Za dominancí Mercedesu je prý odlehčená verze FRIC

Kde leží příčiny tři roky trvající dominance Mercedesu? Je to skutečně v oblasti motoru, šasi nebo propojení obou důležitých částí?
Za dominancí Mercedesu je prý odlehčená verze FRIC

Pohonná jednotka od Mercedesu je nepochybně stále nejlepší na startovním roštu, což na některých okruzích dokazují také zákaznici. Na druhou stranu právě při pohledu na zákazníky je zřejmě, že jenom o pohonné jednotce to nebude – v minulosti se objevovaly spekulace, že zákazníci používají odlišné pohonné jednotky nebo je rozdíl minimálně v software. Mercedes to odmítal.

Rozdíly mezi pohonnými jednotkami se postupně zmenšují. Renault má údajně podle odhadů ztrácet 50 koní, Ferrari už jen 15. Mercedes přesto vyhrál všechny letošní závody kromě jednoho – a nebýt kolize, vyhraje nejspíše i ve Španělsku. Kde je tedy jeho výhoda?

Odlehčená verze FRIC

Podle Auto Motor und Sport tkví výhoda Mercedesu v jakési odlehčené verze systému FRIC. Samotný FRIC je už dva roky zakázán, ale systém Mercedesu funguje jinak a je zcela legální.

Propojení přední a zadní nápravy je zakázáno ale propojení pravých a levých pružin a tlumičů nikoliv. Právě toho dokáže Mercedes využít. Tým má „hydraulický počítač“, který dokáže rozpoznat, zda je vůz v rychlé nebo pomalé zatáčce nebo na rovince a dokonce i to, zda brzdí nebo zrychluje. Podle toho pak dojde k úpravě tuhosti a také světlé výšky.

Mercedes systém vyvíjí dlouhou dobu a také postupně vylepšuje, což na první pohled není vidět, ale zřejmě to stojí za jeho zlepšením od závodu v Baku. Vliv systému pak můžeme vidět nejen na výsledcích ale také na záběrech z onboard kamery. Žádný jiný vůz si neporadí s obrubníky tak dobře jako stříbrný šíp.

Mercedes prý není jediný, kdo tento systém využívá. Má ho také Red Bull, což má rovněž vysvětlit jeho zlepšení v průběhu sezóny. Rudí býci ale nemají systém tak vyladěný jako Mercedes.

Konkurence o výhodě Mercedesu ví. Právě proto chtěl McLaren získat aerodynamika Mercedesu Loic Serra, ale nepovedlo se to. Red Bull ovšem před časem úspěšně ukořistil jiného odborníka – Pierra Waché.

Jak už to tak bývá, každá technická novinka je dříve nebo později zakázána. Týmy se už obrátily na FIA, ale pro změnu pravidel od příštího roku by museli hlasovat všichni a to včetně Red Bullu a Mercedesu.

Zákaz systému FRIC přinutil Mercedes pozměnit filosofii

Zákaz systému FRIC přinutil Mercedes pozměnit filosofii

FRIC: Jak funguje a co změní jeho zákaz?

FRIC: Jak funguje a co změní jeho zákaz?

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Další článek: Jezdci Sauberu chtějí v Singapuru zabojovat o první body

13. září | Correa zůstává v umělém spánku
13. září | Během prvních dvou dní testů 18palcových pneumatik odjel Sergej Sirotkin v Renaultu 213 kol.
13. září | Tatiana Calderón se zúčastní jednoho dne testů W Series ve Španělsku. O sedačku bojovat nebude, jen se podělí o zkušenosti.
12. září | Alex Peroni byl propuštěn z nemocnice, kde byl hospitalizován po nehodě v Monze v F3

GP Singapuru 2019

Pátek 20. září 2019
1. trénink 10.30–12.00
2. trénink 14.30–16.00
Sobota 21. září 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. září 2019
Závod 14.10