V první části sezóny bylo Ferrari považováno za favorita, i když možná jen mírného. V Monze se situace zlomila. Co se stalo?
Existují spekulace, že za zdmi nově postaveného sportovního oddělení v Maranellu řádí válka mezi dvěma křídly. Jednu frakci vede Maurizio Arrivabene, druhou Mattia Binotto.
Dusnější atmosféra v týmu může mít vliv na koncentraci zaměstnanců i dílčí rozhodovací procesy.
V uplynulých týdnech se také psalo, že Ferrari srazil na kolena druhý senzor v baterii pohonné jednotky, který rudé vozy připravil o zázračnou výhodu na rovinkách.
Mercedes podle Auto Motor und Sport přivezl na tři závody po sobě nové díly, které celkově přinesly přibližně 2 desetiny na kolo. Není to mnoho, ale stačilo to stažení ztráty na Ferrari, která byla právě asi dvě desetiny.
Jenomže Ferrari a Mercedes na tom nejsou stejně. Rudé vozy ztrácejí asi půl sekundy. Formule 1 přitom zavítala na okruhy, které měly Ferrari spíše vyhovovat.
Ferrari v poslední době neusnulo na vavřínech. Přivezlo nové zadní křídlo, podlahu a v Rusku nové přední křídlo.
Část nových dílů nikam nevedla, část naopak změnila vyvážení auta a zhoršila opotřebení pneumatik. Přímo jezdci si změny nevšimli. „Chování auta se nezměnilo,“ řekl v Suzuce Vettel.
Problémy má Ferrari především v kvalifikaci. Pneumatiky přestávají ve třetím sektoru rychlého kola fungovat. „Je to nová zkušenost. Naše auto bylo vždy lepší Mercedes, pokud jde o pneumatiky,“ říká Vettel.
Dobrá práce s pneumatikami je v současné F1 klíčová. „Neexistuje žádný vývoj, který by přinesl více času na kolo, než pochopení pneumatik,“ řekl Toto Wolff.
V závodě je situace lepší, ale na souboj s Mercedesem je už pozdě. Navíc k tomu musíme přičíst řadu strategických pochybení a také chyby na straně jezdce.
Ferrari v Japonsku konečně pochopilo, kde je problém a od soboty se vrátilo ke starší verzi zadního křídla. Na trati se teď možná stříbrným šípům vyrovná. Pomyslný vlak je však v šampionátu už moc daleko...
Foto: Getty Images / Clive Mason