Wolffovi se nelíbí výše poplatku, kterou má zaplatit Cadillac za vstup do F1. Je příliš nízká, tvrdí | Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

Wolffovi se nelíbí výše poplatku, kterou má zaplatit Cadillac za vstup do F1. Je příliš nízká, tvrdí

Cadillac by měl za vstup do královny motorsportu ostatním týmům zaplatit jednorázový poplatek ve výši 450 milionů dolarů. Podle Tota Wolffa je to málo.

Od příští sezony by v F1 nemělo působit pouze deset týmů, jako nyní, ale do hry by měl vstoupit nový účastník.

Konkrétně by se mělo jednat o Cadillac, tedy značku spadajícího do portfolia americké automobilky General Motors. Podmiňovací způsob v tomto ohledu volíme proto, že Cadillac nejprve bude muset splnit několik formalit.

Tou hlavní je úhrada tzv. kompenzačního poplatku, který si mezi sebe rozdělí týmy, které v seriálu již působí. Důvod existence podobného poplatku je zřejmý – od chvíle, kdy počet týmů F1 vzroste, se budou příjmy FOM (Formula One Management) dělit 11, což znamená, že na každou stáj nově připadne menší podíl.

V tomto ohledu dodejme, že se v poslední době mezi týmy rozděluje cca miliarda dolarů. Příchod 11. účastníka tak zaběhlé týmy, pokud budeme brát v potaz nynější čísla, připraví na příjmech v průměru o přibližně 10 milionů dolarů ročně.

Výši kompenzačního poplatku stanovuje tzv. Concordská dohoda, která upravuje komerční vztahy mezi F1, týmy a FIA. Jeho současná výše je stanovena na 200 milionů dolarů (asi 5 miliard korun). Od roku 2026 však bude platit nová dohoda a předpokládá se, že výše poplatku bude zvýšena na 450 milionů dolarů (asi 11 miliard korun).

Ne všem se ale zdá toto navýšení, vzhledem k tomu, že se F1 nyní finančně daří, dostatečné.

„Proděláme na tom. Nevíme, jak bude Cadillac ve formuli 1 investovat... Kompenzační poplatek, který byl stanoven na 450 milionů dolarů, je příliš nízký. Nevyrovnává přímou ztrátu příjmů,“ je přesvědčen šéf šéf Mercedesu Toto Wolff, jehož slova cituje německý Auto Motor und Sport (AMuS).

„Teprve čas ukáže, jakou hodnotu bude mít pro sport jedenáctý účastník. Pokud se hodnota sportu zvýší, pak z toho budou mít prospěch všichni. To ale zatím nevíme. O přesných plánech Cadillacu se mnou nikdo nemluvil. Pokud Cadillac vstoupí nyní s továrním týmem a investuje do formule 1 odpovídající marketingový rozpočet, bude to pro tento sport cenný přínos,“ vysvětlil dále Rakušan, který zároveň přiznává, že se jím vedenému týmu z finančního hlediska daří.

„Máme solidní zisk. Naše ziskovost činí 30 až 35 procent před zdaněním. To kompenzuje i naše výdaje na motor. Staré klišé, že je formule 1 jen dírou na peníze, je minulostí. Stručně řečeno, formule 1 nikdy nebyla tak finančně zdravá jako dnes,“ dodal Wolff.

Doporučujeme

Články odjinud