejspíš zapomněl, že nějaká konverzace s Hamiltonem o Trullim proběhla. My, fanoušci, ji vnímáme jako mega důležitou část konverzace mezi Hamiltonem a boxovou zídkou, ale pravda je taková, že klíčová slova byla jen kapkou v oceánu, na kterou se zapomnělo ve stejném momentu, kdy byla vyřčena.

Stalo se. Nikdo není dokonalý, to řekl sám Martin Whitmarsh. Každý z nás poznal v životě situaci, ve které drobná lež pomohla naší "velké věci", aniž bychom v té chvíli něco tušili o možných (daleko větších) dopadech našeho počínání.

Takže, co McLaren za tuto chybu před Světovou radou čeká?

Vyloučení je málo pravděpodobné. Lewis Hamilton je hvězdou a tu Bernie Ecclestone potřebuje, stejně jako svého času potřeboval Michaela Schumachera. Srovnání není náhodné, také Schumacher má své škraloupy, jako jsou například roky 1994, 1997 nebo slavná parkovačka v Monaku (mimochodem, vsadím se, že Schumacher byl dotazován, zda "zaparkoval" schválně, a on určitě řekl "ne", ale komisaři si na základě dat z telemetrie mysleli něco jiného - jinými slovy měli Schumacherova slova za "nepravdivá").

Vyloučení z celé sezony na jejím začátku je extrém, který neprospěje nikomu: ani fandům, ani Berniemu a nakonec ani FIA. Ta sama potřebuje udržet prestiž šampionátu, což s devíti týmy nepůjde snadno.

Na straně druhé nemůže FIA nad počínáním McLarenu jen tak mávnout rukou. Světová rada přihmouřila všechny oči už v roce 2007. Tehdy Max Mosley prozradil, že by hlasoval pro vyloučení nejen týmu, ale i jezdců, a to na léta 2007 a 2008. McLaren je takříkajíc stále v podmínce.

Možná také proto se FIA nespokojí jen s pokutou. Penězi se dá zamést ledasjaká kauza pod koberec a ani finanční ztráta 100 mil. euro jako trest v roce 2007 nezabránila McLarenu získat o rok později titul, jistě k nelibosti Dennisova "nepřítele" Maxe Mosleyho a "kamaráda" Ferrari Bernieho Ecclestona.

Proto se nedá vyloučit možný zákaz startu v určitém počtu velkých cen. Světová rada k tomuto kroku sáhla v roce 2005, když došla k závěru, že tým BAR podváděl s přídavným palivovým rezervoárem v benzínové nádrži monopostu. BAR dostal zákaz startu ve dvou následujících závodech poté, co byl diskvalifikován z Velké ceny San Marina. Vítěz úvodních dvou letošních velkých cen Jenson Button musel vynechat Španělsko a Monako.

McLaren to moc dobře ví a proto dělá všechno pro to, aby FIA uchlácholil. "Jako tým vyhráváme, jako tým také prohráváme". To je asi nejpoužívanější heslo posledních let, které zbledlo pod rozhodnutím McLarenu, tedy v zájmu "udržení týmu nad vodou" obětovat jedince. Jedince, který pro McLaren pracoval 35 let...

Není proto ani náhodou, že jen pár minut poté, co FIA vydala tiskovou zprávu o předvolání McLarenu před Světovou radu, vydal McLaren prohlášení, ve kterém píše, že Dave Ryan byl propuštěn. Nejde o spontánní reakci na předvolání před Světovou radu, jde o synchronizované kroky mající za cíl přesvědčit FIA, že ono selhání v Melbourne a v Sepangu je individuálním selháním jedince, nikoli týmu. A proto by jej (tým) měla FIA ušetřit. Vždyť co víc, než se provinilce zbavit, může tým udělat?

McLaren něco podobného zkoušel už před dvěma lety. Tenkrát také tvrdil, že důvěrná data Ferrari má k dispozici jen a pouze šéfkonstruktér McLarenu Mike Coughlan. Avšak o pár dní později se ukázalo, že to není zdaleka pravda a o informacích Ferrari měli povědomí mnozí inženýři i členové užšího vedení.

Podobnost nikoli čistě náhodná. Světová rada bude mít v ruce argumenty, které jí umožní stanoviskům McLarenu neuvěřit.  McLaren něco řekl, komisaři uvěřili, ale pak se objevily nové skutečnosti a vše je diametrálně jinak.

Jednoho by napadlo se zeptat sám sebe, zda ten bod za to stál...

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
17:00 | Kubica dnes dokončil test s Williamsem, jezdil v Maďarsku.
14:41 | Hartley a Sainz samozřejmě nemohou chybět na tradiční čtvrteční tiskové konferenci.
9:42 | Kimi Räikkönen dnes slaví narozeniny (38). Bwoah!
16. října | Charles Leclerc dnes slaví dvacetiny.
14. října | Lando Norris získal titul v F3. Příští rok by se mohl stát rezervním jezdcem McLarenu.

GP USA 2017

Pátek 20. října 2017
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 21. října 2017
3. trénink 18.00–19.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 22. října 2017
Závod 21.00