Za defekt Vettelovy pneumatiky v Abú Zabí si Red Bull nejspíš může sám

Zúčastněné strany sice mohou tvrdit, že příčinu defektu Vettelovy pneumatiky v Abú Zabí se nejspíš nedozvíme, pravda je ale taková, že si za výpadek může Red Bull sám.
Za defekt Vettelovy pneumatiky v Abú Zabí si Red Bull nejspíš může sám

Nemělo to žádný vliv na skutečnost, že obhájil titul, ale bylo to první odstoupení z velké ceny F1 letošního roku. Po startu závodu v Abú Zabí se Sebastian Vettel roztočil s defektem pravé zadní pneumatiky a účinkování v závodě musel ukončit.

Pirelli následně vydalo tiskovou zprávu, podle které za výpadek nemůže strukturální selhání pneumatiky, nýbrž „vnější faktory“. Vyloučit prý nelze nějaké drobné předměty na dráze, jako například karbonové úlomky, ačkoli Pirelli nic takového po závodě nenašlo.

Pokud by se ukázalo, že za výpadek letošního mistra světa ze závodu v Abú Zabí světa může skutečně Pirelli, byla by to bez nadsázky mediální katastrofa, které se italský výrobce permanentně obává. Podle našich informací se ale Pirelli bát nemusí a na vině bude nejspíš Red Bull sám. Ten už to ale nepřizná, jak velí firemní politika tohoto případu.

Samotné televizní záběry ukazují obláček světlého kouře od zadní pravé pneumatiky Vettelovy formule při startu závodu. Tým samotný to vysvětluje tím, že lehce přepálená byla část karoserie. Zdroje uvnitř týmu ale přiznávají, že obláček kouře pochází z extrémně přehřáté pneumatiky.

K tomu došlo cíleným navedením horkých zplodin z výfukového potrubí směrem na zadní nápravu tak, aby byl zahřátý ráfek zadních kol. Jezdci na čele startovního pole po dokončení zaváděcího kola vždy delší dobu čekají, než formaci dokončí i poslední závodníci. Během této doby teplota gum klesá, což má za následek pokles přilnavosti během prvního kola závodu.

Podle vyjádření zdrojů uvnitř týmu došlo na startovním roštu Velké ceny Abú Zabí k přehřátí pravé zadní pneumatiky – vyloučena není ani konkrétní procedurální chyba samotného Vettela. To mělo za následek oslabení pneu v konkrétním místě a její selhání v zatáčce číslo 2.

Využití zplodin z výfukového potrubí pro účely jiné, než prostý odvod samotných zplodin, je kontroverzním tématem letošní sezony. Je nanejvýš pravděpodobné, že experimenty s tímto řešením ve spojení se specifickými okolnostmi vedly k selhání Vettelovy pneumatiky v Abú Zabí. Pirelli odrazilo svou zodpovědnost konstatováním, že za selhání pneu mohou „vnější vlivy“, aniž by poukázalo na konkrétního viníka. Red Bull tuší, kdo jím je, ale rozhodlo se jít cestou, podle které nebude přesná příčina selhání Vettelovy pneumatiky nikdy s určitostí známa.

Diskuze (25) Další článek: GP Brazílie 2011 - pátek
13:52 | Latifi se sveze s vozem Force Indie v prvních trénincích v Austinu, Mexiku a Brazílii.
11:45 | Heineken se stane partnerem formule E
14. října | Závod WEC ve Fudži vyhrála Toyota 7 před Toyotou 8 (Alonso). Bylo to první vítězství tohoto vozu v letošní sezóně.
12. října | Kvalifikace na první závod F3: Pole position získal Kuan Jü Čou. Armostrong 6., Schumacher 7., Ticktum 9.

GP USA 2018

Pátek 19. října 2018
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 20. října 2018
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 21. října 2018
Závod 20.10