Zúčastněné strany sice mohou tvrdit, že příčinu defektu Vettelovy pneumatiky v Abú Zabí se nejspíš nedozvíme, pravda je ale taková, že si za výpadek může Red Bull sám.
Nemělo to žádný vliv na skutečnost, že obhájil titul, ale
bylo to první odstoupení z velké ceny F1 letošního roku. Po startu závodu
v Abú Zabí se Sebastian Vettel roztočil s defektem pravé zadní
pneumatiky a účinkování v závodě musel ukončit.
Pirelli následně vydalo tiskovou zprávu, podle které za
výpadek nemůže strukturální selhání pneumatiky, nýbrž „vnější faktory“. Vyloučit
prý nelze nějaké drobné předměty na dráze, jako například karbonové úlomky,
ačkoli Pirelli nic takového po závodě nenašlo.
Pokud by se ukázalo, že za výpadek letošního mistra světa ze
závodu v Abú Zabí světa může skutečně Pirelli, byla by to bez nadsázky
mediální katastrofa, které se italský výrobce permanentně obává. Podle našich
informací se ale Pirelli bát nemusí a na vině bude nejspíš Red Bull sám. Ten už
to ale nepřizná, jak velí firemní politika tohoto případu.
Samotné televizní záběry ukazují obláček světlého kouře od
zadní pravé pneumatiky Vettelovy formule při startu závodu. Tým samotný to
vysvětluje tím, že lehce přepálená byla část karoserie. Zdroje uvnitř týmu ale
přiznávají, že obláček kouře pochází z extrémně přehřáté pneumatiky.
K tomu došlo cíleným navedením horkých zplodin z výfukového
potrubí směrem na zadní nápravu tak, aby byl zahřátý ráfek zadních kol. Jezdci
na čele startovního pole po dokončení zaváděcího kola vždy delší dobu čekají,
než formaci dokončí i poslední závodníci. Během této doby teplota gum klesá,
což má za následek pokles přilnavosti během prvního kola závodu.
Podle vyjádření zdrojů uvnitř týmu došlo na startovním roštu
Velké ceny Abú Zabí k přehřátí pravé zadní pneumatiky – vyloučena není ani
konkrétní procedurální chyba samotného Vettela. To mělo za následek oslabení
pneu v konkrétním místě a její selhání v zatáčce číslo 2.
Využití zplodin z výfukového potrubí pro účely jiné,
než prostý odvod samotných zplodin, je kontroverzním tématem letošní sezony. Je
nanejvýš pravděpodobné, že experimenty s tímto řešením ve spojení se
specifickými okolnostmi vedly k selhání Vettelovy pneumatiky v Abú Zabí.
Pirelli odrazilo svou zodpovědnost konstatováním, že za selhání pneu mohou „vnější
vlivy“, aniž by poukázalo na konkrétního viníka. Red Bull tuší, kdo jím je, ale
rozhodlo se jít cestou, podle které nebude přesná příčina selhání Vettelovy
pneumatiky nikdy s určitostí známa.